Gå til innhold

estimert 32 % for lav fødselsvekt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ekstra u.l i går etter egen forespørsel pga at legen ved u.l i uke 18 sa det så ut som noe forstørret nyrebekken, men at dette ofte rettet seg selv, noe det hadde gjort. Nå sa legen at det så ut til at barnets størelse var 32 % under normalen, og tilsvarte str som i uke 28, mens jeg er i uke 32. Ellers såg alt bra ut med barnet. Legen har henvist meg til enda en u.l på sykehuset på tirsdag, der skal de visst også estimere vekt. Det hører med til historien at min første baby også var liten, 2400 kg, 48 cm, 12 dager før termin. Legen mente at slik det såg ut kunne det tyde på at barnet jeg nå har i magen ville ha ca samme fødselsvekt.Legen mente at noen kvinner bare får små barn. Noen som har noe tanker eller erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring, men håper det er greit at jeg spør av nysgjerriget (er veldig interessert i biologi og sånn, og spesielt svangerskap nå når jeg er gravid selv), bare lurer på: Er det absolutt ingen spesiell grunn til lav fødselsvekt? gener, røyk,kosthold, et eller annet med funksjonen til morkaken o.l.?

Uansett, bra at nyrebekkenet så bra ut no da :-) Og lykke til videre! Høres jo ut som barnet ikke er FOR lite da, og at størrelsen er innenfor normalen selv om det er litt lavt, så da er jo alt fint :-)

Skrevet

Ang det Darla spør om:svangerskapsforgiftning kan føre til lav fødselsvekt, bl.a, røyking i svangerskapet også. Egentlig alt du nevner kan ha virkning på vekten til den nyfødte da, hvis moren/ foreldrene er ikke høye , skal man heller ikke forvente en liten basketballspiller heller..

Skrevet

røyker ikke. Legen sier alt forøvrig seg ut til å være som det skal, hjertelyd, blodsirkulasjon, jeg er frisk. Jeg er liten da, ca 160 cm. Faren er 184 cm. Min egen fødselsvekt var noe over 3000.

Skrevet

Hei barnnr.2.

Jeg er førstegangsfødende og skal bli satt igang til mandag (vil da være 37+5 uker). Fødselsvekten er da estimert å være ca 2400g.

Jeg har fått høre akkurat det samme som deg fra jeg begynte med estimeringen, at alt ser ut til å være bra med barnet, bare at hun ikke vokser (særlig nå de siste tre ukene). Det virker som om gjennomstrømingen fra morkaken er fin også. Hjertelyd, CTG og alt annet er bra. Jeg røyker ikke, drikker ikke. Er i utgangspunktet vegitarianer, men har begynt å spise litt kjøtt i svangerskapet (her skal alt prøves)

Skjønner ikke hvorfor hun ikke legger på seg. Liker ikke tanken på at hun skal være så liten når hun kommer ut. Selv var jeg 2890g da jeg ble født. Barnefar er adoptert, så vi har ikke noe info om hans fødselsvekt. Måtte du ta noen ekstra forhåndsregler forrige gang?

Skrevet

Du spør om jeg måtte ta noen ekstra forhåndsregler forrige gang, på det er svaret nei, men de ble heller ikke gjort noen estimering da, jeg visste ikke at hun ville bli så liten. Jeg hadde det veldig stress i den perioden, vanskelig forhold o.s.v,, det er det eneste jeg kan si når jeg tenker tilbake. Nå er det også en annen barnefar og jeg er en tryggere person på et bedre sted i livet. Jeg har selv lagt på meg en del denne gangen, men nå får jeg vite at barnet ser lite ut, det kom som en overraskelse på meg. På tirsdag skal de gjøre ny måling, det kan jo være de kommer fram til noe annet, og man ser jo o at estimeringene ofte er feil, men allikevel en gutt på mellom 2500-2700 gr er lite......

Skrevet

Blir fødselen satt i gang fordi at barnet ikke vokser? Du må ha lykke til!

Skrevet

Da er det vel bare sånt som kan skje da, men så lenge barnet er friskt så går jo det bra :-) Og så er det jo bare å ta det igjen på utsiden:-) Lykke til videre ihvertfall!

Skrevet

det er jo som legene sier noen får bare små barn. Da burde det jo vær naturlig for deg tror eg i vertfall

Skrevet

Hei igjen:)

Ja, fødselen blir satt igang fordi hun ikke har vokst noe de siste tre ukene. Har vært til hyppige kontroller den siste tiden, pga lavt sf-mål, så har de sett an situasjonen fra gang til gang. Tordde likevel jeg skulle få kunne gå gravid til nærmere termin, men det var visst best om hun kom ut istedet.

Må innrømme at jeg ble litt lettet av å lese det du skrev om kommentarene til legen din, om at noen bare får små barn. Jeg har hatt en skikkelig selvransakelses-periode, særlig med tanke på kostholdet siden jeg ikke har gått noe særlig opp i vekt. Jeg har spist helt vanlig, og aldri kastet opp eller noe, men jeg har heller ikke hatt noe ekstra matlyst fordi jeg har vært gravid. Uff, det er så lett å få skikkelig dårlig samvittighet. Tenker hele tiden at jeg kanskje kunne gjort noe annerledes.

Tusen takk lykkeønskninger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...