Bratsj Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Har hørt at man bare kan få tre keisersnitt, men hvorfor er dette ? Hva er faren etter flere snitt, og er det en risiko ved det tredje snittet ? Etter to snitt, kan man jo ikke føde vaginalt den tredje gangen . hvorfor ikke det? Og hva i all verden gjør man hvis en kvine blir gravid fjerde gang etter å hatt tre snitt ?? Må man da ta abort ? *lurer*
☆Monkey Business☆ Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 er det ikke 4 da? vet om en som har fått 4 barn med keisersnitt
pøber´n & je Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Det er vel fare for at livmora skal revne. Jo flere snitt, jo skjørere livmor.
Gjest Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 En jeg kjenner har 4 keisersnitt, men tror ikke akkurat legeen ble så glad når hun ble gravid med 5.mann... (de to første er tvillinger).
katlinka Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Å føde vaginalt etter gjentatte keisersnitt ville påføre livmora mer enn den kan tåle fordi den i utgangspunktet er svak pga. snittene.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Som de andre sier over her så er det rett og slett fordi livmoren blir svakere etter et keisersnitt. Risikoen med graviditet etter flere keisersnitt er at livmoren rett og slett kan revne under svangerskapet. Har man hatt to keisersnitt før er det ikke sikkert at livmoren vil greie den påkjenningen det er å ha rier og skulle presse ut babyen:) Det er nok ikke noe særlig hvis livmoren skulle finne på å sprekke under fødsel pga for stor belastning.
Chiabatta Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 De har gått bort fra at man bare kan ha tre ks. Men de ser på livmora etter hver gang og gir beskjed om du kan få flere barn. Jeg har hatt tre ks, og kan faktisk få flere barn om jeg ønsker det siden livmora er så fin.
mai mammaen til to Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 men hvorfor får folk egentlig 3 keisersnitt? hvorfor ikke bare føde vanlig? om det er så farlig med keisernsitt liksom
rødhette* Skrevet 28. september 2007 #9 Skrevet 28. september 2007 Det er ikke alltid man kan føde vanlig. Noen ganger tør man ikke, andre ganger er det medisinsk risiko, fare for barnets eller mors liv.
Adalis Skrevet 28. september 2007 #10 Skrevet 28. september 2007 Fordi de kanskje må? Kanskje er første hastesnitt, andre pga angst, eller at de ser at moren hadde for smalt bekken e.l., og etter to ks får man ikke føde vaginalt.
katlinka Skrevet 28. september 2007 #11 Skrevet 28. september 2007 Det kan være ting som gjør at kvinnen ikke kan føde vaginalt rett og slett, enten det er av fysiske (med mor eller barn) eller psykiske årsaker.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 28. september 2007 #12 Skrevet 28. september 2007 hvorfor folk får 3 ks? det er jo faktisk ikke alle som kan føde normalt da, av flere grunner.. så da er jo alternativet og være barnløs da.. hvorfor jeg "fikk" ks.. fordi den dumme kroppen min ikke klarte å "lage" mer enn 7 cm åpning, selv om jeg startet med 3, 5 og vannavgang.. føler jeg ble snytt for noe, etter nesten 2 døgn med grufulle rier og alt mulig så går jeg glipp av det beste,..
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 28. september 2007 #13 Skrevet 28. september 2007 Da jeg gikk på bim-treff i forrige svangerskap var det ei der som ventet sitt andre barn. Hun var 155 cm høy, og hadde planglagt keisersnitt både med første og andremann. Grunnen til dette var at hun fikk så store barn (rett under og rett over 5 kg), og hadde for smalt bekken til å kunne føde "normalt" (vaginalfødsel altså). Tror ikke hennes historie er enestående, og det finnes dessuten 1000vis av andre grunner til at man får keisersnitt også)
grå :) Skrevet 28. september 2007 #14 Skrevet 28. september 2007 vil bare legge til at barnet etterhvert da kan få fort liten plass til å utvikle seg normalt. jeg har bare to snitt, men er allerede anbefalt å ikke få flere barn ettersom jeg fikk væskedannelse i arret som igjen kan føre til at livmora revner. skulle jeg få en til så vil jeg nok bli fulgt opp ganske nøye
Bratsj Skrevet 28. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. september 2007 Men...hvis det er såpass skummelt at livmoren kan revne under (svangerskap eller fødsel?) da MÅ det jo være en del risiko forbundet med det å være gravid etter to snitt også da ? Jeg fikk ingen "advarsel" etter mitt snitt nr.2 - det eneste de sa var at tredje gangen MÅ det også bli snitt (det måtte det uansett hos meg, har for trangt bekken) Får man spesiell oppfølging når man går gravid med tredje snitt-barn, eller hva hvis man får masse kynnere for eks. - kan det være farlig ? Er det større risk for å miste med tredje snitt-barn ? Har lyst på nr. 3 om noen år, men ikke hvis det innebærer fare for meg eller barn....Finner ingen info om dette noe sted...
gerd Skrevet 28. september 2007 #16 Skrevet 28. september 2007 Det bør stå i operasjonsbeskrivelsen din fra det forrige snittet om livmora di er veldig tynn eller ikke. Har de ikke sagt noe er det sikkert greit?
Gjest Skrevet 28. september 2007 #17 Skrevet 28. september 2007 Faren for blodpropp øker dramatisk etter 3 keisersnitt, det i tillegg til belastningen på livmoren gjør at en ikke anbefaler fler enn 3 snitt.
Bratsj Skrevet 28. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 28. september 2007 Finner ikke noe i journalen om livmoren er tynn eller ikke... Hm....virker littt risky å få tredjemann plutselig... Ingen med 3 snitt bak seg her ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå