Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Hei, Jeg er blitt alene med min datter på 1 år. Far har en sønn på 14 fra før som han bta 2670 kr på, en avtale mellom mor og far, men via NAV. Han tjener bedre i dag enn den gang, bør jeg be NAV regne det ut og kreve eller bør jeg be om det samme som sønnen får? Er det fordeler og ulemper ved at far bta til konto eller via NAV? Skatt osv? Takker for mange svar
Hot Midget ! Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Jeg ville tatt kontakt med NAV ja, og hørt om du har krav på mere bidrag i forhold til hans lønn. Jeg tenker å gjøre det samme. Vil på ingen måte være grisk, men rett skal være rett!
Hot Midget ! Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Og bare sånn for å svare ordentlig på spørsmålet ditt, jeg ser kun fordeler med bidragsordning via NAV. Da kommer pengene inn på en bestemt dato, deilig å slippe masing og tull i forhold til den økonomiske delen av et samarbeid. Har ikke erfaring med private bidragsavtaler, så kan ikke svare for den. Gjør det du selv føler er best for dere:)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 ville tatt det gjennom nav. du kan nok ikke regne med å få like mye som sønnen får nå (mor til dette barnet vil nok også få mindre)..da han skal betale for to og ikke en..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Hei igjen, NAV sa til meg i vinter (vi prøvde familieterapi men klarte det ikke), at det ikke ville ha noe betydning at han hadde en sønn fra før. Går det på min inntekt også? Vet at moren til sønnen tjener mer enn meg, samt jeg skal på omskollering og går ned til 66% av min inntekt pr i dag. Han bta via NAV i dag til moren, men dette pga at det tidliere var han som skattet av det, skjønner ikke det helt, men han gjorde det til fordel for moren. Men de har avtalt summen etter hva jeg har skjønt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 gå på nav.no og prøv ut bidragsveilederen der. så får du en pekepin på hvor mye du skal ha av far. jeg tviler på at du vil tjene på og ta det igjenom nav om far tilbyr deg samme sum som for den elste sønnen. med mindre du har mye barnehageutgifter og ikke får dekket 64% av det av nav. husk at det koster penger og få nav til og kreve penger. så om dere er ok venner så burde dere ha privat avtalle, om hun andre mammaen ikke har hatt problemer med og få disse pengene av far så får sikkert ikke du problemer heller
Gjest Skrevet 29. september 2007 #7 Skrevet 29. september 2007 Dei på nav sa til meg at det ville lønne seg å ha ein privat avtale, da slapp man unna gebyra kvar gang bidraget skal justeres. Pengene kan jo trekkes via innkrevingssentralen om du ikkje trur barnefaren vil betale når han skal. Dere kan jo bruke bidragsveilederen og finne ut sånn ca kva han skal betale, og gå utifrå den summen. Dere kan ved ein seinere anleding auke bidraget el. redusere.Barnefaren og eg har ein privat avtale, og fungerer bra.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #8 Skrevet 29. september 2007 Gjør det du er mest komfortable med. Hvis du er på go'fot med barnets far, så vil nok en privat avtale være ok. Men: Er det uvennskap, han tjener masse men har en uoversiktlig inntekt, han ønsker ikke kontakt med barnet etc.. så velg for gudsskyld offentlig avtale. Det koster litt, men det er tryggest. Barnefaren min ønsker privat avtale (og ønsker selvfølgelig å betale så lite som mulig..). Han har en annen familie, og vil med priv.avtale i mye større grad kunne styre beløpet han skal betale for mitt barn. Jeg kan ikke kreve å få all innsyn i hans økonomi.. Det kan Nav.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #9 Skrevet 29. september 2007 Hei takk for alle svar, jeg er innlegger. Det jeg ikke skjønner er at x`n og han har en privat avtale men han får allikevel bekreftelse fra NAV hver mnd på at det er trukket, stemmer dette når man har privat avtale? Eller bta da far rett på konto til mor? Hvordan lager man privat avtale? En egen kontrakt?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #10 Skrevet 29. september 2007 man kan ha en privat avtale , men ha betalingen gjennom nav innkreving. eller man kan få nav til å bestemme beløpet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå