Gå til innhold

Fulltidsjobb og 15 mnd gutt - ang. tidsklemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut i full jobb snart, gutten vår er 15 mnd. når den tid kommer. Han går i barnehagen og trives bra, men dagene vil jo bli litt lengre.

Vil gjerne ha svar fra dere som jobber fulltid, hvordan fungerer dette? Og hvordan gjør dere med henting, levering, osv., hvor lenge blir barna i barnehagen? Gruer meg litt, og selvfølgelig har jeg litt dårlig samvittighet, men det virker som det går bra for veldig mange.

Vil ikke ha svar fra dere som er imot å jobbe fulltid, takk :-) Vi må gjøre det sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er halvannet år. Vi jobber fulltid begge to, og jenta er ca 8,5 timer i barnehagen. Kunne vært 8, men pga at hun ikke takler å bli levert av meg(vi blir så lei oss:-(), så er det pappaen som leverer nå foreløpig. Det medfører at pappa kommer for sent på jobb, og mamma har også blitt sen og kommet gråtende på jobb etc.

Vi har hatt litt ekstra tilvenning og en litt tung innkjøring i bhg, pga. at jenta ble syk rett etter første innkjøring. Uten forståelsesfulle arbeidsgivere, hadde dette gått dårlig, vi hadde vel fått sparken begge to:p

Når det er sagt, jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke orker så mye som andre, men tror ikke det hemmer meg så veldig. Med søvnmangel pga. kronisk dårlig samvittighet blir man sliten uansett. Det var det negative:p

Det positive er at nå som jenta har vært syk og hjemme med mamma nesten en uke, kunne hun nesten ikke vente med å komme i bhg igjen, så vi prøvde et par timer i dag, og det gikk strålende:-) Hun stortrives i bhg nå, selv om det var kjipt til å begynne med.

Jeg har en veldig ok avspaseringsordning på jobb, så jeg kan ta noen dager fri innimellom, og det kjenner jeg at jeg trenger nå. Skal også ha høstferie, det blir godt:-)

Husk at innstilling har mye å si, hvis du tror det går, så går det som regel:-)

Håper du ikke ble skremt, masse lykke til:-)

Skrevet

Jeg henter forresten i bhg. Det fordi jeg slutter først, og i tillegg har kortest vei.

Skrevet

Et tips er å prøve å få til en ordning der den ene leverer og den andre henter...da blir dagene litt kortere!

Dette får dere fint til!

Klem

Skrevet

Jeg jobbet 100% mellom ungene og det gikk greit. Elstemann (hadde da bare et barn), var 13 mnd da hun begynte i bhg. Ble levert 7.45 av meg og hentet rundt 16.30 som vi delte på. Jeg har fleksitid og jobbet meg inn de dagene pappa hentet. Innimellom fikk vi hjelp av mormor til å hente/overnattingsbesøk til mormor. Smurte mat og la frem ALLE klær inkl yttertøy/skiftetøy, dagen før.

Hun fikk sove i bhg, og virket ikke spesielt sliten når vi hentet. Dagene var hektiske, men vi måtte også gjøre det sånn.

Nå har jeg forhandlet meg frem til 80% en periode, og føler at jeg har langt mer overskudd enn med 100%. Men det er ikke alltid mulig hverken jobbmessig eller økonomisk å få redusert arb.tid, så jeg har full forståelse for de som jobber 100%.

Dette går så bra så:-)

Skrevet

Jeg jobber nærme barnehagen, så tasen er der 8,5-9 timer max. jeg henter og bringer oftest. Blir korte kvelder med han, men prøver å nyte helgene ekstra. Må jo prioritere bort litt venner og trening.

Skrevet

heisann:o)

Vi har to barn på tre og to som begge har vært i bhg siden de var 11 mnd gamle.De kom rett etter hverandre så det første året for den eldste var jeg hjemme med ny baby, hun ble levert i 8-9 tiden og hentet senest klokken 15.00, da nestemann var 11 mnd og hun var 23 mnd gikk jeg igang med fulltid og dagene ble lenger. Vi har i tilegg 45 minutt til jobb så dagene blir fort lange!

Vi har prøvd litt fram og tilbake, nå er det sånn at vi leverer 07.30 hver morgen. De blir hentet mellom 15-16 (oftere klokken 16 enn klokken 15!), men meget sjelden senere enn det.

