Ringsaker84 Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 I dag da jeg var hos jordmoren var den vanlige jordmoren sjuk, så det var en vikar som var der istedet. Det har tidligere blitt stadfestet at ungen ligger riktig vei og at den ligger godt nede i bekkenet, men denne vikaren var plutselig ikke sikker på dette. Hun sa at hun trodde den lå riktig, men vi skjønte på henne at hun egentlig ikke var sikker. Så vi bestemte oss for å ta en tur inn på føden, bare for å være helt sikre. Det visste seg selvfølgelig at ungen lå riktig vei og godt nede i bekkenet. Men så kommer spørsmålet mitt. Da vi var på den forrige ultralyden for nesten en måned siden estimerte de at ungen var ca. 6 % for stor. Noe som de ikke så på som noe problem. Men i dag da vi kom dit estimerte de at ungen plutselig var 18 % for stor og at hvis den ble født i løpet av neste uke kom til å være ca. 4300 g. Noe jeg synes var utrolig stort. Jeg har ikke ultralydtermin før på tirsdag den 2. oktober, så jeg regnes vel ikke som på overtid før etter den dagen, selv om menstermin var den 25. september? Det jeg lurer på da er om de kan komme til å sette meg i gang i slutten av neste uke på grunn av at ungen ser ut til å bli stor? Jeg har hørt at de lar det gå 14 dager over ULTermin før de setter i gang, men det er jo da enda en og en halv uke til. Da kan jo ungen risikere å bli utrolig stor. Selv er jeg ikke høyere enn 1.60. Kan jeg kreve å bli satt i gang hvis fødselen ikke starter i løpet av neste uke, eller holder de på denne 14 dagers regelen uansett? Vet at dette ble et langt innlegg, men håper det er noen som har orket å lese hele og som vet noe om dette.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Vet ikke om du kan kreve å bli satt igang. med min første gikk jeg 15 vdager over før de gjorde noe og babyen var stor det visste de. Hun er født på 16. dagen og var nesten fem kilo... Men snakk med jordmor eller sykehuset ditt, de må jo kunne gi deg et svar.
Ringsaker84 Skrevet 28. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2007 Jeg har time hos min vanlige jordmor på torsdag så jeg tenkte å diskutere det med henne da. Så fremt jeg ikke allerede har født da. Bare tenkte jeg skulle høre om det var noen som hadde erfaring med det.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 Når man har en såpass stor baby i magen, er ikke bevegelsene litt vonde og "store" da? Slik at det kan bli ubehagelig fior mor? Håper de setter deg i gang hvis du vil det
Ringsaker84 Skrevet 28. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2007 Nå vet ikke jeg hvordan bevegelsene ville vært hvis ungen var mindre da, siden jeg er førstegangsfødende, men jeg har ikke noe ubehag i forhold til babyens bevegelser. Men på ultralyden i dag sa de at det er ganske mye forstervann også, så da er det vel sannsynlig at vannet demper bevegelsene slik at jeg ikke kjenner dem like godt. Er bare en teori da, men. Ja, jeg håper det jeg også. Et barn på nesten 4,5 kg er ganske så stort for en som ikke er høyere enn 1.60 så da tør jeg nesten ikke tenke på hvor stor ungen kan bli hvis jeg blir gående langt over termin.
moklatt_har født 31.08 Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Hei tenkte jeg kunne dele min erfaring.Jeg fødte et barn på 4880 g for en mnd siden,og jeg er 1.64 høy.La kun på meg 10 kg i dette svangerskapet,men følte på slutten at dette barnet var altfor stort i min mage...De målte barnet til ca 4.3 kg og glad er jeg for at jeg ikke visste at den var mye større enn det....Jeg var 11 dager på overtid og var på kk til overtidsvurdering.De sjekket at alt så bra ut men hadde ingen planer om å sette meg i gang før 14 dagen.Men legen var inni og tøyde litt og det gjorde susen.Gutten var ute 7 timer etterpå.Og jeg kan med hånden på hjertet si at denne fødselen gikk kjempefint.Ikke noe verre å få denne ut enn de andre(har 3 fra før),men de andre har ikke vært så stor.Tror ikke det har så mye med din høyde å gjøre,heller bredden på bekkenet.Alle lurer på hvordan lille meg klarte å få denne ungen ut,men det gikk som en drøm.
rød Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Hei. Aner ikke hvordan der om de detter igang pga stor baby, men virker som om det er sjeldent de gjør d, noe jeg ikke skjønner helt. Venter nr 2 nå og har ligget over gjennomsnitt hele veien. Med nr 1 gjorde jeg også d og han var 4300 gr. Så jeg er spent denne gangen. Jordmor sier magen min ikke er stor så det beroliger meg.. Skal til henne på tirsdag og tenker på å kreve en ultralyd for å sjekke babyens str, men kanskje greit og ikke vite d? Får se hva jordmor sier.. Uansett, Lykke til.
