Gå til innhold

Trenger litt hjelp av noen som kan litt matte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe med småtroll å gjøre men...

Skal regne ut hvor mye 20% av kjøpesummen er. Hvordan gjør jeg det?

Er et møbel som skal leveres tilbake til butikken, de sa de tok 20% av kjøpesummen da pga at møblet er montert sammen. Kjøpesummen er 3.500,- Kan dere hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3500 er 100%

x er 20%

20x3500 : 100=700

Skrevet

20% av 3500 kr er 700 kr. 3500 x 20= 70 000/1000 = 700 kr

Skrevet

For å regne ut prosent:

Utgangspunkt * prosent / 100

3500 * 20 / 100 = 700

Det betyr vel at de beholder 700 kr av kjøpesummen.

Skrevet

Takk for hjelpen! Var det jeg trodde selv også, men syntes det ble så lite. Da har vi jo råd til å levere den tilbake likevel da. Kjøpte sort tvbenk og angrer som bare det. Den blir grå av støv med en gang

Skrevet

Bare en liten pekefinger til deg Magicka.

3500x20=70000/1000=700 ?

Er virkelig 3500x20 det samme som 700?

Jeg ønsker ikke å krangle - det kan jeg gjøre inne på krangledebatten, men vil bare opplyse om at dette er en typisk feil mange gjør etter å ha hatt dårlig matteundervisning på skolen.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men du setter opp regnestykket feil. Du kan nemlig ikke legge til ting i regnestykket (som å dele på 1000... du mener nok 100) bare på en side av likhetstegnet.

Det du må gjøre er å enten sette det opp slik:

3500x20/100=700

eller slik

3500x20 = 70000

70000/100 = 700

Det aller enkleste er å gange med desimaltall.

20 prosent tilsvarer 0,2

50 prosent tilsvarer 0,5

90 prosent tilsvarer 0,9

Regnestykket blir da:

3500x0,2=700

Håper dette var forståelig.

Selvfølgelig skulle jeg ha brukt benevning og 2 streker under svaret og skrevet fullstendige setninger når jeg først var i gang med å rette på andre. Jeg ønsker også å legge til at det finnes alt for mange mattelærere som ikke er kvalifisert og det lider mane elever under. Matte er faktisk et morsomt fag når man først har forstått det. Uheldigvis bruker mange lang tid på å forstå, men der vil jeg igjen legge en del av skylden på mattelærerne og også litt på at elever tror de ikke klarer det og dermed ei heller får tingene til.

Jeg håper jeg fikk frem det jeg ville si uten å såre noen.

Hilsen mattelærer som ikke orker å være pedagogisk i dag.

Skrevet

Det sneik seg inn en ekstra null, det skulle selvfølgelig være 100, ikke 1000. Men jeg kom da frem til riktig svar. Utover det så ser jeg ingen grunn til å kommentere innlegget ditt mer.

Skrevet

Helt greit. Jeg vil ikke såre noen. Måtte bare få ut litt frustrasjon og beklager at det kom her.

Ha en fin dag alle sammen.

Skrevet

Oioioi. Jeg skjønte da hva magicka mente uten problem. Pekefingermattelærer!

Skrevet

Jeg skjønte veldig godt hva hun mente jeg også. Beklager!

Skrevet

mattelærer, vi har da alltid lært at ved prosentregning ganger vi kjøpesummen med prosentsatsen og deler på hundre! Synest at ditt regnestykke ble litt vel avansert! Underviser du på barne- og ungdomsskole?

Skrevet

ops, jeg overså litt av regnestykket ditt! sorry! du tok jo med det som skulle tas med!

Skrevet

Måten jeg husker å lære å rekne prosent på er den samme som Magicka forklarte her.

Men etter jeg begynte å jobbe i butikk så lærte en medarbeider meg å rekne på samme måten som anonyme mattelærern her. Må ærligt si det er en mye enklere måte å rekne på da.

Men frem til den dag så har jeg allti rekna det som Magicka forklarte her.

Og svaret var jo rett da =)

Skrevet

Jeg syns det var et veldig hyggelig, lærerikt og lite pekefingeraktig innlegg fra mattelærer-anonoym over her. Det skader da ikke å lære til en senere gang (når det kanskje har mer betydning enn her) hvordan man skriver et mattestykke. Regnestykket hennes var da ikke mer avansert, men det var mer nøye forklart, og det er jo bra hvis man underviser på barne- eller ungdomskole.

Skrevet

Et annet lite tips hvis man er i butikk og kjapt vil regne ut en prosent, er rett og slett og finne ti prosent først, og deretter gange opp til riktig prosent. Synes jeg er veldig kjapt og enkelt ihvertfall:)

Altså her:

10% av 3500 kr = 350 kr (man fjerner ganske enkelt bare en null)

Men vi vil vite 20%, som er lik 2 ganger 10%:

350 kr x 2= 700 kr

Er litt verre hvis man skal ha 27 prosent eller lignende da, men som regel er jo tilbud rene runde tall, og da funker det bra for litt kjapp hoderegning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...