Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer jo på 1000 ting og nå kom jeg jammen på en ting til :) Tusen takk til alle dere som gidder å svare meg!

Er det noe mat jeg bør spise og noe jeg ikke bør få i meg? Tar jo de der GRAVID tablettene fra apoteket, jeg drikker ikke alkohol selvfølgelig og har slutta med snusen! Men hvordan er det med mat? Og kaffe? Prøver å bli gravid, har ikke baby i magen ennå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hørt at jordbær ikke er det lureste (er ikke bombesikker da).. og at man bør kutte ned på koffein.. ellers er det jo det med alkohol og tobakk, men det har du jo fått med deg : ) også generelt sunt kosthold er bra.. ikke hurtigmat og snavvel hele tiden.. også hørt man ikke bør kose med kattepuser, iallfall ikke i hellas osv.. da de har med seg sånn bakterie som ikke er bra, spes når man er gravid..

mener også at jeg har hørt man ikke bør gi små bebiser potetmos pga mye saltinnhold, og heller ikke mye honning.. men dette blir jo en stund til uansett..

var litt mer enn det du spurte om, men det er iallfall det jeg viste :)

lykke til med prøvingen..

Skrevet

Tusen takk, så bra! Jeg har også hørt noe om katter, men da var vi ikke helt klare kan man si så fulgte bare med med et halvt øre :) Vi har ikke katt, men det hender at jeg er i kontakt med dem allikvel - ei venninne som jeg vanker en del med har akkurat fått 2 kattunger og muttern har 2.. Men jeg kan vel være på besøk der for det?

Glad det ikke er sommer så jeg må holde meg unna jordbær, men jeg trenger jo ikke akkurat kjøpe jordbærsyltetøy og jordbærsmuuuuuudis og sånn :)

Er ikke hurtigmat noe særlig? Hvorfor det? Hender at vi i en hektisk hverdag må ty til raske løsninger, men da kan det hende vi må omprioritere litt...

Takk skal du ha i alle fall!

Skrevet

Det beste er å leve som man bruker. Spis det du er vant til og har lyst på Selvsagt er det visse ting man bør være forsiktig med eller holde seg unna, men det er ikke nødvendig å bli hysterisk eller fanatisk. Det kan ta tid å bli gravid, og nok stress med prøving finne eggløsning og få det det å klaffe på riktig tidspunkt og alt rundt det. Så om man skal stresse med alt man bør spise og gjøre og ikke bør i tillegg, vil det hvertfall ta tid. Så gjør og spis som du bruker

Drikker du mye kaffe, trapp ned til ca 2-3 kopper hver dag f eks. Jordær kan du spise alt du orker av i graviditeten, det er når man ammer man bør være forsiktig med det. Når det gjelder hurtigmat inneholder det ofte mye fett og tilsetningsstoffer som ikke er bra for kroppen i det hele tatt, men en gang i mellom gjør ingen skade.

Ellers er det anbefalt å være forsiktig med spekemat, røykelaks, upasteuriserte melkeprodukter(finnes nesten ikke i Norge), Enkelte fiske sorter, helst ferskvannsfisk over 1 kg. Innmaten i krabbe, klørne går helt bra. Vask frukt og grønnsaker før bruk. Dette gjelder altså når man er gravid

Og når det gjelder katter, er det faren for toxoplasmose som bør være obs på, dette forekommer sjelden i Norge. Og det er farligst om man håndterer kattedo, eller avføring. Men man putter ikke akkurat fingrene i munnen når man holder på med det. Så bruk normal håndhygiene. Eller er det bare å kose i vei med kattene. Det er herlige dyr :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...