Gå til innhold

Hvorfor stresse slik med bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder ikke bare innlegget i dag, men ofte ser jeg at foreldre er desperate etter å få barnet til å slutte med bleier. Gjerne da i 3 års alderen. Gutter er jo som regel senere ute enn jenter til å slutte med bleier. Hva er vitsen med å stresse de slik? Hvis de ikke er klare, kommer det uansett aldri til å gå. Barnet må jo være interessert selv. Har selv en gutt på litt over 3 år og han kunne ikke vært mindre uinteressert. Men jeg vet også at det er ingen vits å prøve før han selv blir interessert. Selvsagt hadde det vært kjempedeilig å slutte med bleier, men tviler på at det nytter med slike "straffe" bleier, dvs Libero Training Potty Pants. Jaja det var noen ord fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nå svare deg her også...jeg er ikke desperat med å få ham til å slutte med bleie, men føler kansje at han trenger en liten "puff" i forhold til det å ville gå på do - å ha tid til det på en måte. Med vanlige bleier blir det jo til at han ikke syns det er vits i å gå på do siden han ikke plages av at det er vått. Hvorfor mener du at Potty training pants er straffe-bleier da? Det er vel ikke noe mer straff i det enn i å gå uten bleie? Kan være greit å slippe å vaske tusen bukser og underbukser hvis det ikke skulle være mulig å få ham på do i tide.

Skrevet

Det var ikke noe kritikk til verken deg eller andre. Men et oppriktig spørsmål. Det er jo ubehagelige bleier som føles våte. Det er jo slik de er.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Jeg leste de andre svarene på tråden som var oppe og det virker da ikke på meg som om de "stresser" med å få barna ut av bleien. Det er da fullt muilig å få til tidlig bleieslutt med liitt innsats (forstår det sånn at mange barnehager ødelegger mange foreldres tidlige initiativ).Noen er litt hardere i stilen enn andre som venter til barnet er gammelt nok til å velge selv. Jeg syns 3 år er gammelt til å bruke bleie om dagen. Det er jo ikke noe gale i å skape en interesse også pushe de litt i riktig retning, eller syns du ungen må finne den (interessen..) også helt på egen hånd (isåfall er det mye å forvente av et lite barn).

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

ikke for deg, fordi din sønn bruker fremdeles bleie :) For meg er det det. :)

Skrevet

Kan ikke svare for noen andre, men for oss så er det slik at det er snuppa som ville på do siden vi satt der. Dette startet i 13-14 mnd alder. Da kjøpte vi likesågodt et babybjørntoalettforminsker sete slik at hun kunne få sitte på do siden hun ønsket det selv. Vi trodde ikke at hun skulle begynne å tisse/bæsje på do, men hun gjorde nå altså det. Og hun har ikke lyst til å ha på bleie lenger så da må vi bare følge opp :-) Hun har fremdeles på seg bleie, men det er en kamp for å få den på henne når hun har vært på do.

Så da er hun 21 mnd nå og har knapt 1 bæsjebleie. Hun tisser fremdeles litt i bleia og derfor bruker vi bleie ennå.

Så om du mener vi presser henne til dette så må du gjerne komme hit å forklare snuppa at hun ikke får lov til å tisse/bæsje på toalettet fordi du mener det er for tidlig!

Skrevet

Jeg syns absolutt ikke 3 år er sent å slutte med bleie, men det er jo noen barn som egentlig har god kontroll på¨tissing og bæsjing, men syns det er lettvint og bare ta det i bleia. Sønnen min var sånn. Men, da vi pushet han litt (3 år og 4 mnd), gikk det kjempefint og han hadde få uhell.

Skrevet

Før sluttet barn med bleie tidligere enn de gjør nå. Bleiene før var ikke like gode, så da kjente de at de ble våte, og derfor hadde de en grunn til å ville slutte. Nå merker de jo ikke at de blir våte, så hvorfor skal de gidde?

Skrevet

Ja, det er nok litt sånn med gutten vår - han har tydeligvis kontroll, men gidder ikke...så da prøver jeg å finne ut noe som kan gjøre at han har lyst:o)

Skrevet

Med jenta vår var det slik at hun visste selv når hun skulle tisse og bæsje, men ville bare ikke gjøre det på do/potte. Etter noen samtaler med henne ville hun begynne å prøve. Var ikke noe tvang eller noe, men hun skjønte det etterhvert vi forklarte. Slutta med bleier når hun akkurat hadde fylt 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...