Travelmor Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Fødsler er jo veldig aktuelt nå når "jordmødrene" går på NRK og også kan sees på nett-TV. Jeg er nok over gjenomsnittet interessert i babyer, svangerskap og fødsler. Før var det sånn at jeg nesten var litt misunnelig på dem som var på fødestuen og barsel - men etter fem barn er jeg kommet over det:-) Så er det slik med meg og sikker alle dere andre som har født barn: FÅR dere ikke vondt når dere ser på fødsler på TV? Jeg vil påstå at jeg nesten kjenner riene, blir litt kvalm, svett i hendene, får høy puls... Det er da jeg er glad for at jeg aldri ble jordmor. For det må jo være forferdelig å ha så "vondt" på jobb. Få barn er det mest fantastiske som finnes. De fem fødslene jeg har hatt, står spikra inn som de sterkeste minnene mine. Likevel er det deilig å vite at jeg aldri mer skal gjennom en fødsel mer... Det er faktisk en enorm lettelse hver gang jeg ser en fødsel på TV! (Unskyld meg Dere som er gravide her inne. Hadde jeg vært gravid ville moduset vært et annet... og jeg ville vært rimelig klar for fødsel.)
Gjest Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Enig med deg=) Tør ikke se Jordmorprogammet jeg;-) Blir så følelsemessig berørt at det er skummelt=) Husker så altfor godt følelsen da jeg var ferdig med siste fødsel; ALDRI MER! Men har heller ikke fått noe smertes.ved noen av fødslene mine.... Så skulle det bli en til er det med alt;-)
dritgrei hei hei! Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 I dag så jeg en fødsel på film, og jeg gråter og presser og holder pusten og konsentrerer meg - som om det var meg som skulle føde.... hahaha snakk om å leve seg inn i det. Du trenger da ikke å unskylde deg, jeg skjønner godt at etter fem fødsler er det nok! Jeg gleder meg til fødsel selvom gruingen også titter innom i ny og ne. gleruder meg som urtete sier ;-)
Ronja65 Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 Ok. De fleste her vet nok hva jeg jobber med:-). Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere programmet fordi her er jeg jo moden mor, men... tror jeg gjør det allikevel. Jeg synes programmene er fryktelige.... Ja, nå har jeg sagt det:-). Med fare for å støte noen, så sier jeg... Noen av de der jordmødrene med untak, (det er en par fine jordmødre der) er ikke jordmødre, men akutsykepleiere.....Det virker jo som de egentlig har god tid, så mye vaktroms filming som det er- Men har holdninger og snakker til pasienter på en måte som gjør at jeg får grøssninger langt nedover ryggen... Bare ta den der vanskelige skulderforløsningen. De gjorde ikke noen ting av det en vanlig jordmor gjør. Skifter leie på kvinnen og lede ut babyen under en ri. Hvis du drar i et hode uten rier, så kan skulderen kile seg ennå mer fast (noe jeg oppfattet legen gjorde). Dette er basale jordmorkunnskaper. De hadde for episoden en sene der de øvde på vanskelig skulderforløsning, men sa ingenting om å forandre kvinnens leie.... Bank i bordet.... bank, bank... så har jeg aldrig forløst en skikkelig vanskelig skulderforløsning på de 12 år jeg jobbet i yrket...fordi når du ser hode kommer og det ser ut som om skuldrene kan bli vanskelige å forløse. Så er regel nr 1. Forandre fødestilling, foreks fra halvsittende til knestående. Regel nr 2. Vent på rie..Deretter så forløser man barnet. Nei jeg synes de fører en slags skremselpropaganda. Jeg snakker ofte med gravide