♡ Rødhette ♡ Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Har lest litt om det nå for og se om jeg kan få en annen type medisin kanskje.. Leser da også at brennkopper er en type stafylokokk innfekjson.. Og det er jo supersmittsomt.. Er vel ikke smittsomt når såret er lukket.., men nå som operasjonssåret åpner seg igjen og det væsker er det kanskje smittsomt?? Har egentlig veldig veldig lyst til og besøke svigers.. Ikke vært der nå på halvannen uke pga forkjølelse og nå så tør jeg nesten ikke siden såret verker.. Tørker meg jo godt på hendene etter jeg har vært på do og sånn.. Men smitter det veldig veldig lett?? Ikke lyst til og smitte svigers med noe som helst siden hun er under behandling... =(( En sånn crp.., kan de ta det kjapt hos legen?? Får svar med en gang?? Takker for svar..=)
Mogop fikk augustgutt Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Jeg ville ærlig talt tatt meg en tur på legevakta, så du ikke risikerer å bli skikkelig dårlig. Ja, det er smittsomt -noe av det veste de får inn på sykehus pga smittefaren (men det er kun farlig for gamle, svake eller syke egentlig)
Meg + 2 prinsesser Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Tror ikke det er smittsomt nei.. Men kontakt legevakta i morra, de tar kjapt en crp. Et lite stikk i fingeren, og svaret kommer etter 2 minutter..
♡ Rødhette ♡ Skrevet 28. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2007 Ja jeg leste at det er postoperativ innfeksjon som 5% får.. Tenkte jeg skulle ringe ned til legen i morgen og få han til og ta en crp.. Hvis de gjør det på vakthavende da??!? Svigermor holder på m/livsforlengende beh.pga kreft. Derfor jeg ikke vil ta noen sjanser.. Det er vel godt over 1 mnd siden operasjonen nå.. grrr...=(
hit og dit Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Dette er ein bakterie som helst smitter via kontakt. Enten direkte kontakt med sårvæsken, eller via forurensa utstyr/ting. Denne bakteriegruppa kan gi ulike sjukdommer, men sårinfeksjon er den mest kjente. Dersom det kjem gul sårveske ut og du er borti denne eller noe den har vert borti så kan du smitte egne sår etc.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 28. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2007 Oki.. takk for svar.. Skal jo litt til før svigers kommer ned i lysken på meg.. Men sjansene for at jeg smitter til flere sår hos meg selv er jo eventuel stor da.. Kommer gul og blank væske + blod ut.. Ikke hele tiden , men av og til.. Se om jeg rekker nedom legen en tur i morgen.. Skal ha 14 timers skift på jobben i morgen så litt knapt med tid.. =(
Pumani Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Gule stafylokokker er smittsomt ja. Vet ikke hvor du har infeksjonen, men skal du treffe andre bør du dekke det til. I tillegg til å vaske deg godt, bør du kjøpe antibac såpe på apoteket. Den desinfiserer hånden din. Enkel å bruke da du ikke vasker den vekk igjen. Den og lignende brukes på sykehus og sykehjem. Bedre enn såpe, så langt man ikke har noe konkret på hånden. Under behandling? For hva da? Kommer jo veldig an på da. Om hun har åpent sår etc.. Skulle du besøke henne, bør du i alle fall ikke ta på henne, og du bør sitte deg et stykke fra henne. Hånd hygienen din vil bli alfa omega rett og slett.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 28. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2007 Hun har kreft.. Ingen åpne sår.. Så kan ikke smitte sånn sett..=) Såret er i lysken.. så hun skal heller ikke nedi der.., men pga verk ol så har det jo hendt at jeg har fått noe på henda når jeg skal kle på meg , dusje osv..
Lykkekløver Skrevet 28. september 2007 #9 Skrevet 28. september 2007 Hvis du passer på å tette såret ditt med heldekkende ny bandasje, og passer på at du ikke får gjennomsiv i bandasjen med sårvæske, vær nydusja,vær nøye med håndhygienen din. Hvis du gjennomfører dette før besøk, så har ikke noen noe å frykte!
hit og dit Skrevet 28. september 2007 #10 Skrevet 28. september 2007 Nei håper ikkje svigers er i lysken på deg sånn til daglig. Eg hadde vert nøye med håndhygienen uansett om eg var deg. Det er sikkert greit å ta seg ein tur til legen, der kan du jo spørre om informasjon om bakterien. Legene skal ha god kunnskap om den, da det er ein veldig vanlig bakterie. God bedring forresten.
Pumani Skrevet 28. september 2007 #11 Skrevet 28. september 2007 Er litt avveining det der. Min mor hadde gule stafylokokker i sommer. Fikk det i ansiktet. Hun var veldig dårlig og rett og slett slått ut i hele sommer. Hun har enda ikke kommet seg. Det siste en som er under behandling for kreft trenger, er å bli slått så til de grader ut. Samtidig, med nøye smitteregime, kan man klare å ikke smitte. Sønnen min ble smittet av min mor, men jeg klarte la være. Rett og slett fordi vi var så nøye med håndhygienen og ellers desinfiserte det vi så som aktuelt. Bor hun hjemme nå, eller er hun innlagt på sykehus?
hit og dit Skrevet 28. september 2007 #12 Skrevet 28. september 2007 Gule stafylokokker er ein del av normalfloraen våres og. På heil hud er ikkje denne bakterien patogen, det er først i sår at det kan bli eit problem. Det er og stammer som gir matforgiftning, men det er ikkje den samme som infiserer sår.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 28. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. september 2007 Hun er hjemme..=) Skal ikke ligge noe på sykehuset.. det er ikke planen ihvertfall...=) Tengte jeg kunne ta en crp hos legen min for og se jeg.. Hører med legen hva han sier.. Vet ikke hvor mange mnd eller år hun har igjen.., så vil veldig gjerne besøke henne + at hun har spurt etter meg flere ganger...=)
Pumani Skrevet 28. september 2007 #14 Skrevet 28. september 2007 Da ville jeg gjort som du planlegger. Hør med legen du, så blir du nok klokere :-) Tipper det går greit, så lenge du er veldig obs på håndhygiene, og for sikkerhets skyld ikke tar på henne, eller ting hun skal ta på. Husk etter du har vasket hendene, at du tar litt rent papir e.l å holder i hånden når du skrur av vannkranen. Ellers risikerer du å få bakteriene på hånden din igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå