Gjest Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Mye snakk om fødsler, må bare lufte litt rundt min hvis det går greit? Har ingen god erfaring med sykehuset jeg fødte på, uten å legge ut stedet her.....Men på en måte føler jeg det ikke er lov å klage siden alt tross alt gikk greit og det var ingen krisesituasjoner....... Kort: Jeg hadde ikke jordmor tilstedet,under fødselen. Fikk rom da jeg kom med 2 cm åpning, men tøffe rier. Etter det var jordmor innom en gang, inntil 4-5 timer senere, da pressriene startet...Den ene gangen jordmor var innom var for å instruere i bruk av lystgass, senere er jeg blitt fortalt at den skal man ikke bruke på egenhånd.....? Jeg fikk altså JM siste timen etter at det hadde vært vaktskifte...I løpet av disse timene var mannen min og tilkalte hjelp noen ganger uten at det kom noen, fikk bare svar "vi kommer snart".....Ingen tilbakemeldinger/oppfølging på åpning etc underveis...dette synes jeg var frusterende....Etter fødselen løsnet ikke morkaka, JM dro i navlestrengen en stund, og forberedte etterhvert for å sende meg på kirurgisk...Innen en time var gått fikk jeg nåler,og MK løsnet, men jeg så selv at morkaka ikke var hel da den kom ut.....Blødde mer eller mindre i 3 mnd. etter fødsel,morkakerester var igjen og jeg tok utskrapning..Amming kom aldri 100% igang, jeg tror det er grunnen.. De burde vel sendt meg på UL før utskrivning siden MK ikke kom ut hel ? Mange sier det er vanlig at jordmor er ganske lite tilstedet før pressrier når man har født før? Hvordan var det med dere? Sorry, dette ble rotete....Tastaturet mitt er nesten ødelagt=(
Dido34 Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Hei. Pleier ikke være her inne men så innlegget ditt og synest veldig synd i deg. Synest det ikke hørtes ut som noen god fødselsopplevelse og det er jo det, det dreier seg om.. hvordan dere opplevde fødselsforløpet og IKKE at det gikk bra til slutt. Jeg mener det er vanlig med mer/ofter oppfølging under fødselsforløpet enn hva du fikk. De BURDE i alle fall komme når mannen din tilkallte noen. Er det lenge siden du fødte?
dritgrei hei hei! Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Uff dette hørtes ikke ut som en god fødselsopplevelse - det er ikke en god erfaring å ha med seg. Det er litt vasnkelig å sammenlikne fødselsopplevelser for de er så individuelle, men at du ble liggende alene på et rom, uten å vite hvor du var hen i forløpet og uten å få hjelp da dere ba om det er ikke riktig. Jeg er jo bare en fødende, jeg er verken helsevesen generellt eller jordmor, men jeg vet at når man kommer inn som fødende så har man krav på oppfølging, og lar ikke det seg gjøre, har man i alle fall krav på informasjon om hvorfor man blir liggende for seg selv. Har du tatt dette opp med den spesifike fødeavdelingen? Fikk du samtale med jordmor og lege dagen etterpå? gikk de gjennom fødselen og deres opplevelser av den??? Dette er vanlig prosedyre - nettopp for å klargjøre hvorfor ting ble som de ble. Det høres jo ut som om du i første omgang har fått utrolig dårlig behandling, og så i etterkant helt feil behandling. Min morkake var heller ikke hel da den kom ut, men jeg fikk et eller annet for at restene skulle støtes ut, og bindene mine ble sjekket flere ganger om dagen sånn at de med sikkerhet kunne vite at restene hadde kommet ut. Om jeg ikke husker helt feil så fikk jeg noe for at hele morkaken skulle løsne.... tror jeg..... nå ble plutselig alt litt diffust for meg, for alt dette skjer jo når babyen er ute, og da er jo alt greit. Jeg ble i alle fall nøye fulgt opp på dette med morkaken, og det har man jo krav på. dette ville jeg gjort noe med. hvis du har krefter til det så ville jeg ha skrevet ned alt du/dere opplevde av svikt i systemet, for sånn kan det ikke være. Ved å si ifra kan du hjelpe andre fødende i nærmeste fremtid. klem til deg, det der er ikke en koselig start på livet som mor, selvom underet er like stort, og gleden over lille venn er helt ubeskrivelig!
Gjest Skrevet 29. september 2007 #4 Skrevet 29. september 2007 Takk for svar=) Det er snart et år siden. Nei dritgrei jeg hadde ingen samtaler i etterkant... Det jeg ble fortalt av JM som kom på slutten var at det var en dramatisk fødsel i et annet rom...alle måtte dit...forteller hvor knapt det er med bemanningen i norske sykehus.... Oppfølging vedr.MK er derimot dritdårlig,dette burde de ta tak i ... Så kan man si hvorfor spurte jeg ikke selv - men helt ærlig hadde ikke hørt om at det kunne skje før, tenke kroppen ordnet opp selv.... Det mest frusterende hva og ikke få noen tilbakemelding underveis;hvar alt bra med barnet? hvor stor var åpning...? Jeg skriver nok et brev, vil ikke at andre skal oppleve det samme=(
Ronja65 Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Så trist.... Blir så sint og lei meg når jeg hør alle dere modne mammaer fortelle om dårlige fødselsopplevelser. Det har ingenting å si om man er førstegangs, flergangsfødende, frisk eller syk. ALLE har krav på en jordmor som er til stede for DEM under en fødsel. Sanne og turbojenta jeg kan nesten føle på redselen som dere opplevde, med å føde "alene". Kan ikke begripe hvorfor politikerne stenger små fødenheter og lager store fabrikker. Så hverdagen blir så travel...Hvis det er en årsak da??? Uansett årsak, så har alle krav på en god fødselsopplevelse, uansett om det skjer i et badekar eller på en operasjonsstue. Selve opplevelsen har veldig mye med trygghet og respekt og gjøre. ANBEFFALER DEG TIL Å SKRIVE BREV TIL SYKEHUSET OG FØDEAVDELINGEN. Vet at det høres slitsomt ut. Men det er en fin prosess for deg og ikke minst så synes jeg fødeavdelingen skal få vite om hvordan du opplevde det. Klem til deg og alle dere andre som sitter igjen med de samme opplevelser.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Det er trist at dette skjer i Norge nå for tiden.... Det er dessverre ikke alle som skulle verken jobbe et slikt sted, eller politikere som gjør jobben sin. Jeg heier på at du orker å ta tak i dette:-) Er selv i en prosess hvor vi har tatt det første steget. Hos oss handler det om en jordmor som burde vært sparket for lenge siden. Det har tatt oss halvannet år å "klargjøre" oss for dette. For det sitter dypt i oss kvinner (og mennene også) som blir utsatt for slikt. Jeg har heldigvis to helt nydelige fødsler fra før av, så jeg vet at det ikke skal være sånn. Og jeg tenker også at om jeg kan hindre andre fødende i å bli utsatt for det samme som vi opplevde så har jeg ihvertfall bidratt med min skjerv:-) En fødsel er noe av det største i en kvinnes liv. Det hadde vært flott om alle kunne ha gode opplevelser, for det å føde er vi jo skapt til, men dessverre er det ikke alltid at det går som vi håper. Det er tøft å skulle bære med seg den opplevelsen og redselen som har satt seg dypt i sjelen, resten av livet, for er det noe vi kvinner for alltid husker, så er det nettopp fødslene våre. Vi er jo verdensmestere i egne fødsler og desto mer synd når ting går feil for seg. Håper du orker å ta tak i det og kontakt pasientombudet for en samtale først. Det har vi valgt å gjøre. For å få tips om hva vi skal gjøre videre. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå