Gå til innhold

Hvor mye gjør EGENTLIG mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på dette i det siste. Vi er temmelig likestilte, tror vi selv. Men siden jeg nå har permisjon, er det jeg som har "hovedansvaret" for babyen på dagene. Og litt umerkelig tror jeg vi har glidd inn i et mønster der jeg har det på kveldene også. Og i helgene. han bytter bleier og leker med babyen osv, men det er liksom jeg som styrer hva som skal skje - nå skal hun spise, nå trenger hun ny bleie, nå trenger hun å sove, trilleturer, klesinnkjøp osv osv.

Han har faktisk ikke trillet henne alene ennå - hun er 4 mnd.

Hvordan er det hos dere - tar dere styringa eller er det begges ansvar når begge er hjemme?

DRømmer om en "ansvarsløs" dag i ny og ne der jeg stiller opp med puppen men ikke trenger å "bestemme" alt... tror jeg må innføre det, så ser vi hvordan det går :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler det sånn jeg også. Noen ganger når jeg er veldig sliten tenker jeg at jeg skulle ønske han ville gjøre mer, men faktisk så har det blitt til at han ikke får muligheten til det. Jeg er liksom kommandosjefen over vesla.

Du fikk meg til å tenke over dette nå! Og jeg vil gjerne gjøre noe med det! :)

Skrevet

Min klager over dårlig samvittighet over at han ikke gjør nok...men å ta initiativ til å gjøre noe er ikke aktuelt...Jeg spurte om jeg da skulle si ifra når jeg ville at han skulle gjøre noe? nei..det følte han var masing og nagging... Hva skal jeg gjøre da liksom??

Jeg føler at jeg gjør alt..hele tiden...både med babyen og i huset. Han jobber riktignok mye.. men hvor vanskelig er det å leke litt og kose med vesla mens jeg lager mat?? MÅ jeg virkelig ha henne med på kjøkkenet hver j**** gang??

Så jeg blir litt irritert når han sutrer over at han har dårlig samvittighet.. for jeg har sagt ørtenog fjorten ganger at det er bare å ta over innimellom....

grrrrr....

Skrevet

Føler det er jeg som har "ansvaret" men babyeb er jo foreløbig veldig avhengig av meg (5 ukr) men prøver å gi han ansvar. når han spør hvilken body hun skal ha på melder jeg tilbake at han må velge sjøl, eller jeg later som jeg ikke hører han :)

Skrevet

Skriver under på at det er slitsomt å hele tiden skulle ha hovedansvaret! Tror kanskje jeg har tatt den rollen selv, men skal prøve å endre det - og ikke legge meg borti hva han gjør...

Skrevet

Her er det faren som har permisjon, og styringa for det meste. Når eg kjem heim fra skulen, eg studerer 50%, så oppdaterer han meg på siste måltid (dersom dei ikkje har vert på skulen min) og siste bleie. Etter dette så er me egentlig likestilte med ansvaret. Eg har dagar då eg er ansvarslaus og kjem kun med puppen når den trengs, og han har dagar der han har heilt "fri", men i kvardagen så er det ikkje slik at den eine har meir oversikt enn den andre.

Skrevet

Min jobber fulltid i ett firma, og har eget firma utenom som også krever en del jobbing, i tillegg har han nettstudier. Han jobber fra 7 om morgenen til langt på kveld, syv dager i uken.

Jeg er fulltidsstudent og har Nikolai på 11mnd. hjemme. Jeg har jo en del å gjøre, ,men kozymannen har likevel mer. Kunne aldri falt meg inn å forlange mer av han.

Hvis jeg hadde hatt permisjon og han hadde bare jobbet 100%, så hadde jeg også syns det var riktig at jeg gjorde mer enn han. Da hadde jeg tross alt fått fri fra jobben for nettopp å ta vare på babyen.

Skrevet

Samboer er på jobb 08-16

Skifter dekk, vasker bilen, betaler regninger, klipper plenen, måker snø, snekrer, reparerer ting, skifter lyspærer, leser av strømmen, setter opp skap og kommoder og ordner ALT praktisk.

Jeg er hjemme med baby, går på cafe med veninner, ser på Tv om kveldene, vasker huset, støvsuger, trener en kveld i uka og koser meg masse.

