Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenkte å gjøre klar basisgarderoben. Har sett sånne lister der står at man f.eks trenger 6-8 bodyer, 3-4 sparkebukser osv. Men trenger man alt i alle str? Eller overlapper str hverandre sånn at man kan bruke flere ulike str samtidig? Har jo hørt at det ikke er vits å kjøpe så mye i minste str. Kan man f.eks kjøpe halvparten i 56 og halvparten i 62? Eller vil det ta lang tid før man kan bruke 62 sånn at man bør ha en "fullstendig garderobe" i str 50/56? Skjønner jo at dette varierer med str på barnet, men det er jo så vanskelig å vite... Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har kjøpt noe i 50 og 56 for å ha første tiden(3-4 av hver i body, og et par sparkebukser i 56). noe vil jo sikkert overlappe også, varierer litt fra merke til merke.. tar som regel litt tid før men kan bruke 62 (om baby er f.x 52 når h*n blir født, blir det 10cm for stort på en måte,..) dessuten får man som regel masse gaver, ofte i str 62 ("da varer det lenger" sies det)

om man bruker sparkebukser som er for store vil de trekke føttene ut av beina på buksa (men da kan man f.x ta sokker utenpå, så holder de seg på plass..)

tror man ser litt etterhvert hvor mye man trenger. går nok litt opp og ned også, ken jo hende det blir dager med eksra skift fordi det kom litt utenfor bleia osv..

vi får prøve oss frem! :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg brukte str. 50 og 56 i flere måneder på jenten min. Fikk flest gaver fra str. 62 og oppover. Derfor syntes jeg det var greit å kjøpe endel i de minste størrelsene.

Skrevet

Ikke lurt å kjøpe så masse i str 50, e babyen litt lang får man ik brukt det. Vet om de som har kjøpt en del i 50/56, men fikk en stor baby. Så kunne ikke bruke noe mindre enn 62. Men er jo ikke ofte det skjer=)

Skrevet

Kjøp inn litt i str 50/56, og vask det heller dersom du går tom for rent.

Det vil gå litt tid før dere skal begynne med 62. Kommer ann på størrelsen på babyen.... jeg begynte å bruke 62 etter 3 mnd og ei venninne etter 1mnd.

Når du har fått babyen så skjønner du fort hva som er praktisk og upraktisk av klær - det kan være greit å ikke handle for mye stort før dere har fått den erfaringen.

Du kommer også til å få mye klær i str. 62.

Etterhvert som barnet vokser vil str overlappe, og man bruker 2 str samtidig i en periode. Men, du vil aldri har overlappende str hele tiden.

Skrevet

Hehe, min er faring er at 62 ikke varer lenger enn noe annet... ;) har brukt alle str fram til 80 i ca 2 mnd.

Ikke frør vi begynte med str 80, så har de "vart" litt lenger :)

Skrevet

Mitt første barn vokste 8 cm i løpet av de 3 første ukene, så vi skiftet klesstørrelse hver andre uke virket det som. Da hun var blitt 3,5 mnd var vi oppe i str 74 (9 mnd). Heldigvis hadde vi arvet veldig mye klær (bl.a 15 bodyer i str 56...! - skulle tro det ikke fantes vaskemaskiner), så det føltes ikke som vi hadde kastet bort masse penger på ting vi ikke klarte å bruke i det hele tatt.

Min erfaring er at det viktigste er å ha bodyer som passer, resten av klærne kan godt være store. Det vi gjorde var å ha to størrelser tilgjengelig i skapet: Når jenta vokste ut av f.eks str 56, fant vi fram str 68. Da hadde vi noen klær i str 62 som var akkurat passe og noen i 68 som var litt store. Denne teknikken har vi fortsatt med, nå er jenta 3 år og alt nytt som blir kjøpt til henne er i str 4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...