Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #1 Skrevet 29. september 2007 Jeg er så engstelig av meg, og vil gjerne søke råd her før jeg (igjen!) ringer føden. Jeg er i uke 33 og for 10 dager siden var jeg på kontroll hos legen. Hun konstanterte at jeg hadde fått litt vann i kroppen (jeg visste jo det med de pølsefingrene). Hun skrev 1+ på helsekortet mitt. I tillegg var blodtrykket mitt 130/.78. Ingenting ufint på urinen. Hun sa at jeg måtte ta kontakt igjen hvis jeg skulle få markant mer hevelse eller annet skulle oppstå. Håper og tror hun følger ekstra nøye med nå på slutten, ikke at jeg var i faresonen. Nå har jeg hatt så vondt i magen i dag. I tillegg har jeg lett hodepine og er småkvalm. Mannen min mener fingrene er enda hovnere også. Er jeg helt fjern nå? Bør jeg få sjekket det? Eller burde det evt slå ut på forrige legebesøk? Blit fryktelig glad for svar, jenter. Klem fra en skrekkslagen førstegangsfødende.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #2 Skrevet 29. september 2007 Kan ikke si at jeg vet så mye om svangerskapsforgiftning, men det som er garantert at man å ha ganske høyt blodtrykk , i tillegg til store ødemer og protein i urin for å få sikker diagnose. Hos folk under 40 år er blodtrykk helt normalt opp til 140/90, over denne grense skal man begynne å tenke litt, og jeg spurte legen min en gang hvordan det er i forhold til gravide og svangerskapsforgiftning. Da sa han at det gjelder samme regler, har du normal blodtrykk i utgangspunktet, så skal det ikke helst stege over denne grense i svangerskapet. Har du en jordmor som du kunne ringe til og spørre om ekstra sjekk, eller går du bare til lege? Jeg hadde ringt og spurt om ekstra kontroll hos jordmor, hos lege kan det som oftest være vanskeligere å få time , men om du står på ditt så går det sikkert an. Ellers så er det jo mulig å stikke innom apotek og be de om å få sjekket blodtrykket ditt, det er mange apoteker som tilbyr det. Det er nok best å få det sjekket, ikke fordi jeg mener at du kan ha svangerskapsforgiftning ( det gjør jeg altså ikke ), men fordi det betyr så utrolig mye når man vet at man har sjekket ting og alt er i orden og det ikke noe å være bekymret for.. bare stress kan jo forårsake både hodepinne og høyre blodtrykk, så hvorfor stresse da? Og ikke tenk på dette med å ringe føden igjen, det er derfor de er der. For å hjelpe oss, for å ha et råd og kunne berolige deg når ingen andre kan gi svar. Det er deres jobb, er du fortvilet så ring og spør, det er best å gjøre det en gang for mye enn en gang for lite. Lykke til, kjære deg, det kommer til å gå bra
samali Skrevet 29. september 2007 #3 Skrevet 29. september 2007 Jeg ringte føden i går, pga. høyt blodtrykk og svak hodepine. De ba meg komme inn til undersøkelse. Alt var bra hos meg, men du bør absolutt ringe og sjekke det!
bl0mma Skrevet 29. september 2007 #4 Skrevet 29. september 2007 mitt blodtrykk og vekt steg plutseligt och blev veldig hoven om føtterna, men det vart inge feil på urin prøven så det legen sa til meg va at dersom jag fick vont i øvre delen av magen eller fick mer hodepine en "normalt" så skulle jag ta kontakt. Hade jag vart i din situation så hade jag i vart fall ringt in til føden, om inte annat så i vart fall før att bli beroligad. Lycka till
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå