Gå til innhold

hvordan opparbeider man konsentrasjon hos en 5-åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

begynner å bli pittelitt bekymret for skolestarten om 1 år. hun eier ikke ro-følelse, hopper og spretter uansett hvor hun er.

til bursdagen fikk hun lær å skrive bøker, og lær å regne bøker.

vi sitter en halvtime hver kveld og jobber oss gjennom disse bøkene isammen. men hun blir så sint når hun ikke får det til.....så sint at hun skjelver rett og slett ;/ viser mest interesse for regne-bøkene, så det er de vi har konsentrert oss mest om, men det er til tider vanskelige regnestykker som gjør henne så utrolig sint......og da blir jeg bekymret! da slenger hun blyant og viskelær veggimellom, og vil heller gjøre andre ting....og bare for å ha det klart; dette er av fri vilje, ingen som tvinger henne til å sitte med disse bøkene.

hvordan i all verden skal lærerne få henne til å sitte i ro ved en pult og rekke opp handa når hun skal si noe???? vet at det er tidlig å bekymre seg, men jeg mener det er bedre å ta fatt på problemet nå, enn når hun har begynt på skolen.

motorisk sett er hun en enèr, men det hjelper ikke mye på den sensoriske konsentrasjonen det ;(

ideèr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg for det. Erfarne lærere har sine teknikker, og som oftest virker de.

Skrevet

Prøv å krympe inn på den frie vilje litt i små perioder, så skal du se du får orden på det!

Skrevet

skjønner ikke hvorfor dere har begynt å øve på skolearbeid jeg da. Ungene begynner tidsnok på skolen og oppfører seg ofte helt annerledes i en gruppe enn hjemme. La henne hoppe og sprette 1 år til:)

Skrevet

Hun sier jo at hun fikk bøker til bursdagen som hun arbeider med av fri vilje.

Skrevet

kan jo kanskje være lurt å ikke gjøre det på kvelden men litt tidligere i stedet.

konsentrasjonen er på bunn sent på kvelden.

dessuten er det ikke sånn at barna må sitte rolig på pulten hele dagen på skolen ....

så la nå jenta få være liten ett år til !!!!

Skrevet

nemlig. og dette var bøker hun også ønsket seg av fri vilje. og dessuten syns hun det er voldsomt stas så lenge hun ikke møter motbakker (les; vanskelige regnestykker)

Skrevet

det gjør hun, og her har de også egen 5-års gruppe hvorav målet er at de skal lære seg alfabetet og enkle regnestykker.

har fått høre fra primærkontakten at hun sliter med konsentrasjonen der også. og det gjør meg ikke mindre bekymret.

men hun har som sagt 1 år til før hun begynner på skolen, og mye kan skje på det året. men syns allikevel det er greit å være føre var.

Skrevet

joda, tanken har selvsagt streifet meg (om at det ikke er den beste tiden for oppgaver som krever konsentrasjon) men i.o.m at 1 åringen vår ikke freser rundt bena hennes på dette tidspunktet syns jeg allikevel at det er det mest passende.

det er ikke snakk om at jenta ikke skal få liten lengre.......det er snakk om at jenta ikke skal få problemer når hun begynner på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...