cherry coke Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Noen som har hatt den? Hvilke symptom gir den? Har i noen dager nå slitt med vond hals, veldig hovne lymfekjertler i halsen og skikkelig slapp. Det kan sikkert være halsbetennelse, men det kjener ikke slik ut. Hadde ofte halsbetennelse før jeg fjernet mandlene.. Har også en sviende følelse i mage...
winneboo Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Mine symptomer var groggy og vondt i halsen på lørdagen, å på søndagen lå jeg rett ut med 39\40 i feber, noe som varte hver dag i 2-3 uker. Jeg fikk ekstremt lavt blodtrykk noe som resulterte i at jeg var sengeliggende i 3mnd, å fikk ikke i meg noe mat pga halsen og fordi jeg var så dårlig. Måtte vaske håret og bli stelt i senga av mamma(ikke så kult når man er 18år..hehe) i mange uker for greide ikke stå på bena for da svimte jeg av. Måtte ha hjelp til å gå på do(holdt oppe så jeg ikke datt for hadde ingen krefter) Utenom feber,sår hals og svimmelhet så hadde jeg ømme kjertler under armene og på halsen,utvidet lever og milt(noe de så på UL på sykehuset) så etter flere undersøkelser,blodprøver og UL så var det 100% klart at jeg hadde kyssesyken. Noen får det lett,andre får det hardt og andre igjen får det virkelig hardt! Jeg smitta venninna mi å hun fikk det lett, bare litt vondt i halsen å slapp et par uker. Mens jeg hangla i mange mnd etterpå. Var sykemeldt fra jobben i over 8mnd, å ble kjempesliten av å gå 5 trappetrinn. Så immunforsvaret blir virkelig svekket av kyssesyken. pådro meg allergi og astma etter denne sykdommen, å har vært veldig mye syk åra etter. SÅ immunforsvaret mitt er brutt ned så det holder. jaja det var min historie
cherry coke Skrevet 27. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2007 Oida!! Føler meg som den pysa, nå som jeg las historien din=) Det hørtes rett og slett grusomt ut! Får "satse" på at det bare er en halsbetennelse. Men takk for svar iallefall=)
winneboo Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 hehe trodde faktisk at jeg aldri slapp ut i friheten i live igjen. Var så grusomt at jeg følte meg døden nær. Nei off godt at jeg er ferdig med den. Men du burde gå til legen å ta en blodprøve, hvor fortere du oppdager det jo bedre. Da vet du om det, å kan ta det med ro. Hvertfall vis du føler at den kommer snikende på deg. Den bare smalt rett ned på meg uten forvarsel. Men uansett får håpe det bare er en halsbetennelse ja
It's all about me Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Jeg hadde opphovnet hals. Den var så hoven at jeg kun klarte å svelge en og en slur med vann eller eplejuice i de neste 3 ukene. Håvne lymfekjertler. Feber. Forstørret lever og milt. Generelt så trøtt og slapp at det å ligge på sofaen var alt jeg gjorde de tre ukene det varte. Var helt jævlig. Takk og lov er det en sykdom man bare får en gang, jeg hadde skutt meg selv hvis noen hadde gitt meg en pistol da. Men noen kan ha det så mildt at de omtrent ikke merker noen ting også.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Ja, men jeg var såpass dårlig at jeg ikke husker det.. hehe Hadde akkurat hatt 3 brystbetennelser, så fikk jeg kyssesyken også utviklet det seg til myalgisk encefalopati, så jeg var fjern lenge (er fortsatt fjern etter å ha vært dårlig i 2,5 år, hehe..).. Men det var visst som en ekstremt heavy influensa men høy feber, sår hals, vond kropp osv osv.
NessaS Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Hos meg begynte det med skikkelig opphovna hals. Dro på legevakta, trodde det var halsbetennelse eller noe i den duren. Mens jeg satt på legevakta snørte halsen min seg sammen og jeg klarte såvidt å puste. Allikevel måtte jeg sitter der i 3 timer og vente. Tok masse prøver, og det var kyssesyken. Da fikk jeg virkelig panikk, for jeg visste at det ikke var noe medisiner mot det og halsen min fikk de ikke gjort noe med. Brukte noen kjerringråd som funka, og pappa dro til en homeopat og fikk noe greier til meg der som hjalp halsen min veldig. Jeg var sengeliggende i 2-3 måneder. Klarte ikke å spise, drakk kun saft eller vann. Dette var jo selvfølgelig midt på sommeren, så var jo steike varmt i tillegg. Måtte ha hjelp til alt, klarte ikke gå på do alene, ikke vaske meg selv, følte meg virkelig hjelpeløs. I dag, 7 år etterpå, har jeg fortsatt nedsatt immunforsvar, så alle bakterier og virus som småtten drar med seg hjem fra bhg får jeg x3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå