Gå til innhold

"Alkoholforbud" for den vordende pappa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lite lyst til å risikere å sitte hjemme med begynnende fødsel og en vordende pappa som er beruset/ikke kan kjøre enten pga å ha tatt seg en "kosepils" en fredagskveld, eller at han er på skikkelig "utefylla".

Vi skal kjøre selv til føden og skal i tillegg levere veslejenta hos en vennine først...

Jeg har tenkt at papsen liksom kan holde seg heelt unna alkohol den siste måneden før termin - er jeg urimelig da? Han har jo ikke akkurat sittet på vannvogna de andre 8 mnd.. Han synes igrunn det er greit selv, men er redd for å være for streng... ;-)

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei altså jeg vet ikke, er du 1.gangs? er jo ikke sikkert du føder til termin en gang....

Jeg synes ikke det er noe farlig at sambo drikker selv om vi nærmer oss termin(er jo faktisk 7 uker igjen da) men han satte 11.10 som siste frist for en vennefest.....ser ut til at han ønsker å holde seg edru siste mnd.

Hvis dere er enige om dette, er det jo ingen problem:)

Men å kjøre med en kosepils ser ikke jeg som et problem....hvor enkelt er det å VITE at man skal kjøre til føden?!

Pleier jo å være en del tegn før en fødsel og en pils har han nok rukket å "fordøye" før dere kjører;)

Skrevet

Vi snakket om det i sted, og ble enige om 1 mnd før termin.

Dersom det er noe helt spesielt og jeg ikke merker noe til begynnende fødsel, så gjør jeg vel unntak, men han får overhodet ikke gå skikkelig på fylla.

Så, jeg synes ikke du er for streng :o)

Skrevet

Jeg holder med deg i det du sier... Min mann skal heller ikke drikke noe siste mnd før fødsel. Vi bor et stykke unna sykehuset også så det er litt å kjøre..

Han er selv helt enig i dette og syns det er greit sånn.

Han er veldig spent og vil ikke risikere å være brisen på vei til klinikken.. hehe

Skrevet

Tror det er ganske vanlig anbefaling at menn skal holde seg edru i de siste ukene før fødselen. Akkurat som med å være alltid tilgjengelig på mobilen, og mobilen skal være alltid ladet opp. Synes ikke det er noe rar du forventer, du skal jo føle deg trygg på at han er klar til det når du trenger han. Det er til tross alt ikke snakk om flere månader her.. noen uker klarer han seg uten alkohol.

Skrevet

Jeg henger meg litt på denne. Tror ikke mannen min hadde sagt noe på det om jeg hadde bedt han om det, men jeg synes det er helt greit at han tar seg en tur på fest. Men kun fordi jeg vet at han kan fint gå på fest og bare drikke en eller to pils, og vet godt at INGEN klarer å overtale han til å drikke mer. Han er sta som bare det :-) At han er tilgjengelig på mobilen er en helt annen ting, det forlanger jeg! :-) Skulle det skje at fødselen starter akkurat den kvelden han er ute, og han har tatt ei pils, ja,så tar vi taxi! Det får du dekket! Jeg måtte ta taxi hjem fra sykehuset også, fordi min mann ikke kunne ta fri fra jobben. 1 time tar den turen. Så da kan du tenke deg hva regningen kom på! Alt ble dekket!

Så lenge din man er enig er det selvfølgelig ikke noe i veien for at han kan holde seg unna 1 mnd før termin. Men jeg ser hvor mye mannen min må steppe i inn i tiden etter fødselen, og da synes jeg det er greit å vite at han har fått kost seg litt i tiden før fødselen.

Skrevet

hvis jeg hadde vært sammen m barnefar hadde jeg satt grensen to-tre uker før termin tenker jeg.. er jo større sjangse for at du går over, serlig hvis du er førstegangs..

Skrevet

Jeg har 27 dager igjen og samboeren min får drikke hvis han vil, men blir nok strengere etter hvert og det synes han helt sikkert er greit selv også. Tror jeg setter grensa på 14 dager jeg. Han drikker ikke så fryktelig mye og er veldig opptatt av at vi skal ha det bra, både babyen og jeg. Ville ha diskutert det med samboeren og sagt hva jeg føler. Bare du som vet hva du selv føler og det bør han ha forståelse for. Det er jo ikke bare din baby. Synes det er kjedelig dersom man må gå og engste seg over slike ting når man har nok å tenke på fra før. Si hva du føler. En pils på en fredagskveld går vel bra. Babyen kommer jo som regel ikke så fort. Lykke til uansett!

