LINDA*** Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Blir det ikke det da? Når vi stiller klokka tilbake, i slutten av oktober? Kid'n her i huset sovner som regel rundt kl 19. (snart 5 mnd). Men det er vel bare snakk om den ene dagen da, hehe... Neida så... Jommen sa jeg smør!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Ja, da blir det nok leggetid kl 18 på dere ja... Har vært her på DIB i noen år og ser jevnlig at mange klager på at barna våkner for tidlig. Når jeg foreslår at de skyver døgnrytmen med å endre leggetid så sier de fleste at det ikke er mulig. Det merkelige er at alle har samme leggetid (19) på vinter og sommer så det må jo bety at de fleste skyver døgnrytmen 1 time seinere når vi bytter fra sommer til vintertid.....
LINDA*** Skrevet 28. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2007 Tja.... Men det er jo bare snakk om noen dager, så er alt som før igjen? Sånn er det jo med voksne også.. Litt romlete første dagen/eller to. Så er vi i rute igjen.. Men jeg ser poenget ditt;) Burde jo ikke være noe problem å forskyve evnt. rutiner hvis man vil at ungen skal sove lenger om mårran... Når det gjelder stilling av klokka veit jeg ikke hvordan det blir jeg..Kommer han til å faktisk ville legge seg kl 18 hver dag, og stå opp kl06 (!) hver dag?? *hjelp*
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 ;-)) Neida, har enda tilgode å se noen som legger 18 på vintertid og 19 på sommertid fordi det er umulig å justere døgnrytmen... Kanskje noen av dem som sier de ikke kan justere døgnsrytmen kan svare??
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 fikk baby i juli, så kan ikke svare ennå, men vil bare nevne at det ikke er bare abre å forskyve døgnet sånn helt uten videre. Her prøver jeg i det lengste å dytte litt på leggetiden om kvelden fordi han våkner mellom 5 og 6 nå, og det er vel tidlig. Men kan ikke bare la han ligge og skrike til 7 om morgenen, så må ta han opp. Har dog prøvd å smokke han i søvne noen dager nå, uten at det hjelper. Når han er våken så er han våken. Men greit nok. Problemet er om kvelden når han er stuuuuptrøtt i 18-tiden. Er han ikke lagt innen 19, så blir han overtrøtt og svoner ikke før han har skreket seg utslitt. Og når det skjer sover han steintungt i begynnelsen av natta og urolig etter amming, som igjen fører til at han våkner tidlig neste dag. Og sånn har det humpet og gått i snart to uker. Hvis noen (anonym?) har noen gode forslag til hvordan bryte denne onde sirkelen så blri jeg glad!
Gjest Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Er SÅ enig med deg anonym! Er blitt like oppgitt som deg mange, mange ganger av enkelte her inne gjennom årenes løp. De klarer fint å endre rutinene når klokken stilles ved å konsekvent legge ungen en time før eller senere enn normalt (siden klokken blir stilt), men å snu en rutine ellers ved å legge ungen før eller etterpå, nei DET går jo ikke an *sukke oppgitt* Skal vedde på de bare prøver i 1-2 kvelder og så gir de opp, klart slike ting tar litt mer tid, man må beregne i hvertfall en ukes tid til de minste barna før en rutine er snudd. Og to ganger for året, hvert år, så klarer vi på mystisk vi å snu ungene ;-) Til HI, man skrur alltid klokken mot sommeren, så om høsten krur vi den tilbake mot sommeren, og på våren frem mot sommeren :-)
Gjest Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Du må rett og slett bare holde konsekvent på i over en uke, minst. Prøv å regulere sovetidene på dagtid litt også slik at det passer bedre. Jeg har måtte gjøre dette mange ganger i årens løp med de to største og det gjelder bare å ikke gi opp etter noen få dager, man må holde ut litt lenger.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Forstår egentlig ikke problemet til enkelte. Man trenger ikke forskyve rutinene med èn time sånn pang plutselig over natten. Hva med å ta ett kvarter om gangen? Eks, hvis barnet er vant med å legge seg kl 19, da kan man legge det 18.15 første dagen, så 18.30 osv til man er tilbake til vanlig tid igjen. Og DET klarer nok de fleste hvis de bare orker å gjøre det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå