Gå til innhold

Spørsmål til alle der "usunne" gravide der ute...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så et innlegg her inn om at det var mange som drikke feks cola mye, hver dag osv.. hvordan står d til med vekt å sånn da egentlig..?

Jeg var hos jordmor en dag, her og hun lurte litt på det med min vekt å sånn.. fordi i følge BMI så er jeg akkurat på grensen til å være overvektig..! Jeg ble helt sjokka og skjønner ikke hvordan noen kan kalle meg overvektig.. dette er jo veldig sårende.. for når de regner BMI så regner de jo bare vekt og høyde.. nå er jeg selvfølgelig ikke syltynn, men helt normalbygd og har trent opp igjennom hele livet, og har muskler som da veier mer enn fett.. og det å bli kalt overvektig er ikke noe særlig..

var bare godt å få ut dette.. fordi jeg blir jo litt fortvilet.. men mest irritert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg spiser det jeg har lyst på å er i uke 16 i dag...tatt av 3 kilo

Skrevet

Så lenge du føler deg vel selv, og spiser nogenlunde variert så hadde jeg ikke brydd meg om kommentar fra jordmor. Det er mulig hun enten er veldig fokusert på det å være slank, kanskje hun har et lite problem med dette selv..?

Jordmødre eller annet helsepersonell har ikke alltid fasiten på hva som er riktig vekt for den enkelte. Mamma fortalte meg en gang at da hun tok med meg til helsestasjonen da jeg var rundt året så fikk hun beskjed av helsesøster at hun måtte gi meg skummet melk da jeg var litt lubben.. Mamma fnyste av det hele, og senere vokste jeg med både lang og slank, uten noen som helst form for diett med skummet melk som barn, he, he.

Den første som synes man selv er litt for rund er gjerne en selv, så har du ikke tenkt tanken så er du nok ikke det. BMI gir en indikasjon, men er ikke noen fasit på hva riktig vekt bør være. Som du sier så spiller jo muskelmasse inn. Nei, glem jordmor og kos deg med god og næringsrik mat i helgen, du!!

Skrevet

Jeg vet med meg selv at jeg har for mange kilo på kroppen til vanlig. Men etter at jeg ble gravid har jeg gått ned 6 kilo og først nå etter 5 mnd er jeg tilbake til ordinær før jeg ble gravid. Allikevel så er babyen under "normalen" på vekst, og jeg er bare sjeleglad hvis jeg ikke legger på meg veldig mye, da jeg som sagt har litt mer fra før.

Jordmor har ikke kommentert vekta mi utenom at hun var litt bekymret siden jeg ikke hadde gått mer opp etter at jeg gikk ned.

Så det er veldig forskjell på jordmødre og helsepersonell. Alle har sine meninger. Som jeg sa til min jordmor: " Så lenge magen vokser og jeg kjenner liv, er jeg ikke bekymret. " Og hun var enig med meg.

Ville bare komme med noen positive tanker.

Lykke til videre.

Skrevet

HI, ikke bry deg om BMI. Du ligger mot overvekt på grunn av musklene dine. Du er IKKE overvektig. Synes det er rart at hun ikke tok hensyn til det.

Vet om flere som er aktive og trener mye som ville ligget mot overvekt uten ett eneste gram fett for mye på kroppen.

Kos deg i svangerskpaet!

Skrevet

Jeg er gravid m nr 3. Spiser alt jeg har lyst på og sjokolade stort sett hver dag. Spiser 2 skiver til fokost og lunsj og middag blir ofte litt hasteløsninger. Pepsi Max til kvelds med litt snop. Gikk opp 20-25 kg begge ganger. Trener nesten ikke, men er i ok form. Har aldri fått kommentar på vekta, men fikk jo litt panikk når jeg bikket 90 kg. Er riktignok 1.74 høy, men allikevel....... Smil og vær glad. Jeg skal løpe det av meg når jeg er ferdig.

Skrevet

BMI er bare noe tull !

jeg er 176 ca. og veier i utgangspunktet 80 kg. i følge BMI er ikke det så veldig bra.. men jeg har spilt håndball i alleår og på relativt høyt nivå,og jeg er ikke overvektig i det hele tatt! har spurt legen om hvorfor jeg veier så mye, og han sier at det er muskler og benbugningen min som veier mest! ogsånn er det..ikke tenk på BMI. så teit av jordmor å kalle deg overvektig!!

Skrevet

JEg er overvektig, og har alltid vært det. Nå har ikke JEG et problem med det, det er det kun min lege o g mamma som har, men jeg sliter i forhold til jobben min, som har krav tril BMI og sånn. Så før jeg ble gravid gikk jeg ned 25kg, og har totalt gått opp 600 gram og er nå 25 uker på vei. Er stort sett fornøyd med det, jeg. Legen min var litt bekymret for at jeg skulle gå alt opp igjen, men jeg fortalte ham at det ikke var aktuelt engang. Skal videre ned 25-30 kg etter svangerskapet, og da gidder jeg ikke å begynne på nytt igjen med slankekuren!