Skrevet

Kommer også til å sette foten ned et par-tre uker før termin. I mitt forrige svangerskap sto samboern på flyplassen i Tromsø ( vi bor utafor Oslo) når vannet gikk - 1 uke før termin. Det var ganske nervepirrende. Men det tok jo ganske lang tid før veene ble regelmessig så han rakk hjem i tide. Denne gangen har jeg satt reiseforbud den siste mnd :o) Greit å ha disse gutta våre klare for den store finalen :-)

Skrevet

er helt enig med at sambo kan holde seg edru siste 4 ukene, det med at en er førstegangs er bare tull, du kan føde hvilken tid som helst. jeg kom selv 10 dager før, min mor var da første gangs, min venninne fødde 5 uker før nå, førstegangs, en annen venninne 13 dager før. jeg har selv 17 dager igjen, sambo var ute når det var 3 uker igjen pga utdrikkningsslag, det nektet jeg ham ikke, men jeg sa at vist fødselen skulle starte AKKURATT den dagen så skulle han få besjed, men jeg ville ikke ha en beruset mann med meg på føden og jeg sa at da tok jeg med mamma;)

men det skjedde jo ingenting men man vet aldri. jeg tror jeg går fram til termin selv, men en kan ikke være sikker. pluss minus 14 dager heter det og da kan jeg liksom føde når som helst, barnet kommer når det er klart.

ikke heng deg opp i va andre synes, vist du vil ha en edru sambo 4 uker før fødsel så setter du den grensen, vil andre ha 2 uker så setter de dem.

de har hatt ca 39 uker å drikke på, da kan de, liksom ta det rolig når vi nærmer oss termin;)

Skrevet

Jeg setter ingen grense for samboeren min, regner med han er voksen nok til å sette den grensa selv ;)

Skrevet

Takk for alle svar jenter!

Grunnen til at jeg har lyst til å ha så lang grense denne gangen er at da vi fikk jenta vår for 4 år siden kom riene veldig plutselig med 3-4 min mellom med en gang, og varte i ca. 50 sek - 1,5 min fra første ri, så det var bare å kaste seg i bilen... Ikke tid til å vente på at sambo skulle bli kjørbar etter et par fredagspils, nei.. ;-)

I.o.m at han ikke har noe i mot en edrumåned tror jeg vi sier det sånn, men skulle det dukke opp noe spesielt får vi heller se :-)

HI

Skrevet

Ikke det att samboern drikker så ofte da... Men han har satt "alkoholforbud" på seg selv den siste mnd. før termin.

Fest og alkohol betyr lite for han iforhold til å være der under fødsel, være kjørbar etc. sier han så :-)

Og det er jeg glad for, jeg ville IKKE hatt en beruset person med meg på føden.

Skrevet

spurte sambo hva han mente er passe tid å ha "alkoholforbud" på, han sa 1.11(da er det 3 uker til termin). Men han drikker nesten ALDRI, og har nesten ikke drukket noe i hele svangerskapet(untatt når jeg har sagt: herregud kom deg ut og drikk litt med gutta).

Så vi er enige om noen uker før, hehe bare har ikke bestemt det for han:)

Enig med de andre også: ikke la noen andre bestemme(avgjøre) enn dere to:)

Skrevet

Vi er einige om at han skal vere alkoholfri (og ikkje så veldig langt unna) frå 3 veker før termin. Han er aldri på fest/på byn uansett, tar seg berre ein øl ein sjeldan gong, så det blir ikkje akkurat noko savn seier han.

Pga styrtfødsel sist har vi fått beskjed frå jordmor om å kjøre til sjukehuset (ca 35 min kjøring) med det same vatnet går eller eg får rier. Må og eventuelt levere lillegut hos besteforeldra på vegen. Har ikkje mykje lyst til at ungen skal bli fødd i bilen fordi vi måtte vente eit par timar til gubben var "kjørbar" :o)

Skrevet

Jeg har termin i slutten av julebordssesongen og like før jul. Vi er enige om at en pils eller to er ok, men ikke noe mer enn det. Vi tar drosje til føden hvis ikke noen kan kjøre oss.

Skrevet

Har sagt til min kjære at jeg setter pris på om han holder seg edru fra vi går over i desember. Har termin 20. des.

Han syns det er greit.. har sagt at det ikke er noen ting i veien for at han kan gå ut og på fest, så lenge han er innenfor rimelig avstand og er kjørbar...

Skrevet

vi har hatt en felles enighet om at vi ikke skal drikke under svangerskapet. at vi er sammen om dette.

han klarer også å være på fest uten å drikke, og det er ganske greit, for da har det vært litt triveligere for meg også å vært med.

så her har vi ikke noe problem med det

Skrevet

Jepp, gutten min har sagt selv at nå er det alkoholfri mnd:) Var på sjekk, og da sa jm at baby kan komme idag, eller om to uker.

Skrevet

Ved forgje fødsel krevde jeg at min mann holdt seg edru de siste 3-4 ukene før termin. Dette synest han var helt greit. Jeg mener at vi kvinner holder oss elvfølgelig edru i 9mnd og enda mere ofte med amming osv. Da er det det minste vi kan kreve at våre menn ikke nyter alkohol i 3 uker. Det må dem da klare..

Min mann er blitt avhold nå faktisk.hehe, så denne gangen er det iallefall ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...