Gå til innhold

Hva går egentlig under smertelindring ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste er vel enige om at epidural er smertelindring..

Lystgass er det vel litt delte meninger om..

Men hva med akupunktur, bade i varmt vann, risposer på rygg og mage osv.. ? Er det og sett på som smertelindring?

Må man greie seg uten alle desse tingene om man skal si at man har født uten smertelindring?

Selv fødte jeg begge mine med lystgass. Kan ikke si at det hjalp så veldig på akkurat selve smertene, men det hjalp på å få tankene bort fra smertene..

Kan jeg da si at jeg fødte uten smertelindring eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husker ikke hvor jeg leste det, men epidural, falskmorfin(er det det som er petidin?) og sånne medisinske er smertelindring

akupungtur, lystkass, vann(bad/dusj), rispose osv er alternativ smertelindring, men fortsatt smertelindring.....så jada, du hadde smertelindring...

jeg hadde epdural på 8 cm, me hjalp ike i det hele tatt, det fikk bare ned blodtrykket mitt så jeg ikke skulle få epilepsi anfall....hadde også lystgass, men den hjalp ikke og heller ikke akupungturen..

Skrevet

Ja, du brukte smertestillende under fødselen. Er det forresten viktig for deg å kunne si at du fødte uten smertestillende, siden du spør mener jeg....? ;o)

Skrevet

Ja det er jo en form for smertelindring,men vil heller ikke si det hjalp på smertene,eneste jeg merka var at jeg følte meg full ikke noe annet,så kan ikke helt si at jeg syntes det er noe smertelindrende,men vi reagerer jo forskjellig på de ulike smertelindringene så for andre hjalp det kanskje,det lindrer jo ikke smertene slik som epidural uansett.

Skrevet

Alle hjelpemidler man bruker for å redusere smerter er smertelindring, i alle fall etter min mening. Mens noen vil nok mene at man føder uten smertelindring så lenge man ikke bruker medikamenter.

Skrevet

Nei, det er ikke viktig for meg:)

Jeg var rett og slett nysgjerrig siden det var så mye snakk om det.. :)

En venninne av meg brukte akupunktur og varm dusj/bad da hun fødte, men sa at hun var stolt av at kroppen klarte det så fint uten smertelindring! Men da har vel hun og brukte smertelindring da.. hehe.. *skynte meg å trykke henne ned i skiten*

(ironi)

Skrevet

Jeg regner alt det som smertelindring. Selv om det ikke fjerner smerten fulstendig så hjelper det. Jeg har brukt allt du nevnte der utenom badekaret, til det blødde jeg for mye, ellers ville jeg nok forsøkt det også ;-). Å føde uten smertelindring er for meg å føde uten å bruke noen av disse tingene, men jeg ser ingen grun til å gjøre det hvis man trenger smertelindring.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å kunne si at man har født uten smertelindring, ingen som har spørt meg om det i alle fall.

Skrevet

Ser ikke poenget jeg heller. Jeg har forsøkt begge deler. Noen ganger trenger man det og andre ganger ikke.

Skrevet

I går lærte jeg (her inne ja) at for noen er det viktig å kunne kalle seg tøffe, derfor er det så viktig å få fram at man har født uten smertelindring. Og så kan man se ned på de som ikke har klart seg uten og kalle dem for pyser. Kjempeviktig for enkelte! ;o)

Skrevet

Hm, om man må bruke fødselen sin for å føle seg tøff, har man nok ganske dårlig selvtillit. Er litt sånn mannfolk greie i grunnen å skryte over hvor vondt man hadde, og hvor godt man taklet det.

Skrevet

Hehehe...ikke sant. Man var også tøffere hvis man borret hos tannlegen uten bedøvelse. Har gjort det jeg, følte meg ikke spesielt tøff egentlig. Men det er ikke så viktig for meg å være tøff. Snill og grei derimot! ;o)

Skrevet

For meg var lystgass som dop for meg var gruuuuuuuuusomt =0(. ALDRI MER =0( Mistet jo helt kontroll over riene og ble dritings hi hi. Epidural var fantastisk var helt meg selv men fikk slappe av litt. Så det er veldig individuelt tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...