Gå til innhold

Dere som har barn fra før.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på snart 6 år som slaå seg helt vrang om dagen-særlig om morgenen! Og da mener jeg skikkelig! Det går ikke an og snakke til henne, føler vi har prøvd alt, men hun bare trasser og er skikkelig ufin tilbake...skriker og er "forbanna"..Det værste er jo at søsteren hennes på 1 år er vitne til alt dette!! Hun blir jo skremt stakkar...:(

Så hva kan vi gjøre??

Håper på mange svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

overse! og fokuser på de gode tingene hun gjør istedet:o) det gjorde vi på vår femåring,samt kledde på lillebror og sa,at når vi er ferdig påkledd,da drar vi,med eller uten deg! dette trodde han jo seff ikke på da...ikke før jeg faktisk kledde på meg og lillebror ytterklærne og gikk ut en gang,slukka lyset og sa hade..ska si han fikk fart på seg etter den;o)

Skrevet

Heisann!!

Skjønner godt hvordan du har det. Skal ikke så mye til for å vippe vår 6-åring av pinnen om morgenene heller....

Prøver å holde meg selv rolig og passe på at vi har så god tid at det ikke blir stress.

Har du lest boka "Trass"? Den er kjempefin. 6-år er trassalder visstnok.

Lykke til!

Skrevet

Vi har et triks ( sikkert ikke det mest pedagogiske, men det funker hos oss...). Morgenen har ofte vært veldig slitsom her hjemme og etter at snuppa begynte på skolen i høst MÅ hun faktisk avgårde innen en viss tid om morgenen. Nå vekkes hun en time før vi skal dra, klærne ligger klare og forkosten står klar på bordet. Så får hun valget: hun kan kle på seg i en fart og spise maten sin - og er det litt tid igjen da, får hun se på barneTV. Veldig effektivt hos oss. Hun forter seg inn i klærne og spiser og får 15 min foran disney channel mens vi gjør klar matpakker o.l.

Alternativ to er å la vær å høre etter og gå på skolen i pysjen... Dette er hun ikke så klar for - er veldig nøye på "looken" om dagen.

Lykke til - håper dette ordner seg. Dere må sikert finne en måte å berøme god oppførsel på samtidig som dere slår ned på dårlig oppførsel.

Skrevet

Takk for gode råd...men har vel prøvd det meste av det her...akkurat som det preller av henne...vet ikke vår arme råd vi ...:(

Skrevet

Vi hadde også problemer med at vår sønn på 4år var veldig sint, ufin osv. Ville ikke oppføre seg ved matbordet, nektet å ligge i sin egen seng, treg om morningen!

Vi prøvde endel "straffmetoder" som å ta timeout i trappa, gå på rommet osv. Men det funket dårlig.

Så ble han interesert i klistremerker, så vi laget klistremerkeskjema og det fungerer supert for oss.

For hver dag han oppfører seg fint får han et klistremerke før han legger seg, og i løpet av en uke må han samle minst 5 merker for å få lørdagsgodt den uka.

Han kan også få "extramerker" en dag om han gjør noe extra bra, feks hjelper til med å rydde ol, eller at han gjør noe spesielt snillt uten at vi oppfordrer til det! Mange extramerker iløpet av et par tre uker fører til at han får en overaskelse ifra oss!

Han har et eget skjema med "sovemerker" som han får for at han sover hele natten i sin egen seng, hadde veldig problemer med at han kom til vår seng hver eneste natt, men etter at vi begynte med sovemerker har problemet forsvunnet helt!

Dette premieringssystemet virker kanskje rotete for noen men for oss fungerer det utmerket og gutten vår har blitt mye mer harmonisk etter at vi sluttet å straffe han så mye. Ekkel oppførsel blir oversett, og han får advarsel om at det ikke blir noe klistremerke om han ikke oppfører seg, og da blir han ganske fort snill igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...