Mannen min hadde GLATT byttet 1 år hjemme med baby hele dagen, kvelden og natten mot det som han gjør.

Tror ikke vi bør klage slik.... de aller fleste menn kunne godt tenke seg og ikke vært i jobb, men vært hjemme. Og da hadde jo selvsagt mannen hadde baby døgnet rundt.

Nei, vi skal være glad for at vi kan være hjemme et år og kose oss. Selvsagt tar det på.... men vi har valgt det selv. Blir vi lei, er mannen KLAR til å overta permisjonen vår....men neida, DET vil vi ikke....men klage, DET kan vi:-) :-)

Skrevet

Det har du nok mye rett i, anonym - klart det er vår hovedoppgave når vi har permisjon. Men det å være hjemme med baby er også en jobb, som varer 24 t i døgnet - så kunne vært greit med litt "fri" noen timer en eller annen gang, feks en av helgedagene.

Men enig i at vi burde fordele permisjonen annerledes, slik at mannen også får ta hpovedoppgaven hjemme en stund. Min mann skal ha fire måneder (jeg tar åtte) så da regner jeg med at rollene endrer seg. Og jeg skal sterkt prøve å ikke "vite best" hele tida :-)

Skrevet

Her deler vi på det meste, men i og med at det er jeg som har permisjon så er jo lillegutt mest sammen med meg og jeg tar mest husarbeid i uka.

Føler meg veldig priviligert. Vet mannen min veldig gjerne skulle vært mer hjemme.

Skrevet

det handler ikke om at vi ikke skjønner at vi selvfølgelig skal gjøre mer når vi er i perm. Men at mennene våre ikke skjønner at babyene trenger dem også.... og at mor har godt av noen minutters fred av og til. jeg elsker å være hjemme med vesla og ville ikka ha byttet med mannen min... men jeg trenger en pust i bakken jeg også:) Akkurat nå har jeg bare innfunnet meg med situasjonen ...og lar mannen min gjøre som han vil. Hvis han vil hjelpe til, kjempefint...hvis ikke .. ok det også. Når han skal ha permisjon er det hans tur.

Skrevet

SÅ enig med HI. Kunne mannen bare satt seg litt inn i rutiner og når forskjellige ting skal skje, så jeg ikke måtte ha oversikt over alt. Ja, vi er betalt for å være hjemme, men ikke 24-7! Gutta må kunne klare å ha litt oversikt de også...

Har forsøkt å ta opp dette med mannen min, sier at ja-han skal ta ansvaret, og så glemmer han maten og lar ungen sove 1t før han skal legge seg etc.. Virker ofte så lite gjennomtenkt, som om de bare går på impulsiven! Selv om mannen min ER flink og tar lille tassen masse- men det hadde vært deilig å slippe å ha det overordnede ansvaret hele tiden...

Skrevet

Jeg har ansvaret på dagen,som de fleste mamma'er:) På kvelden så er jeg litt gira på at mannen skal ta litt ansvar. I helgene deler vi det rimelig likt,men forrige helg fikk jeg masse alenetid for å hente litt krefter. Og i natt tok mannen begge matingene. Siste ganga uten at jeg spurte:) Så vi deler det så likt vi kan,men er jo naturlig at jeg gjør mest siden jeg er hjemme med gullet:)

Skrevet

jeg har hovedansvaret..min sambo steller ikke babyen,sjelden han steller 2 åringen også.men har blitt en vane..husarbeid og unger er mine oppgaver virker det som.samme med matlaging..

men trives me unga jeg da.. det er han som går glipp av ting ikke jeg...

Skrevet

min gjør alt..

han ordner med bil, lager middag, bader babyen, mater babyen, står opp med babyen i helgene, skifter bleie, rydder leiligheten, vasker klær, legger sammen klær, går på trilletur med babyen, leker og koser seg med babyen, er gladelig "barnevakt" om jeg skal møte venninner, planter blomstrer på altanen og vatner de, jobber full stilling.

jeg er hjemme i permisjon og gjør omtrent det samme som mannen.

jeg lar mannen finne ut av ting selv, sulten/ny bleie/trøtt og kommer med en hjelpende hånd om han spør, ellers lar jeg han få styre selv.. ofte har han rett og jeg kan ta feil..

har verdens beste mann og baby jeg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...