I tilegg er vi så heldige at da vi annonserte etter vaskehjelp, tok svigermor jobben! Så nå kommer hun en gang i uka og gjør rent (mot betaling må jeg si!!) og som ekstra bonus får ungene komme hjem 11.30 hver fredag.

Nå er jeg gravid igjen og denne skal starte i bhg når h*n er 12 mnd. Må si at ungene har stor glede av hverandre,-de er jo alltid sammen:o) Som fulltidsarbeidende mamma og pappa har vi mye dårlig samvittighet, men for meg kommer det alltid til at jeg slettes ikke ville være lykkelig av å gå hjemme dagen lang. Jeg blir en gladere person av å ha en jobb, og det blir jo bonus for ungene også:o)

Vi prøver i tilegg på å planlegge året slik at ungene max går 10 uker mellom hver ferie. I tilegg planlegger vi fridager med jevne mellomrum, og et par lange morgener/korte dager i mnd hvor vi bytter på å jobbe sent etc.

Ungene står opp klokken 06.00 og blir lagt i seng klokken 19.30. De sover en times tid midt på dagen.

Det var litt om hvordan vi har det/gjør det. Har du andre spørsmål er det bare å spørre:o)

Skrevet

I fare for å virke litt kjekk og grei....

Jeg er alene med en på 2 år. Jeg jobber 100 % pluss en ekstra, timesbasert jobb. Leverer og henter selv hver dag, bortsett fra de dagene han er hos pappa. Stort sett er han i barnehagen fra 0745 til 1545.

I tillegg studerer jeg og har tid til venner, trening og husarbeid. Det eneste jeg ikke rekker er å shoppe:-) Så tidsklemma er noe du lager deg sjøl det, det er bare å ikke strekke seg mer enn man strekker!

PS er ganske heldig da, som har både jobb og barnehage ganske nærme hjemmet.

Skrevet

Nå er jeg heldig og har en jobb hvor jeg jobber litt ulike tider, dvs 2-3 dager i uka jobber jeg 8.30 til 15.00 og 2 dager i uka jobber jeg 9-19. Gubben kan velge mellom å jobbe 07-15 eller 08-16. Vanligvis jobber han da 7-15. Jeg leverer alltid siden jeg begynner senest, og siden jeg også er kjappere hjem (utrolig nok siden jeg har lengre vei) henter jeg når jeg slutter tidlig. Middagen står vanligvis på bordet til mellom 16 og 1630. Fungerer veldig greit for oss, og jeg har også mindre dårlig samvittighet nå som jeg ser hvor godt hun har det i bhg og hvor godt hun trives. Får leke ute nesten hele dagen!! Vi har jobbet sånn siden hun var 14mnd. Hadde dagmamma første tiden, bhg nå fra augst i år.

Når jeg er bortreist blir det litt lengre dager på henne - da jobber gubben 08-16, men det har også gått fint.

Ettermiddagene kan virke litt pesete siden det er hui og hast for å lage middag med en gang fra jobb og så er det barnetv og kveldsmat fra ca 18, men det har gått overraskende bra. Ikke alle dager er like kjekke når snupp ikke har fått sove på dagen og er en liten umulius de få timene vi har sammen på ettermiddag/kveld, men vi tar det igjen i helgene og koser oss.

Skrevet

Vi fikk det til å fungere greit med 100% jobb og barnehage. Vi fikk til en ordning med arbeidsgivere slik at jeg begynte å jobbe kl 07 om morgenen (min mann leverte i b.hage 0745 og startet på jobb kl 08). Jeg sluttet å jobbe kl 15 og hentet i b.hagen kl 15.30. Meny og innkjøp planlegges, og innkjøp gjorde vi (jeg) om kvelden, eller på helg. Middag var hver dag kl 17. Syntes ærlig talt ikke det var noe spes pes, men det hadde selvsagt vært noe værre dersom jeg ikke kunne startet så tidlig på jobb. Jeg har forresten blitt en kløpper på å komme meg i seng tidlig om kvelden pga så tidlig jobb-start og 30 min kjøring :-)

Vi følger forresten samme rutine nå, men nå er det SFO og skole i stedet for b.hage...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...