mor.monsen Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Er det noen av dere jenter som er plaget med spenningshodepine? Jeg har hodepine hver dag. I dag er det ekstra ille...noe det for så vidt er flere ganger i uka. Jeg orker ikke gjøre noen ting. Hodet dunker og jeg har begynt med kvalme igjen. Har vært kvalm de siste 4-5 dagene. Spesielt om morgenen. Er sykemeldt for dette, men legen sier at det finnes ingen måte å behandle meg på. Jeg må venne meg til å ha vondt. Nå har jeg tatt en panodil, hater å ta smertestillende, men har ikke noe valg i dag. Noen som har råd og tips til hva man kan gjøre for å få det bedre? Jeg begynner å bli redd for babyen.
Gjest Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Hei du! Under mitt første svangerskap så var jeg ekstremt dårlig av migrene. Under de første 4 mnd så hadde jeg kraftig migrene hver dag, med noen få opphold innimellom. En dag sa legen min at jeg skulle ta en 200 mg Ibux(bruker normalt 600 mg x 2), og da slapp det! Migrenen kom innimellom etter dette, men det klarte jeg leve med. Legen sa at det var bedre at jeg tok en tablett enn å gå rundt å ha smerter konstant + ikke få i meg mat. Denne gangen er jeg mer heldig. Kun 2-3 anfall i uka, og det går greit. På visse dager tar jeg en tablett, men da er anfallet ille. Holder meg unna de tre første og de tre siste mnd av svangerskapet. Dette var min erfaring, men har ikke ellers så gode råd. Men hvis det er spenningshodepine, så vil jeg jo tro at du kan få tilbud om både fysioterapaut, akupunktur osv... Ellers kan du kanskje gå til en nakke-skuldermassasje to ganger i mnd? Ønsker deg lykke til! Vet at dette er langt ifra gøy. Babyer har det sikkert bra der inne i magen din ;o)
Gjest Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Uff, stakkars deg. Jeg vet hvordan du har det, tror jeg. Jeg er normalt veldig mye plaget med spenningshodepine og migrene. I svangerskapet også, men ikke så mye migrene. Er nå i uke 17 og var sterkt plaget med hodepine fra uke 4-12 og fra uke 14-nå. Nesten daglig. Er også sykemeldt, men pga høyt blodtrykk. Jeg har vært inne på tanken om mitt høye blodtrykk kan ha noe med hodepinen å gjøre, skal nevne det for legen min neste gang. Hva som kan hjelpe? Vel, for min del hjelper Paracet svært dårlig, så det blir heller ikke noe piller og mye søvn i mørkt, kaldt rom. Drikk mye vann, spis det du klarer, om det er tørre kjeks eller hva. Hold deg langt unna citrus-frukter og sjokolade. Det sies at det kan være lurt å ta en kopp kaffe hvis du merker at du våkner med hodepine om natten/morgenen. Jeg har tidligere fått råd om å ha en termos med kaffe ved sengekanten, slik at du slipper stå opp og lage det. Nå har jeg ikke prøvd det da jeg ikke kan fordra kaffe i svangerskapet. Ikke legg noen planer, da er det lett å bli stresset hvis du er dårlig og du kan bli enda dårligere.. Men nok mat, selv om kvalmen blir mye verre med hodepinen, mørke rom, stille og kaldt kan hjelpe. Noen ganger hjelper det meg og stå opp, tusle rundt og bare sitte i sofaen en stund og slappe av. Her lekset jeg opp ting du helt sikkert har hørt før.... Jeg bare syntes så synd på deg da jeg leste innlegget ditt. Hodepine er grusomt og jeg kjenner meg igjen med at kvalmen blir verre med hodepine. Prøv om du orker et besøk hos fysioterapet, kiropraktor eller akupunktur. Kanskje jobben din dekker utgifter til fysio eller kiro? Det gjør min. Uansett ønsker jeg deg god bedring! Tror ikke du skal være redd for babyen, den forsyner seg med det den vil uansett Det er mer slitsomt for deg!
lu266 Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 Uff, dette høres ikke kjekt ut. Jeg har også forferdelig mye hodepine for tiden, men vet ikke om det er migrene. Har periodevise hodepiner, men de kommer så sjelden at jeg aldri har klart å "time" det med en legetime for å få noen diagnose. Ting jeg har lagt merke til at hjelper for meg, men det prøve å la være å sove på formiddagen eller ettermiddagen, så nattesøvnen blir god og lang pass på å gå en tur i løpet av kvelden for å få friskt luft og litt bevegelse drikk masse vann hele dagen. Dette har hjulpet meg, og kanskje kan det hjelpe litt for deg også. Lykke til!
Miania - februarbaby! Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Hei, Helt forferdelig å ha så mye vondt i hodet. Jeg hadde det i nesten to måneder. Jeg har blitt litt bedre etter at jeg sluttet å sitte foran pc-skjerm så mye. Og jeg ser mindre på tv. Jeg tok meg nemlig en tur til optiker, og fikk beskjed om at jeg har fått skjeve hornhinner og forskjellig syn på øynene. Svangerskapet kan endre synet, og det endrer seg visstnok ofte tilbake etter at man har ammet. Jeg har nå kjøpt meg noen billige briller. Så mitt tips er i hvert fall om du sitter mye foran pc så sjekk synet! God bedring!
Gjest Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Et annet alternativ til kaffe er cola eller pepsi max. Disse inneholder koffein som gjør at blodet blir fortynnet og strømmer lettere gjennom årene. Smaker bedre når en er kvalm også... Blodtrykket er høyere når du har migrene. Jeg var hos min lege når jeg hadde et anfall, da var blodtrykket høyt til å være meg. Har aldri hatt noe problem med dette ellers. Så det er normalt ja ) Godt å dele hvordan andre har det!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Jeg gikk til kiropraktor for å bli justert på plass.etter det til fysioterapaut og nå går jeg en gang i uka og tar akupunktur.Har ikke hatt mgrene etter det.Ca 1,5 mnd siden.Og jeg hadde anfall hver dag.Har du aura?
yummy Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Heisann! Uff, ikke noe gøy dette med hodepine. Men synes det er rart legen sier det ikke kan behandles før noe er forsøkt. Jeg sliter veldig med spenningshodepine og migrene, stort sett hver dag. Den siste mnd har migrenen sluppet taket, men da spenningshodepine i stedet (er i uke 23) men mye mildere enn det var. Det som hjelper meg er massasje og akupunktur. Går til akupunktur en gang i uken -hjelper også mot kvalme, og massasje 1-2 ggr pr uke. Bor ikke i Norge så tror nok dette er mye billigere her, men du bør jo kunne få henvisning til både akupunktur og fysioterapi i Norge og betale noe mindre. -Etter en sykehusinnleggelse er dette dessuten gratis i tre mnd (nevner det bare sånn i tilfelle du har vært innlagt for noe). Fikk også paralgin forte av legen min i sommer. Jeg har foreløpig ikke tatt noe av dette, da hodepinen har lettet litt og jeg klarer meg. Legen sa at disse tablettene går helt greit å ta (i MODERATE mengder), det eneste som kan skje er at babyen sovner. Medisiner kan dessuten bryte en ond sirkel slik at ved en pause i smertene kan det faktisk gjøre at det tar lengre tid før hodepinen kommer tilbake. Selv om det er et sterkt preparat er det i hvertfall tryggere enn f.eks ibux, naproxen ol. Ellers hjelper det av og til for meg å legge en ispose på nakkeområdet. Lykke til, i hvertfall:)
mor.monsen Skrevet 28. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 28. september 2007 Tusen takk for mange svar. Nå har jeg kasta opp masse, sovet noen timer og spist et knekkebrød. Jeg går på svømmetrening og til psykomotorisk behandling ukentlig. Min mor er naturterapaut og behandler meg jevnlig. Og alle synes at det er rart at smertene ikke gir seg. I dag har jeg så vondt at jeg har mest lyst til å bli innlagt. Jeg sjangler og er svimmel når jeg er ope av senga. Jeg har kasta opp i dag som sagt og det er 2. gang i svangerskapet. Kasta aldri opp når jeg var kvalm i begynnelsen. Er for så vidt 16+5 i dag. Så saken er at jeg ikke forstår smertene, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke blir bedre, men bare være. Legen sier at det ikke er farlig og at jeg bare må ha det sånn. Men det kan da ikke være riktig at jeg skal være sengeligeende store deler av uken som jeg er nå??? Heldigvis kommer samboer tilig hjem fra jobb. Jeg syns det er skummelt å være alene nårj eg kaster opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå