Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen av dere som har barn fra før som kunne lagt inn en liste med hva man burde kjøpe? Jeg venter min første og aner jo ikke hva som man må ha og hva som ikke er så viktig. Hadde vært flott hvis noen ville legge inn en kort oversikt over alt som bør være innkjøpt og klart når babyen kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan legge inn listen min fra forige gang, men på den står det også ting som du ikke trenger å kjøpe med en gang. Elles som kan være unødvendige for deg. Den er veldig lang.

Babyliste:

* Febertermometer (digitalt, men ikke øretermometer for de er ikke pålitelige) +plasthetter

* Paracetamol stikkpiller for nyfødte

* Saltvannsspray

* Pyrisept+bomull (til evt. rensing av navlen hvis det trengs)

* Negleklipper/saks med butte tupper

* Babybørste

* Badeolje

* Våtservietter fra coop extra(om nødvendig)

* Sterilisator(for mikrobølgeovn)

* SebaMed spesialsalve(for babyrumpen)

* To tåteflasker med smokk som har hull for nyfødte

* Flaskebørste

* Smokk(for å ha i tilfelle det blir nødvendig)

* Store bind til deg selv (libresse nattbind)

* bleier (jeg kjøpte 3-5 kg, men de var for store, så vi måtte kjøpe 2-4 kg.

* Mesoft kluter(10*10cm kjøpes på apoteket)

* Tisselaken

* 3 laken til seng

* 3 laken til vogn

* Dyne til seng (dyne 80x100 cm)

* Dyne til vogn (dyne 65x80 cm)

* 2-3 sengesett til seng

* 2-3 sengesett til vogn

* Håndklær i passe størrelse til stellebordet

* Babyhåndklær til bading

* Helsetepper og andre babytepper

* Vognteppe

* Flanellsbleier (brukes disse under stellet)

* Vaskekluter, myke (mange!)

* Gulpekluter(jeg brukte gass bleiene til dette)

* Badetermometer(ikke nødvendig)

* Store og gode bomullstruser

* Ruller med avfallsposer (til å ha bæsjebleier i)

* Klær til babyen: Trenger mest av bodyer med lang arm og strømpebukser. Du må tenke hvilken årstid du får ungen på og om du trenger varmere klær også. Trenger ikke hele dresser i starten, siden babyen ligger i posen hvis den er ute likevel. Jeg synes det var kjekt med i noe klær i str. 50 til å starte med.Jeg liker veldig godt omslagsbodyer, for da slipper du å dra dem over hodet

* Ammegensere(boob eller annet)

* Amme-BHer (2 stk), man går ofte opp en str.,eller to, så ikke kjøp så mange, evt. behold lappene på så du kan bytte

Mye av dette kan kjøpes på Spar kjøp og da spares en del kr i forhold til babybutikker.

Større ting:

* Lammeskinn

* Babycall

* Vippestol

* Vogn med myggnett, regntrekk, ”handlenett” og stelleveske

* Badebalje

* Grindseng m/beskyttelseskant rundt

* Bæresele

* Babygym

* Voksipose/ullpose til vogna

* Bilstol

* Ullteppe

* Brystpumpe (Jeg har Avent både manuel og elektrisk og har vært kjempefornøyd med de)

* Stellebord med stellematte

Skrevet

Du kan også laste ned en utstyrsliste på babyshop.no

Skrevet

Wææh blir helt matt :-) Her sitter jeg og tenker: "må vel ha seng og vogn" og så er det slike laaange lister . Ja ja da har man noe å shoppe i vinter ...

Hvilke klær anbefaler dere til en (sent i) februarbaby? Bør h*n ha noe slags bobledress, eller holder det som en sa med "vanlige" klær siden h*n blir liggende i pose i vogn ute i de kalde månedene.

Et spørsmål til: Har man både vognpose (f.eks voksipose) og lammeskinn/dyne o.l eller en av delene??

Skrevet

dytter litt på denne jeg, lurer på det samme som i innlegget over - trenger man både pose og skinn i mars? Eller holder det med skinn + dyne på teppe?

Skrevet

Jeg har voksipose fra den først ungen som jeg kanskje blir å bruke i begynelsen, og så har jeg lammeskinn som jeg kommer til å bruke sammen med dyne når det ikke er fult så kaldt lengere. Ungene er fortsatt små når det blir kaldt neste vinter så da blir det voksiposen igjen eller en hjemmesydd pose. Bruker da enten posen eller skinnet og dynen. Ikke sammen.

Til en februarbaby ville jeg kjøpt en del ull bodyer og ull strømpedukse og om dere eller noen dere kjenner kan strikke er det supert med en hell ulldress utenpå. Ellers ull luer og ull votter. Om gradestokken viser -10 grader og lavere bør man ikke ta med babyen ut, dette på gunn av at lungene deres ikke tåler slike lave temperaturer.

Skrevet

Takk for tips mhps. Ylil, postet samme spørsmål på februarklubben og fikk noen svar der også.

Skrevet

Min liste til min lille januarbebis, går som følger:

- vogn

- vinterpose vogn

- regntrekk til vogn

- ett stk. tykt ullteppe til å ha oppå posen

- skinn til å ha i vogn

- tisselaken + vanlig laken

- teppe til å ha over vognen

- stellebord/stellematte

- badekar

- bleier

- håndklær som baby kan ligge på under stell(kjøpt 2*billig firepakning)

- håndklær til å tørke baby

- søppelbøtte til bleier + "hundeposer"

- div. apotekvarer: kremer/neglesaks/termometer/badetermometer osv.

- Seng

- madrass

- dyne (evt.pute)

- laken, sengetøy og sprinkel-beskytter (eller hva det nå heter; sånn "kant" rundt

- div. klær

- vippestol

- flasker/smokk (kjøper ikke massevis av dette, da det er greit å se an hva baby foretrekker, før jeg handler inn i hauger og lass..)

- kluter av div. (vaskekluter/gulpekluter o.l.)

Dette er de tingene jeg føler jeg MÅ ha på stell til en vinterbaby. Ting som f.eks. bæresele og myggnetting til vogn o.l. er ting jeg kommer til å trenge, men ikke med en gang, så jeg velger å utsette det, og ta det når behovet melder seg.

Skrevet

Jeg er stor fan av voksiposen, har ullposen. Den er helt genial, trenger ikke så mye klær oppi posen, og den vokser fint med barnet, brukte vår i 3 vintre (sønn født i november),. Kommer til å begynne med denne nå også (hvis vi ikke får en veldig mild april da), bytter til dyne etterhvert som det blir varmere.

Skrevet

Et godt skinn kan man bruke hele året, fordi det er temperatur-regulerende, og isolerer både for kulde og varme.. Det som er fordel med pose er jo det at det er lettere for deg, og mer behagelig for baby, å bare ha èn ting å legge i, istedenfor å bli tullet inn i alle mulige tepper og dyner.. men det er til syvende og sist en smakssak er jeg redd. Noen liker dyne+pledd andre sverger til pose. Er jo også litt avhengig av hvor kaldt det er nettopp der du bor..

Skrevet

Flott liste!

Vil bare si at alt er ikke nødvendig og noe ikke nødvendig før etter et par måneder... Vippestol og babycall er strengt tatt i nødvendig. Bæreselle er heller ikke en nødvendighet. Babygym trenger man ikke til fødselen, men til ca 2 mnd alderen. Fin ting å ønske seg. Ulltepper har man kanskje noen av... brystpumpe kan man få låne på de fleste helsestasjoner om man trenger det. Jeg trengte det ikke med mine to barn. Lammeskinn hadde jeg heller ikke, før jeg fikk nr 2. Men det er veldig kjekt med vinterbarn. Jeg fant også ut at dyne str 80x100 fort ble byttet til 100x140... på vinteren ble liksom 80x100 så lite, fikk ikke pakket babyen skikkelig inn. Og når det gjelder ammegensere, brukte jeg singletter under som var godt utringet som jeg på en måte brettet nedenfor puppa mens genseren ble tatt opp... funke som en boob genser. De fantes nemlig ikke da jeg fikk nr 1. Jeg hadde heller ikke tåteflasker tilgjengelig, men så ammet jeg da. Det er greit å få det på full funksjon før man begynner å trikse med flasker. Smokk kjøpte jeg på vei fra sykehuset...så den var kjekk å ha tilgjengelig litt før.

Lykke til, og velg ting med omhu, hvis man ønsker å spare litt. Noe kan man ønske seg hos venner og familie i gave!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...