Mitzy Skrevet 29. september 2007 #1 Skrevet 29. september 2007 Lurer bare på en ting. Syns alle leger sier forskjellig og leser forskjellig over alt. Er det bra/ikke bra med tunge løft gjennom svangerskapet? Jeg var hos legen min igår og så spurte jeg ang hvor tungt var for tungt..Han sa at 20-30 kg er for tungt og skulle unngå det hvis det var mulig. Spurte hvorfor så sa han pga bekkenløsning og senere for for tidlig fødsel kunne forekomme. Men har jo hørt at det ikke har noen betydning også. Så nå måtte jeg enten få en annen oppgave på jobb frem til permisjon ellers skulle han sykemelde meg. Hva har legene deres sagt? Hadde vært gøy og høre om deres svar derfra så lenge de sier så forskellig alle sammen:)
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 29. september 2007 #2 Skrevet 29. september 2007 Det er bekkenløsningen legen min også nevnte når jeg spurte om å løfte tungt. Han sa at i starten av svangerskapet så er det sånn at "mister du så mister du, da er noe feil" og at det ikke har noe med løft å gjøre. Det er jo en god ting å tenkte på kroppen sin da. Jeg jobber i barnehage og har en god del løft hver dag. Barna er ikke så veldig tunge, men jeg har fått beskjed om å ikke ta disse løftene både pga bekkenløsningen og pga blødninger jeg har.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 29. september 2007 #3 Skrevet 29. september 2007 Der gjør legen din en STOR feil ang sykemelding! Får du ikke tilrettelagt for deg på jobben skal du ha svangerskapspenger og ikke sykemelding!
Mitzy Skrevet 29. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2007 Ikke vet jeg hva som er riktig. Men det skal kunne gå ann og finne en lettere jobb på min jobb en den jobben jeg har(som jeg forøvrig ikke skjønner jeg er blitt satt på igjen da det blir tyngre og tyngre med årene og vi har store menn på jobben og som bare går der med henda i lomma) Har vært sykemeldt flere ganger pga ryggen før svangerskapet og sagt at nå begynner jeg og slite for brukeren begynner og bli for stor pg uhåndterlig for meg. Jobber foresten på skole med en rullestolbruker med CP. +++
FØDEKLAR NÅ :)Jippi Skrevet 29. september 2007 #5 Skrevet 29. september 2007 mener du over her at hun heller skal bruke opp svangerskapspengene før babyen kommer istedenfor sykemelding?vis jobben består av tunge løft at det er fare for sykdom er det jo sykemelding som gjelder. skal ikke gå utover henne at ikke jobben tilrettelegger
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 29. september 2007 #6 Skrevet 29. september 2007 Så lenge man er vant til tunge løft er det ikke farlig. Om man mister er det uansett noe galt med barnet og man ville uansett mistet. Jeg har jobbet på en tung sykehjemsavd under begge graviditetene ikke ville ha noe ekstra hjelp eller tilrettelegging. Har vært i tipp topp form og brukt hjelpemiddler som vanlig har gått superbra. Har ikke hatt noe form for bekkenløsning og tullemor 1 kom 6 dager over termin=0)
Mitzy Skrevet 29. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2007 Var ikke det og miste jeg tenkte på. Vet at er det noe galt så er det det:) Men var ang. bekkenløsning og tidlig fødsel som for øvrig stod i boka jeg fikk fra legen. Så bare lurte på hva deres leger sa om det. Har ingen hjelpemidler jeg. Må bruke rein muskelkraft,hehe
Gjest Riga+snulla & vesla Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 Svangerskapspenger er ikke det samme som foreldrepenger hvis det var det du trodde (siden du sa bruke opp). Hvis det er fare for sykdom skal det tilrettelegges, blir det ikke tilrettelagt slik at den gravide kan arbeide skal hun ha svangerskapspenger, og ikke sykemelding.
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 det er vel stort sett pga bekkenet man ikke skal løfte så mye. skal du først løfte, så løft riktig, og ikke vri deg når du løfter..(bekkenet er jo på en måte bevegelig når det driver å utvides) selv så jobber jeg i butikk (ikke så tungt i selve butikken)men vi mottar masse varer hver dag som må pakkes ut og fordeles ovs, så det blir en del sjauing. etterhvert blir det jo tungt for ryggen din også, babyen vokser hele tiden, og man endrer ofte holdning pga tyngden forran. jeg har gått til fysioterapaut m ryggen (har slitt ned skive i ryggen tidligere) og det hjelper meg masse. har også spurt han om bekkenet, for har vært litt redd for å få bekkenløsning, men han sa at bekkenet mitt virker stødig,så jeg har sluppet unna problemer der heldigvis! legen sa tidlig i sv.skapet at hun ikke ville jeg skulle løfte så mye, litt i tilfelle jeg skulle miste det jeg løftet eller få det over meg/falle, og senere at jeg ikke burde løfte så mye generellt... men jeg klarer ikke dy meg, vil få ting unna på jobben, så litt løfting blir det allikevel..men har gått fint så langt!! men dette varierer fra person til person tror jeg da, åssen bekkenet "reagerer" på en måte..(tenk på før i tiden: da måtte man jobbe samme søren, gikk da stort sett bra det!) men lytt til kroppen din! det går kanskje an å sykemelde seg 20-30%??
86frøken & lille krapyl Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 Jeg har løftet både mye og tungt på jobb gjennom størsteparten av svangerskapet. (Kasser på opptil 20 kg.) Null problem frem til jeg var ca 6,5-7 mnd på vei, da kom magen i veien... Har bare passet på å løfte riktig og sette fra meg ting hvis jeg har kjent den minste antydning til smerter i ryggen og bekkenet. Tror ikke legen var helt enig i mitt valg av arbeid, men for meg har det fungert fint. Har ikke hørt noe om fare for for tidlig fødsel. Jeg tror nesten du må se selv hva som føles riktig for deg, selv om legen sier det er greit så vet han jo ikke hvordan løftene oppleves for deg. Pass på å ikke ødelegge ryggen nå før nurket har kommet, for i mars får du jaffal nok å bære rundt på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå