Gå til innhold

Barnehagen blir visst ikke billigere!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har endelig SV funnet ut at det er dyrt å gi bort barnehageplasser til 1700 kr pr. mnd, så nå skrinlegger de forsøkene på å senke prisene.

Jeg blir ganske frustrert. Jeg stemte rødgrønt kun med tanke på barnehageløftet, sist valg. Så klarer de ikke full dekning innen 07, og heller gidder de ikke å prøve å holde løftet om maxpris. Mat i skolen ble til en frukt, Nei vet du hva... De kan stappe den frukten en hviss plass, og de burde trekke seg fra regjering. For det er lenge siden vi har sett så tydelige løftebrudd!

Måtte bare få ut litt damp, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er jo ikke akkurat noe sjokk er det vel ????

(stemte forsåvidt også rødt)

Skrevet

Jeg synes liksom ikke at en barnehagepris på 1700 er helt realistisk i utgangspunktet. jeg betaler 2330 nå og det er jo superbillig, så bruk pengene noen andre steder sier nå jeg.. men ja full barnehagedekning burde de få til...

Skrevet

Ja det er løftebrudd på løftebrudd. I eldreomsorgen er det også slik, det skulle jo skinne for de eldre når AP kom til makten. Her er det fortasatt like elendig og det i en kommune som har vært styrt av dette partiet i mange år. Nei det er på tide med et skifte!

Skrevet

2300 er jo utrolig billig. Skulle gjerne betalt mer bare vi fikk en plass. Lett å sitte på stumpen hjemme å klage og klage over alle godene vi har men man burde tenke litt over hvor utrolig heldige vi er. Ikke mange land man har slike goder som oss.

Skrevet

jeg klager ikke på barnehage prisen.. tenk så dyrt det var før da.. nei syns vi skal være takknemlig vi som har fått plass... og at vi slipper betale over 3000 i mnd..

Skrevet

Ja...sånn kan det gå!!

Er vel bare dere som ikke har satt dere inn i den røde politikken som ble lurt rundt lillefingeren av alle valgløftene, som klarte å stemme rødt!!

Helt siden tidens morgen har ting gått dårlig med en rød politikk.

Bare se på skole, barnehage og eldreomsorg. Ikke engang klimaløftene greier de å holde.

Håper på Høyre i regjeringen til neste gang, da blir det vel ok å leve igjen i dette landet!

Skrevet

Dette var jo ingen bombe, Kristin Halvorsen skulle jo også gått av for lenge siden ifølge henne selv.... Blått neste gang, takk !!

Skrevet

Helt enig det blir blått neste gang

Skrevet

Ja stem blått neste gang dere, og se hvor fine og rimelige kommunale tilbud vi får da.

Glemmer dere at vi hadde borgelig regjering i nesten 8 år, og det er først etter at de rød-grønne tok over at vi er så nærme full dekning og at dette ble et tema.

Skrevet

Ja, og da det var borgelig regjering, gikk økonomien i landet så det suste! Kanskje du kjøpte deg hus/leilighet da renta var på det laveste og lønningene var høye? Hadde du hatt samme mulighet nå?! Skolene var mye mer opptatt av kunnskap. De innførte strengere krav til lærere. Folk fikk velge om de ville ha privat eller kommunale tjenester.

Folk fikk beholde kontantstøtten om de ikke hadde barnehageplass. Får man det neste år? Det er det ingen som vet, og mest sannsynlig kutter de den også.

Valget handler ikke kun om full barnehagedekning, og det er vel kanskje noe av det minst viktige som er på programmet. Selvom det burde være høyt prioritert. Men en rød regjering er absolutt ikke svaret på en god fremtid. Snarere tvert imot, mye av det de kommer med vil senke landets utvikling mange år.

Folk som bare stemmer fordi de tror det vil bli full barnehagedekning innen 2 år, må virkelig sette seg inn i politikken. Og heller bli hjemme neste gang.

Skrevet

Sorry anonym 18.46 kjøper ikke dine argumenter, men er enig i at en bør unngå å stemme på enkeltsaker, selv om jeg mener det er best når folk stemmer uansett.

Skrevet

Jeg betaler 1700 for 60% plass. Synes forsåvidt prisen på barnehage er overkommelig jeg altså........ , skulle ønske de kunne få alle måltider i både barnehage og skole, men jeg kunne godt betalt for det.

De mener det er andre ting som burde innfris før de senker barnehageprisen.

Full barnehagedekning er ikke opp til regjerningen. Pengene er delt ut, så er det opp til hver og en kommune. Her har de klart det!

Skrevet

For all del. Stem blått og betal 4000 kr i SFO. Samme for meg for jeg skal ikke bruke SFO da.........

Skrevet

synes ikke b.hageplass er noe dyrt nå...!! vi har betalt nesten 3000 i mnd. og da er bleier, mat, kremer, tran osv inkl. i prisen !!

Skrevet

Jeg håper ikke folk er så korttenkte at de kun stemmer ut i fra enkeltsaker, det blir for dumt.

Og hva hjelper det med en makspris på 1700,- kroner pr. måned, når regjeringen ellers fører en politikk som gjør at rentene fyker i været? Sjekk hvor mye dyrere boliglånet eller billånet deres er blitt etter at de rødgrønne tok over, så ser du at dette minst utgjør samme sum (sannsynligvis mer) som du har fått i reduksjon av prisen på barnehage. Ikke se dere blindt på en sak da folkens.

men ellers enig i at SV ikke har troverdighet igjen, og jeg håper at en av grunnene til at det gikk så dårlig for dem i kommunevalget nå sist var fordi Kristin Halvorsen ikke gikk av som lovet..... på tide at politikerne får føle at slike løftebrudd får konsekvenser.