mammaer, som har begynnt å grue seg fryktelig til fødselen, pga av tv programmet... Ja dette var bare en ting av mange.... Kjenner jeg blir så fryktelig sint, hvis dette er sannheten for hvordan det er på en helt allminnelig fødeavdeling. (Jobber også på en fødeavdeling, bare så det er sagt. men opplever hverdagen på en helt annen måte) Jeg mener at den fødende familien, trenger ro, respekt og trygghet og har en jordmor som er til stede for dem... Uansett om man er en syk eller frisk fødende familie. Fødselsmerter kommer faktisk i andre hand, når man er ovannevnte. Leste her om dagen, de flotte vakkre fødselshistoriene til phantomet. (sterk og flott kost:-) Tror jeg skal be henne skrive inn de her på bim igjen.(De har vært her, fortalte hun meg) Fordi når jeg leser hennes historier, så tenker jeg..... Søren også... at jeg ikke skal få flere barn:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Jeg har håpet du ville si noe om denne serien, for du er så fin, og jeg tror at å få deg som hjelper må være en lykke! Det er bare tre av de på tv jeg er glad jeg ikke skal møte ved neste fødsel, men tre på en avdeling er jo en ganske stor prosentandel, og jeg tror utfra hva jeg har opplevd av jordmødre på tre ulike sykehus, at det er et ganske godt gjennomsnittsbilde som blir vist i denne serien. det jeg syns er trist i denne serien er at alle fødslene som blir vist blir gjort til noe makanisk. Noe som skal gå over, ikke en sto stor jobb man faktsik gjør.... Jeg har kjent i meg ved begge mine fødsler, og en trist opplevelsetil, at det å føde faktisk er en ufattelig prosess, det er så stort at det er ikke til å beskrive, det er vakkert og varmt og utrolig strekt og flott.... alt dette gode blir tatt bort i denne serien og det syns jeg er trist. Men jeg blir likevel veldig rørt av mammane og pappane som opplever det største i verden. Jeg blir rørt av at de jobber både fysisk og mentalt, derfor blir det ikke skremmende likevel. Det som skremmer, er noen av jordmødrenes manglende respekt for det ufattelige. Den har gjort noe med meg denne serien, den har gjort at jeg for første gang har tenkt at jeg vil føde på "fødeloftet", og det kjenner jeg at jeg gleder meg til! Takk Ronja for at du sier noe om dette!
Northernlights Skrevet 29. september 2007 #6 Skrevet 29. september 2007 Jeg klarer fint å se programmene,og glede meg med de nybakte mammaene, og samtidlig føle jeg er glad JEG er helt ferdig. =o) Koselig med baby, men den neste blir nok ikke min. Det blir svigerdatteren og sønnen sin. ;o) Farmor neste! Har selv 2-åring om 3 uker....tiden flyr,gitt.
Gjest Skrevet 29. september 2007 #7 Skrevet 29. september 2007 Flott at du kommenterte dette, Ronja. Jeg er enig i at siste episode var grusom. For meg som har født 3 store barn og vært helt avhengig av god jordmorhjelp var dette ikke noe god opplevelse å se på den stakkars, modige kvinnen som de omtrent reiv ungen utav.. Jeg har hatt to flotte jordmødre til nr 1 og nr3. Nr 2 som var 5 kilo, var midt i vaktskifte og hun var ikke så veldig interessert i meg og min situasjon. Da ble jeg forbanna og klemte til så lille (store) gutt ble pressa ut på ei ri. Han kom med fostervannet og holdt på å gå i bakken... Men både jeg og han slet vannvittig etterpå (han sliter den dag i dag med stiv nakke). Så det ble en litt tøff fødsel for begge, selv om det gikk fint (med noen ekstra sting som ingen helt vet antallet på...)
Ronja65 Skrevet 29. september 2007 #8 Skrevet 29. september 2007 Takk for det jenter, Var nok en aning oppgitt når jeg skrev svar i full fart:-). Kanskje serien hadde vært annerledes hvis pasienten hadde vært i fokus????. Men serien skal jeg følge jordmoderns arbeide. Det er det som gjør det ekstra pinelig synes jeg..... Det er riktig som dritgrei sier. En fødsel er en lang reise og ikke bare en "fødsel". Flott sagt:-) Dritgrei. Ta en prat med phantomet. Så tenker jeg du finner ut hvor du skal føde:-) Nå skal jeg snart på nattevakt, Gleder meg utrolig til den flotte jobben jeg har. I går natt så tog jeg og min kollega imot 2 nydelige barn.... en jente og en gutt. Fødslene gikk fint og det var fantastiske reiser:-)
Sånn kan det gå Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Generelt når jeg ser fødsler på film blir jeg skikkelig misunnelig. Veldig vemodig ikke å skulle få oppleve det herlige kicket flere ganger. Skulle gjerne født ørten ganger til. Men den jordmorserien på tv er jeg ikke særlig begeistret for. Av å se den husker jeg den stressende, oppjagede følelsen fra jordmora-fra-helvete jeg hadde med førstemann. Selv om jordmødrene fra de tre neste fødslene var ok, i hvertfall den korte stunda jeg hadde dem(tok ikke mange minuttene fra jeg kom inn til fødselen var over), får denne serien meg til å prise meg lykkelig over at vi valgte å få de fire siste hjemme uten jordmor.
Gjest Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 Må bare si en ting ,jeg hadde en veldig lik fødsels opplevelse som den stakkars dama de reiv babyen ut av, da jeg var 22 år og fikk mitt første barn. Jeg har trangt bekken og gutten kom ikke skikkelig ned i bekkenet.Jeg hadde pressrier i 3,5 time,har fått journalen og det var faktisk i 3,5 time.Sinnsykt ! Barnepleieren var hysterisk til slutt og kjefta på jordmora som nekta å ringe hjelp.Tilslutt forsvant hjertelyden og gynekolog måtte ta han med vakum. De regelrett reiv han ut av meg så jeg rivna fra A til B.skada blæra ogh ar slitt mye i ettertid.Det gikk bra med gutten som var over 4 kg.Men jeg fikk en psykisk knekk.Jeg får ennå tårer i øynene av å huske på følelsen da jeg ba om at jeg måtte få lov å dø sammen med babyen min.Jeg var sikker og samme var mammaen min på at noen levende baby fikk jeg aldri ut. Jordmora fikk i ettertid sparken, men det var etter at hun gjorde det samme,men utfallet enda tragisk. Da jeg såg hva de gjorde med den kvinne på onsdag hiksta jeg ukontrollert.Minner jeg har prøvd å fortenge kom som bølger over meg igjen. Jeg har i ettertid født 2 ganger,en fin fødsel og en pyton.Tok keisersnitt med nr 4 og fikk blodforgiftning så jeg føler meg absolutt ferdig med å få barn nå.Jeg skulle gjerne hatt en til,men psykisk tørr jeg ikke.. Jeg kjenner foressten hun som fødte i 2 episode,hebbie fra bim om dere husker henne..Hun hadde en pyton jordmor etter min mening.Stå å rakke ned på kvinner som ber om smertestillende og i tillegg klage vilt over en vond nakke..Virka så malplassert hele greia.
Lupinia Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 Jeg har også sett på denne serien, og det er noe som provoserer meg veldig. Det er måten de omtaler fødekvinnene på. Flere ganger har de ikke vist dem noe respekt i det hele tatt, og snakket både om og til dem som om de har vært barn. Hadde noen klappet meg på kinnet og snakket til meg på babyspråk under noen av de tre fødslene mine, hadde de fått beskjed om å gå ut. Synes de rett og slett viser liten respekt for de fødende.
blond Skrevet 30. september 2007 #12 Skrevet 30. september 2007 Jeg må si jeg ble sint da det handla om fødselsangst og jordmora kommenterer at den fødende er så redd at hun må få smertestillende! Det er ikke smertestillende man trenger når man er redd, men hjelp til å takle angsten. Det kan gjøres på andre måter!
Northernlights Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 Idefix;jeg reagerte på akkurat det samme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå