Gå til innhold

Alkohol!

rigmora :-Oline-:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff! Hørte på radioen i dag at d e mange gravide som ikkje tak alkohol og røyking på alvor. Skummelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt forferdelig egentlig! men får være opp til alle og enhver det der, jeg har iallefall god samvittighet:)

Skrevet

Jeg konsentrerer meg heller om det jeg gjør. Kuttet ut både røyken og alkoholen med en gang jeg var gravid.

Skrevet

Ja det er skummelt. Har holdt meg helt unna jeg også. Jordmor fortalte meg at 2 glass rødvin gjør at barnet er "full" i 1 døgn! Fordi det ikke klarer å bryte ned alkoholen. Scary!

Skrevet

Ei jente på jobben er 2mnd lenger på vei enn meg, hun fortalte at hun hadde tatt noen drinker i ferien, ca 2.- 3 glass hver gang..+ et glass whisky. hun drakk jo seg selvsagt ikke full, men hun måtte jo kunne kose seg litt og ikke bli helt hysterisk (hennes ord). tenkte ikke så mye over det annet enn at det ville ikke jeg tatt sjansen på (har ikke rørt et glass siden jeg fant det ut) men ble veldig skremt når du sa det ang babyen full i et døgn. Har lyst til å nevne det for hun, men hun blir vel bare sur.

Skrevet

Kunne aldri utsatt babyen i magen for alkohol, eller røyk! Vet at dette kan provosere noen, men synes det er utrolig egoistisk å gjøre det.

Det er gift for barnet - og hvem vil vel gi ungen sin dette???

Vet at det er vanskelig å slutte å røyke, da jeg faktisk har vært røyker selv. Men når en blir gravid, så synes jeg ikke det er noe valg lenger - da slutter man.

Og med alkohol, så er jo ikke dette noe man er avhengig av (normalt da) så det kan da ikke være så vanskelig å holde seg unna dette som gravid?!

Man har tatt et valg, å få barn, og da er det vel en selvfølge å ta så godt vare på dem som mulig.

Og å si at man er hysterisk fordi man vil sitt barn det beste, da blir jeg overrasket.

Skrevet

det har liksom vært et ikke tema for meg, tar det som en selvfølge at jeg ikke røyker og drikker nå som jeg er gravid. Jeg sluttet riktig nok å røyke for et år siden, bare vært festrøyker etter det. Alkohol og røyk har overhodet ikke fristet, savner det ikke litt engang!

Skrevet

Jeg fatter ikke at de tør å ta sjansen!!!

Jeg var på bryllup i sommer, og da var det mange som sa til meg at jeg måtte da kunne unne meg et glass rødvin eller to...!

Eller en snus! (jeg har snusa på fest før sjø...)

Ble helt paff jeg...

Skrevet

Helt enig med deg og dere. Fatter ikke at noen har samvittighet til det. Forskning viser jo at det er skadelig. Håper det vil blir opplyst mer om det i media. Da blir det letter for oss gravide å ta avstand fra det. Så slipper man å føle seg så prippen!! Det var en periode det var endel skriv om det i aviser. Håper det blir tatt opp igjen.

Skrevet

Helt enig! Har vært i to bryllup siden jeg ble gravid, og ble fryktelig skuffet over svigerfar, som mente at jeg kunne ta meg et par drinker. Synes det hele var litt dårlig, for jeg som gravid ble ikke tilbudt noe som helt å drikke, mens alle andre satt der og koste seg. Hadde jeg enda kunne blitt tilbudt et glass brus eller noe, men neida..

Og her en dag jeg var på jobb, så jeg ei høygravid som sto utfor og røkte.. Vil ikke være dømmende siden jeg ikke har røkt selv, og ikke vet hvordan det er, men når folk er klar over hvor skadelig det er, skulle det jo ikke være så vanskelig å kutte det ut.

Er bare glad for at jeg ikke har behov for hverken alkohol eller røyk :)

Skrevet

Jeg synes folk skal bli mer påholdne med alkohol uansett hvor barnet befinner seg, i magen eller utafor.

Jeg ser så mange barn som vokser opp med alkoholen flytende rundt seg. Det er fryktelig skadelig.

Jeg blir så oppgitt for jeg har nettop plukka opp ei lita jente som ble utelåst av hjemmet sitt av sin møkk fulle pappa. Så nå er ho her. Jeg prøver å gjøre det hyggelig for henne, men jeg ser at hun ikke har det godt. Hun er nervøs.

Nei, la alkoholen være i omgang med barn!

Skrevet

helt enig. Og er man en fest person og får unge er det på tide å ligge ned fest livet. :)

Skrevet

Ja, jeg synes det er irriterende også. Har en svigermor som sa at jeg kunne drikke cider. Det var da ikke så mye alkohol i det osv.. Virket ikke som at hun skjønte at for meg er det alkoholforbud når jeg er gravid. Blir skremt over at folk tenker at litt skader ikke for det tror jeg det gjør uansett.

Skrevet

Helt enig!

Svigerfar spurte meg i helga om jeg hadde sett et eller annet på TV forrige uke. Alkohol var ikke skadelig for barnet i magen, sa han. Jeg spurte litt mer, og fant ut at det han egentlig hadde sett var en omtale i en avis. Programmet hadde undertittel "Hvor skadelig er egentlig alkohol i svangerskapet". Ut fra det lille han hadde lest var det ingen konklusjon - men han tolket selvsagt dette til at alkohol IKKE var skadelig. (Selv tolker jeg det helt motsatt). Desverre hadde ingen av oss sett programmet....

Skrevet

Slenger meg på her. Etter at jeg ble gravid har jeg ikke rørt sigaretter eller alkohol. Var vanerøyker i 10 år før jeg fant ut at jeg var gravid. Sluttet på dagen å har hatt minimalt med røyksug. Før jeg ble gravid kunne jeg ikke være uten røyk mer ennn 4-5 timer uten å bli sinna, stressa osv... men når jeg fikk vite at det var en baby i magen var det som om jeg aldri hadde røkt før.

Alkohol drikker man ikke under svangerskap. Det sier seg selv. Kjenner mange som gjør det og kommenterer det ikke for det er hver enkeltes valg. Personlig syns jeg det er egoistisk.

Skrevet

Jeg syns det er uansvarlig, og lite voksent av de som blir gravide og røyker og drikker.

Ihvertfall drikker da.. Så opplyste som vi er idag.

Jeg vet det er litt verre med røykingen, så jeg skal passe meg der.

Jeg vet det er mange flotte kvinner som kutter ut på flekken når de finner ut de er gravide, men jeg vet også at det er vanskelig for noen.

Bedre å kutte ned i det minste.

Men alt i alt så er det vel mer skadelig med små mengder alkohol enn små mengder røyk?

Ihvertfall det jeg har fått med meg.

Er ikke noe jeg har tenkt så mye på iom at jeg aldri har røyka, og alkold holdt jeg meg borte fra lenge før jeg ble gravid.

(men savner litt en god fest!!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...