Skrevet

HI, her...

Ser at noen har fått inntrykk av at jeg har stemt på bare en sak. Neida... Det var bare det at denne saken som for meg skilte alternativene mine fra hverandre. Men jeg hadde vel aldri trodd de skulle sette inn en pedagog som finansminister... hehe...

Men jeg synes disse løftebruddene er veldig grove... Selvfølgelig synes jeg dagens priser er rimelige på barnehage, menman skal da kutte kontantstøtte og ikke redusere prisen på barnehagen... hmmm da vil man jo skape mer vanskeligheter for de som allerede har en trang økonomi... Det er forenelig med SVs politikk...

Blir nok ikke rødt neste gang, nei

Skrevet

Jeg syns faktisk det er ok å stemme kun på enkeltsaker jeg. Bedre det enn at de ikke stemmer i det hele tatt. Politikk er vanskelig å sette seg inn i - så det er vel helt ok å begynne ett sted: nemlig på enkeltsakene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann alle mammaer:)

Jeg er student på Norges Kreative Fagskole i journalistikk og har fått i oppgave av min lærer å skrive en nyhetsartikkel om barnehagebrukere i Norge og hvordan de troreller vil bli påvirket av statsbudsjettet for 2008.

Lurte på om jeg kunne stille dere noen spørsmål som jeg kan bruke i min artikkel? Dette skal ikke publiseres, det er kun en skoleoppgave.

Da det ser ut til å være en tendens at barnehagetantene skyr oss journaliststudenter og ikke er spesielt imøtekommende velger jeg å ty til andre kilder:)

Håper dere kan hjelpe meg.

Artikkelen baseres på følgende pressemelding fra regjeringen:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Full-barnehagedekning-.html?id=482446

og det som står i regjeringserklæringen om barnehager:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/smk/rap/2005/0001/ddd/pdfv/260512-regjeringsplatform.pdf

Har dere noen sterk meninger eller tanker om artiklene si GJERNE ifra!

Skrevet

Saken du henviste til:

Full barnehagedekning

Regjeringens budsjettforslag legger til rette for at alle barn som er forventet å ønske barnehageplass i 2008, skal få plass. Totalt er det foreslått å øke bevilgningene til barnehageformål med 3,6 milliarder kroner i 2008.

Med dette budsjettforslaget vil det bli bygget 7 700 nye heltidsplasser og 3 900 flere barn vil få plass i barnehage. Utviklingen i sektoren vil bli fulgt nøye og ved behov vil det bli lagt til rette for ytterligere utbygging av barnehageplasser i 2008. Regjeringen foreslår å bevilge 372 millioner kroner til drift og utbygging av nye plasser i 2008 og om lag 2,3 milliarder kroner til fullfinansiering av plasser opprettet i 2006 og 2007.

Regjeringen vil opprettholde foreldrebetalingen på 2 330 kroner per måned. Dette innebærer at man foreslår å videreføre maksimalgrensen for foreldrebetalingen nominelt i 2008. Foreldrebetalingen for et ordinært heltidstilbud i 2008 vil maksimalt utgjøre 2 330 kroner per måned og 25 630 kroner på årsbasis.

Regjeringen foreslår å øke tillegget i fradraget for pass og stell av barn fra kr 5 000 til kr 15 000 for hvert barn utover det første. En familie med to barn i barnehage vil med dette forslaget kunne spare inntil 425 kroner per måned og 4 675 kroner per år. Totalt vil disse tiltakene beløpe seg til 409 millioner kroner.

– Regjeringens mål er at prisen skal være så lav at alle som ønsker det, skal ha råd til å betale for en barnehageplass av god kvalitet, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal.

Kunnskapsdepartementet foreslår at om lag 66 mill. kroner benyttes til kvalitetsutvikling i barnehagene i 2008.

Dette gir rom for oppfølging av tiltak som er satt i gang i forbindelse med Strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren (2007–2010) og Strategi for rekruttering av førskolelærere til barnehagen (2007–2011). Dette omfatter blant annet rekrutteringstiltak, forskningsprogrammet Praksisrettet FOU for barnehage, språkstimulering og flerkulturelt arbeid, erfaringsspredning og formidling samt utviklingsarbeid i regi av fylkesmenn og kommuner.

Det er videre foreslått å etablere 125 nye studieplasser innen førskolelærerutdanningen i 2008."

Min mening får du gjerne: Jeg er blitt sinnsykt skuffet over at regjeringen ikke har klart målet om full barnehagedekning - noe vi merker daglig med vår 1-åring. Ser det også hos venner som bor i Oslo, hvor mange strever med å få hverdagen til å gå opp og er avhengig av greie arbeidsgivere. Før vi ser resultatatene har regjeringen etter min mening dårlig troverdighet. Når det gjelder makspris har jeg aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig - synes 2230 er helt ok og at man burde skaffe full dekning før man kan jobbe for makspris. Det som skjer er jo at SFO-prisen økes i stedet - og da er en familie like langt. Det ansvaret skyver regjeringen bare over på kommunene.

Skrevet

Takk for tilbakemelding:) Har snakket med flere arnehager i dag også, og det ser ut til at også de fleste av dem er tvilende når det gjelder å få til barnehagepass til alle innen 2008.

Så nå er det bare å sette seg ned og få artikkelen igang:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...