Jeg slanker meg IKKE nå, og ikke tenker jeg på hva jeg putter i meg heller, men har null matlyst, så da regulerer det seg selv. Heldig jeg

Skrevet

jeg er nå 25+4 tror jeg, og har tatt av 5kg, enda ikke gått de opp, var hos legen igår og veide meg, og veide akkurat det samme da:)

og jeg spiser det jeg har lyst på:) og drikker endel cola:) tenker ikke så mye på hva jeg putter i meg! men blir ikke noe mye godis osv, er ikke så velig glad i det egentlig!:)

Skrevet

Jeg ligger vell litt under normal vekt. La på meg 20 kg sist, å det ser ut til at det blir noe av det samme nå.

Spiser det jeg har lyst på.

Skrevet

Spiser helt vanlig. Drikker til vanlig veldig lite brus, og spiser ikke så mye godis. Så sist jeg veide meg for 2 uker siden, var jeg gått opp et kg fra idealvekta, nå er jeg snart 13 uker- men har vært veldig oppblåst og litt "forstoppa", så det har litt å si for vekta det også.

Prøver å ikke tenke for mye på den vekta, men vil ikke gå opp for mye heller, for det kan bli ganske tungt. Så jeg skal ved vanlig kosthold og trim prøve å holde meg på +/- 12 kg hvis jeg kan..

Skrevet

da jeg ble gravid veide jeg rundt 90 kg, men di første 15 ukene tok jeg av mg til 76kg. er 177,5cm høg og nå veier jeg runt 79 og er i uke 21.

vekta for meg er sån hips om haps. ikke noe å bry seg om synes da jeg..

Skrevet

Jeg gikk ned en del siden svangerskapet i vinter og ble ganske slank i sommer ( slankere enn jeg har hvert på lenge), Jeg har aldrig hvert dedt en vi kalle overvektig, men det jo litt ekstra rundt livet og sånn etter en barnefødsel og alder, + at jeg trener ikke noe særlig. I alle mine svangerskap har jeg fått total forstoppelse så da sier det seg selv at man legger på seg litt ekstra. jeg har mistet lysten på godteri og brus (noe jeg spiser og drikker mye av), drikker stortsett bare vann, det gjør jeg lita av normalt sett, men vekta stiger. Aner ikke hva jeg veier, men jeg ser det jo på magen.Kos deg .Og alle vet at muskler veier mer enn fett. Har hørt om flere som har blitt "overvektige" med BMI utregning, men som er treningsnarkomane, den stemmer ikke med vanlig aktive mennesker, men for de som ikke trener noe særlig.

Skrevet

jeg er i uke 19 har spist masse usunt, drukket masse brus, i tillegg til å ha spist mat og drukket mye vann. Har ikke vært sunn, kanskje litt på grensa faktisk.... Har gått opp 3 kilo på disse fire mnd... kjempe fornøyd!! :)

Skrevet

Heisann!! Blir litt skremt når jeg leser noen av innleggene her.. Slanking er iverfall IKKE bra når man er gravid,,,,babyen trenger næring!!!! Selfølgelig kan man stort sett spise som man pleier..Men viss man har et ekstremt usunt kosthold,,,så er det nå man bør vurdere å snu det...Jeg sliter med dette her...jeg har kun lyst på søtt,,brus,,sjokolade,,skillingsboller osv.. Men,, tenker hver dag. Fra og med i morgen skal jeg spise sunnere,,,hmmm Lysten tar overhånd... Jeg er langt fra overvektig...Men,,har fått beskjed fra jordmødre og leger om å holde meg unna for mye søtt og salt mat,,det fikk jeg i forrige svangerskap også...Men nå skal jeg skjerpe meg...har faktisk flere enn bare meg selv å tenke på!!! Mat må man ha...men næringsrik mat!! SÅ fra og med i morgen SKAL jeg begynne et nytt og bedre kosthold!!!!

Skrevet

Det blir helt feil å regne ut bmi sånn, når du har muskler! Det burde også JM din vite. Synes det er rart at hun i det hele tatt har regnet ut bmi på deg.

Ikke bry deg om det. Du vet med deg selv at du ikke er overvektig, så ikke tenk mere på det. Kos deg med svangerskapet du :)

Skrevet

Ville bare si at slanking er ikke synonymt med å sulte seg:)

De som "slanker seg" kan spise regelmessig, sunt og variert med en viss porsjon aktivitet!!

Man må ikke spise for 2 selv om man er gravid, baby får nok næring!!:)

Ang usunt kosthold... bedre å få ned noe "mat" enn ingenting!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...