Ringsaker84 Skrevet 29. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2007 Hei! Takk for svar til begge dere to og takk for tillykkeønskningene. Jeg har også hørt at det er mest bredden på bekkenet som er viktig for hvor lett det er å få ut ungen. Men er det foresten noen som vet om trangt bekken er arvelig? Moren min hadde nemlig planlagt keisersnitt på alle oss tre ungene fordi hun hadde for trangt bekken. Men det er ingen av de jeg har vært til kontroll hos under graviditeten som har nevnt at de tror det er noe problem hos meg. Men kan de egentlig vite det uten å ta røntgen? Jeg har ligget rett over det grønne på symfysemålet hele tiden, men de siste to-tre ukene har jeg plutselig blitt liggende mye over. Så det stremmer jo sikkert med at de på ultralyden mente at ungen plutselig hadde rast i vegen de siste ukene. Om det er best å vite det eller ikke, hvis ungen er stor vet jeg egentlig ikke. Jeg hadde egentlig ikke tenkt noe spesielt på akkurat det, før jeg var på den ultralyden. Men nå som jeg vet om det, er det klart jeg er litt nervøs. Hvert fall hvis ungen enda ikke har tenkt seg ut når neste uke er over. Lykke til du også.
*Kul på magen*ks15/11Fødeklar* Skrevet 29. september 2007 #9 Skrevet 29. september 2007 heisann! Jeg fikk stor unge sist (4700g), og da var det snakk om igangsetting,..men det ble keisersnitt i steden da han satt i seteleie i tillegg. Det jeg huske de sa da var at de helst ikke ville sette igang, for du fikk ofte ikke sterke nok rier av en igangsetting til å presse ut en stor unge. De store krever kraftige rier, og det får du best om det er en naturlig start på fødselen.... ..ikke vet jeg, men tenkte bare nevne det:-)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #10 Skrevet 29. september 2007 Jeg ar andregangsfødene, termin 18.oktober. Var på fødepoliklinikken i går, der det ble bestemt at jeg skal til ny vekstestimering om en uke pga stort barn. Legen var mer opptatt av hodemål enn vekten i seg selv. Hun sa at det ikke er aktuelt å la meg gå over tiden, hun vil heller sette i gang en uke før termin. Anebalte meg modningsakupunktur (det virket ikke sist,,,) Sist jeg fødte var barnet over 4 kg, hodeomkrets på 39 cm Da hadde jeg gått to uker over tiden. Det ser ut til at denne babyen har de allerede målene nå, og skulle jeg gå like lenge over denne gangen, skal barnet faktisk være der i 5 uker til.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 29. september 2007 #11 Skrevet 29. september 2007 Jeg var på UL ei uke før spira kom ut (altså 8 dager før termin)...da var hun over 4400 gr, og jeg spurte åssen det blei hvis jeg måtte gå 2 uker over tida, for det sies jo at de legger på seg 200 gr i uka den siste tida, og da hadde jo hun blitt 5 kg. Fikk til svar at de ikke kom til å gjøre noe. Men nå er jo jeg 174 cm og var andregangs, og visste at jeg hadde stort bekken fra førstemann. Hun var 4614 gram da hun kom ut, 37 cm rundt hodet, og jeg måtte bare sy 2 sting etterpå (storesøster var 4250 gram da hun kom, 35 cm rundt hodet, og da blei det 3 sting). Hadde svake rier med begge, men hadde kjempegreie fødsler likevel!:-)
Ringsaker84 Skrevet 29. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2007 Takk for at du delte din erfaring. Er beroligende å lese sånne innlegg. Kjenner at det gjør meg litt roligere. :-) Får bare håpe at bekkenet mitt er stort nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå