stjerne3 Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Jeg er nok over snittet redd for lus, og sjekker ungene fra tid til annen. Her en dag oppdaget jeg noe som var festet på hårstrået til jenta vår på 8 år. Det var festet ca 4 cm ut fra hodebunnen, var halvmørkt (iallefall en del mørkere enn det blonde håret hennes). Det sitter helt fast, men er "flatt" (synes bare fra en vinkel). Jeg fant vel ca 10-15 hårstrå, hvert med ett egg (?) på. Klarer ikke å finne noe annet, hverken hvite egg eller levende lus. Mine spørsmål er da: - Hva kan dette være? Mener at lusegg skal være gulhvite og mer tydelig runde i formen. Det jeg finner i håret hennes er veeeeldig lite, og helt flatklemt liksom. Men sitter altså bom fast. - Hvis det nå er lusegg, kan jeg gå ut fra at lusene er døde? Synes dette også er merkelig mtp hvor mange slike "egg" jeg fant. Kan de bare dø ut helt av seg selv? - Venninna hennes hadde lus for ca 3-4 mndr siden, og da sjekket jeg ungene daglig i en periode uten å finne noen ting. Håper det er noen erfarne lus-kjennere der ute?
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 luse egg er dråpeformet og lys, så det håres ikke ut som lus
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 og lus kan ikke dø av seg selv...
stjerne3 Skrevet 27. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2007 Tror ikke det er lus heller, for det er helt dødt. Ingen bevegelser, selv om vi lar det ligge lenge, og alle er like langt ute fra hodebunnen. Og så er alle så små at det synes veldig lite sannsynlig at det er levende lus iallefall. Har også sjekket resten av familien på 5, og ingen andre har tilsvarende. Lus kan sikkert ikke dø sånn helt uten videre av seg selv, men kan det tenkes at jeg i sjekke-runden tidligere i sommer har kammet dem ut? Kan det rett og slett være døde lusegg? Evt det som egget er festet til i håret?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå