Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #1 Skrevet 29. september 2007 Å jeg har ikke penger til alle regningene alene.. =( Har snakket med nav, jeg har jo rett på os, men ikke før mnd. etter bruddet.. Men de sa at sosialkontoret var pliktet til å hjlepe meg frem til jeg får støtte av nav.. Men hvordan hjelp får jeg der? Til regninger, mat osv? Jeg kan jo også søke kontantstøtte, men det er vel ikke før han er 1 år? Må sosialen hjelpe meg igjen da eller? Huff.. Bare problemer med penger..
Alba44 Skrevet 29. september 2007 #2 Skrevet 29. september 2007 Har ikke så mange gode råd,jeg, men ville bare gi deg en klem. Håper det ordner seg til det beste for dere!!
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 29. september 2007 #4 Skrevet 29. september 2007 Er litt farlig å si at sosialkontoret har plikt til å hjelpe deg for det har de ikke. Alt avhenger av inntekten din. Men har du ikke penger hjelper de deg med penger til mat, husleie, noen regninger. Søk om bostøtte! Skal du flytte eller barnefar?
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 29. september 2007 #5 Skrevet 29. september 2007 Står jo at barnefar flytter... Da er det bare å søke om bostøtte med en gang. Og du må levere dokumentasjon på alle inntekter og utgifter, husleiekontrakt, evt oversikt over renter og avdrag hvis du eier. Søk om avdragsfrihet på lån du har, det dekker nok ikke sosialkontoret..
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Ja, han flytter ut. Men jeg må finne meg en leilighet nedi byn, så må flytte snart jeg også. Bor på landet, og må selge bilen, for den har jeg i allefall ikke råd til å ha, så da må vi nærmere byn.. Jeg leste at man måtte ha under 180 000 i året for bostøtte, å det har jeg nok.. Rakk aldri å jobbe full stilling før jeg ble gravid.. Får ta en tur til nav og sosialkontoret. Men bostøtte må jeg vel søke på en annen plass.. Tusen takk for svar=)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Du bør iallefall be arb.giver om full stilling nå da, slik at du får betalt utgiftene dine. Er jo ikke noe sørlig å tenke på at ANDRE må betale for deg.... tenk deg når du er på cafe, så vet du at ANDRE har betalt for maten din..... ikke noen god tanke. SÅ jeg ville absolutt gjort det jeg kunne for å være "selvforsynt", og ikke være AVHENGIG av andre. Med en 100% jobb(som er vanlig), og en normal utbetaling etter skatt i jobben på ca.17000 + barnebidrag ca.2000, pluss kontantstøtte 3300 og dobbelt barnetrygd dvs. 2000 kommer en jo langt da. Da har du "bare" fått fra oss skattebtetalere den ekstra doble barnetrygde på 1000 kr, og det er jo til å leve med..... Månedlige utgifter: Leilighet 6000 Strøm, telefon 2000 Mat 3000 Barnehage 2500 (men da mister du kontantstøtten). Dagmamma 4000 (da beholder du kntantstøtten) reiseutgifter buss osv. 3000 Klær og div. utgifter 3000 (har man lite, må man bruke lite. Kjøp brukt). Dette går rundt. Men en må jo jobbe...akkurat som ALLE ANDRE i dette landet må for at økonomien skal gå rundt.....
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 Rister på hode av deg anonym!!!
Gjest Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Anonym over her, dette er fankern meg et av de aller mest provoserende svarene jeg har lest!!! Tror du det var sånne ting Hi trengte å høre i en slik situasjon, at du mer eller mindre direkte kaller henne en snylter?! I helsike, alle kan ha behov for hjelp av og til, og det er ikke så lett å skulle ta tak i ting når hele verden raser sammen for en. Og hva vet du om hun kan bare "be arbeidsgiveren om full stilling?!" Tror du ALLE arbeidsgivere har en utømmelig kilde av kunder/penger/arbeidstimer å ta av? (Er selv arbeidsgiver, så dette provoserte meg grundg) Nei, kom deg ned fra din høye hest, det er ikke bare du som betaler skatt her i landet, selv om du høres ut som du personlig dekker regjeringens sosialbudsjett. Hi har sikkert betalt noen kroner i skatt i sitt liv hun også, og i alle fall fins det nok av andre som syns det er greit å bidra til at folk som ikke alltid klarer seg selv 100% har mulighet til å få støtte. Er ikke for trygdesnylting og den slags, men tror neppe Hi faller i denne kategorien helt enda!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 Jeg syns anonym over her hadde et godt innlegg, jeg. Og nei, jeg er ikke samme anonym. Det er et faktum at veldig mange bare setter seg på ræva og forventer at andre ordner opp. Enkelte ganger må man faktisk få ut fingern og ta et tak selv. Nå sikter jeg ikke til trådstarter her, men generelt, og ja jeg har faktisk erfaring med dette gjennom jobben. Trådstarter: Ta kontakt med sosialkontoret. Det høres ut som om du har god kontroll på hva som må gjøres, og jeg har absolut tro på at du vil greie deg når du får den støtten du har krav på. (for ja, du har krav på støtte, til og med tvlisensen kan du få dekket da det anses som en nødvendig utgift i dag...). Husk at verken anonym over her eller jeg mener noe vondt med innleggene våre eller insinuerer at du snylter på noen måte. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 Jeg ville kontaktet sosialtjenesten/NAV og spurt om å få en rådgivningstime. Hvis du da er litt heldig og bor på en plass som har like godt tilbud som her (jeg jobber i sosialtjeneste:)), vil du få en time med en saksbehandler som hjelper deg å sette opp et budsjett, det vil si en oversikt over inntekter og utgifter. Du vil få råd om å f.eks. kontakte eventuelle kreditorer, og få utsettelse på/delt oppp regninger. Du kan også få hjelp med dette, dersom du har mye gjeld, eller du ikke klarer det selv. Dersom du fyller vilkår for sosialhjelp kan det være du har rett på noe økonomisk støtte frem til du får overgangsstønad. Men det er umulig å si om du har rett på økonomisk sosialhjelp utifra de opplysningene du har gitt.Dersomm du får utbetaling kan sosialtjenesten ta refusjon i overgangsstønaden, slik at du får utbetalt mindre i neste måned fra NAV, men du kommer over kneiken nå. Det kan føles ydmykende å måtte kontakte sosialtjenesten. Men vi som jobber der tenker ikke sånn, så det er ikke noe å være redd for. Vi driver masse med økonomisk rådgivning, det er ikke slik at alle som kommer til oss får penger, men mange får gode råd og klarer seg selv. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #12 Skrevet 30. september 2007 Nå rakk ikke leg å lese alle de andre svarene som var kommet inn, for jeg ble helt paff da jeg leste det hun ene anonym skrev.. For før du kommer med slike ting, er det ikke da lurt å ha alle fakta på bordet??? Du skjønner det, jeg mistet jobben mens jeg gikk gravid jeg da! Så jeg har faen ikke noen jobb å gå tilbake til! Så ja, jeg sliter veldig med å vite at jeg ikke har noen jobb!! Men jeg har jobba i mange år, så jeg har da for søren betalt masse skatt selv! Jeg har ikke tenkt å snylte på DEG! Har lyst å ha jobb. Men babyen er liten enda. Men når han blir større så skal jeg gjøre alt jeg kan for å forsørge meg selv. Om det ikke blir innen yrket mitt, så blir jeg vikar en eller annen plass. Har jobbet mange plasser, så ikke vær redd for at jeg skal skattepengene DINE anonym!
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 Må bare si at nrk-lisens dekkes ikke fra sosialkontoret, tv er ikke en livsnødvendighet. Ja ta kontakt med sosialkontoret. Bostøtte er litt forskjellig i hver kommune, er ofte et boligkontor i kommunen som har dette. Skader ikke å prøve. Hvis du også skal flytte og du ser at det er mulighet for at du trenger hjelp fra sosialkontoret lønner det seg å høre med de hvor høy husleien kan være for at det skal være en godkjent utgift. Du kan også søke om depositumsgaranti..
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #14 Skrevet 30. september 2007 Til dere andre: Tusen takk for gode RÅD og svar! =)
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 30. september 2007 #15 Skrevet 30. september 2007 Lurer du på noe så spør (evt send pm) Det ordner seg nok, lykke til! (og ikke tenk på denne anonyme over her!!)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #16 Skrevet 30. september 2007 Tusen takk McMom & her McBoy=D
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #17 Skrevet 30. september 2007 unnskyld meg anonym.... no blei eg provisert her. Hvem kan bare be om å få en full fast stilling?? ikkje på min jobb ihvertfall.... Lykke til på sosialkontoret! håper du og barnet får d greit!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #18 Skrevet 30. september 2007 Hør med barnefar om hjelp!! Du skal faktisk både sørge for mat, klær og tak over hodet til ungen hans!! Burde vært i hans interresse å hjelpe barnet sitt!! Uansett hva som er grunnen til at han flytter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå