Gå til innhold

Noen fotografer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om det er noen fotografer her inne? Kan dere fortelle meg litt om hvor dere er utdannet, hvor lenge og hvordan dere jobber og overlever?

• 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er fotograf, jobber for magasiner, næringsliv forlag o.l..

Utdannelsen min er ett år på Oslo Fotokunst Skole (anbefales vel egentlig ikke), så ett år som assistent for en reklamefotograf, deretter hang jeg rundt litt her og der og jobbet gratis for diverse fotografer samtidig som jeg jobbet mye med egne ting, dvs for læring og utvikling.

For å gjøre en lang historie kort så har jeg stått på som et helvete og nesten ikke hatt penger til mat, har levd på kjæresten min, som heller ikke tjente særlig mye. Men jeg visste at dette SKULLE jeg klare. Hadde jeg visst hvor hardt det var hadde jeg aldri begynt. Det tok meg fem år med inntekt fra minus til 80 000 før det plutselig løsnet og nå har jeg klart meg bra i to år, tjener ca 300 000 -350 000. Men fortsatt kan det plutselig bli en måned som er helt stille og da kjenner jeg gammelt stress på kroppen.

I dag er jeg glad for at jeg gjorde dette, jeg elsker jobben min, MEN er du ikke 100% fokusert og bestemt på å klare det, så vil du få et mye lettere liv hvis du velger noe annet.

Men du kan selvsagt være heldigere enn meg, jeg hadde f.eks ikke en eneste kontakt som kunne hjelpe meg inn noen sted og kontakter er veldig viktig i denne bransjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...