Gå til innhold

hvordan rekner man ut hvor stor (antall gr) barnet er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er mange som hvet hvor tung barnet i magen er og hva den kommer til å veie rundt rødselen...

så jeg bare lurer på hvordan man måler dette, blir jo litt forveten selv også:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjøres ved ultralyd -lege/jordmor måler babyens hode og mage. Ut fra tabeller de har kan de estimere hvor mye babyen kommer til å veie (ut fra hode og mage målene). Og om babyen ligger over eller under i forhold til gjennomsnittet.

Skrevet

Det finner de ut på ultralyd. De måler barnets hodeomkrets, og omkretsen rundt magen, lengden på lårbeinet, mengde fostervann, og en hel masse ting. Da finner de ut om barnet er stort eller lite, med en fei margin på et par hundre gram. Dette for å finne ut hvordan barnet vokser bl.a.

Det er kun om en har grunn til bekymring at en tar slike ultralyder, eller fordi en har hatt komplikasjoner i tidligere svangerskap. Smale hofter og store babyer etc.

Skrevet

oki:)

jeg hvet at jenta i magen min er 12% over normalen men det bekymrer meg egntlig ikke, min første var det da han ble født og han var 53 lang og veide 4168gr:) 37 rundt hodet, helt perfekt:):)hehe

Skrevet

å rekne vekt blir ofte veldig unøyaktig... med babyen til venninna mi bomma deem med nesyen 1,5 kg...

Skrevet

oj!det var litt forsjell ja hehe

Skrevet

de sier jenta mi er -2 på vekst...altså bortimot normal, som da er ca 3500 gr.. så hvis hu er littebittegrann mindre da blir d vel rundt 3300-3500? tror ikke dem kan si vekt veldig nøyaktig.. alle babyer vokser jo individuelt å lissom... veit ikke jeg.. legen min sa at d var omtrent umulig å si hva den kom til å veie ved fødseln veffal :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...