Gå til innhold

språk hos 2-3 åringer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

HAr vært på 2-årskontroll med jenta vår nylig, var da 2,5 år. og da er det jo språk dem vektlegger/undersøker. jenta vår prater veldig lite, vil liksom ikke prate/lære nye ord. så helsesøster reagerte ganske negativt da vi fortalte at hun ikke kunne de ordene hun skulle ha henne til å si.... "oi, kan hun ikke det" sa hu, og "uffda da må hun komme tilbake om 4 mnd" vet hun ikke er særlig flink til å prate, men trudde det var veldig forskjellig og nesten like vanlig at 2,5 åring ikke prater så mye som at noen ikke går før dem er 1,5 år....

Andre som har barn som er sene i språket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er normal ellers ville jeg ikke bekymret meg så mye. Noen venter lenge for så at det løsner. Vet om mange på 2-3 som ikke sier så mye mer enn noen få ord.

Skrevet

De skal prate litt i den alderen i hvertfall.. hun vil sikkert undersøke grunnen til at hun ikke prater.. Nevøen min pratet ikke i det hele tatt heller, han var mye sur og grinete og ekstremt frustrert, så fant de ut han så å si ikke hørt noen ting, han fikk satt inn sneller, og da kom språket så å si med en gang!! Ikke rart han ikke prata!

Skrevet

Ville heller ikke bekymret meg - du skal se at hun er en av dem som plutselig en dag finner ut at hun vil snakke:o)

Grunnen til å helsesøstre er så opptatt av normalen, er for å så tidlig som mulig ta tak i evt språk og utviklingsproblemer.

Og det er kjempeviktig.

La oss si at 30/100 barn må inn igjen etter 4 mnd pga at de ligger litt bak gjennomsnittet.

Da vil kanskje 27 av de barna ha hatt en normal utvikling og kanskje tatt igjen gjennomsnittsbarna, mens de 3 siste har hatt lite eller ingen utvikling.

3 barn er da plukket opp av systemet og kan få hjelp.

Det som er synd er at mange helsesøstre ordlegger seg helt feil - sånn som i ditt tilfellet.

Hvorfor kunne hun ikke si som sant er at "hun ligger litt etter gjennomsnitttet. Mest sannsynlig vil dette løsne, men vi velger å følge det opp for å evt utelukke språkproblemer - eller å sette i gang tiltak. Vi vil plukke opp disse barna så tildlig som mulig og da er det nødvendig å jobbe utifra en normal. Men, du trenger ikke å bekymre deg - jeg har sett mange barn komme på 2 års kontroll som er sen i språket og når de har kommet på ekstrakontrollen har de gjerne tatt igjen gjennomsnittet. blablabla.

Skrevet

Det som er viktig er jo om hun har språkforståelse, om hun forstår det dere sier til henne og klarer å "ta imot beskjeder".

Ordene dukker opp på veldig forskjellig tidspunkt. Min nevø snakket ikke før han var tre, men nå er han 13 år og har vært langt fremme hele veien på skolen..

Det med språk er veldig individuelt!

Jeg synes helsesøster sådde uro hos deg som var helt unødvendig!

Skrevet

ja hun gjorde d...

men jenta vår forstår alt som vi sier til henne og ser ikke at det er noe galt med hørselen heller.

Skrevet

Hva er det de "skal" kunne på 2,5 års kontrollen?

Skrevet

Jeg er helt sikker på at du kan ta det helt med ro!

Om fire mnd når dere skal på ny kontroll så skal du se hun skravler som bare det :-)

Og om hun ikke gjør det, så kan det jo være så enkelt som at hun ikke er noen skravlebøtte..... Vi er jo forskjeliige!

Skrevet

2 - 2,5 årskontrollen er det språkforståelsen som er i fokus.

Hos oss hadde helsesøster en liten koffert med leker. Bl.a en bamse, en seng, en kniv, en gaffel osv

hun spurte lillegutt: Kan du legge bamsen i sengen? Kan du sette bamsen på stolen? Kan du finne gaffelen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...