Gå til innhold

Er d noen her som har Add? uansett barn eller voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er de/dere?søvn konsentrasjon,oppførsel,er de/dere rastløs(jeg tenker ikke på hyper altså,d er jo adhd) og urolig eller er de/dere rolig,er de/dere sjenert eller en sånn "rett fram"type? Er d andre ting jeg har glemt??? Håper mange svarer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting jeg glemte: Er de/dere tidlig i utvikling eller barnslig? Hvor stor var de da de ble født? Lengde/vekt..

Skrevet

Hei! Jeg er 25 år, og nesten ferdig utredet for ADD. Sannsynligheten er stooor for at jeg har det, har jeg hørt frem til nå.

Jeg er ganske ustabil psykisk jeg da..svinger veldig opp og ned..veldig følsom. Mangler litt filter kan man nesten si.

Har vanskelig for å konsentrere meg/holde oppmerksomheten for noe over tid. Spesielt hvis de ikke intr meg helt. Dette skjer overalt..på skolen, i lange samtaler, halvkjedelige filmer, filmer med mye info osv.

Jeg er også rastløs, på farten hele tiden, uten å egentlig få gjort noe. Har masse prosjekter på en gang, men lite resultater. Fullfører sjelden noe. (f.eks.husarbeid, lekser på en ettermiddag, små prosjekter..)

Tankene jobber masse hele tiden, og hopper frem og tilbake..Bare rot og kaos oppe i hodet mitt:)

Jeg er veldig uorganisert, og lite effektiv. Alltid rotete hjemme hos oss. Du kan jo tenke deg da..alenemor til to små. Blir ofte mye unødvendig stress pga min tilstand. Takler ikke stress heller. Veldig kort lunte.

Jeg trenger mye søvn, men kommer meg aldri i seng tidsnok. (Må jo gjøre 1000 ting på vei til senga også vettu)

Jeg var kjempesjenert da jeg var lita, men nå er det bedre. har perioder der jeg er veldig rett fram, og perioder der jeg er stillere.

Skrevet

Jeg er forresten veldig gjennomsnittlig i forhold til utvikling. Har jeg alltid vært..Kanskje litt tidlig på enkelte områder også..Gikk da jeg var 11 mndr, snakket rent da jeg var 3 år.Lærte å sykle på 2 hjul da jeg var 5..

Jeg var 4300 kg og 53 cm da jeg ble født. Men det var ansiktsfødsel og mamma pressa i 3 timer for å få me ut..

Skrevet

Herreguuuud! Anonym på 25 år : d er som å lese om meg jo! Ja,helt seriøst altså!

Men d er en ting med meg,noen ganger kan d krible så grusomt i fingrene og føttene mine,og da MÅ jeg gå rundt her en stund før d gir seg..Er bare så gruuusomt rastløs da.og når d gjelder husarbeidet: jeg er fryktelig lat.Men når jeg først begynner FOR ALVOR så blir jeg som en robot,da greier jeg ikke stoppe før alt er sheinet og kan holde på lenger enn d og..Da kan d som oftest risikere at jeg ikke greier å sette meg ned for å ta en røyk engang,må opp igjen med en gang,SELV OM alt er strøkent,da kan jeg begynne å vaske vegger e.l eller jeg bare vandrer rundt her.jeg må alltid holde på med noe hele tiden,har jeg ingenting å fingre med,er d fingrene mine jeg fingrer med..Er du slik rastløs?

jeg greier ikke klønearbeid! D er ikke alt jeg får til.som eks.i går kjøpte jeg broderiutstyr.En juleløper.og jeg har ikke særlig erfaring.Har bare sydd 1 ting i mitt voksne liv,og d var en påmalt julekalender med korssting.Denne duken var noe dritt! 3 forskjellige sorter sting og ingen var kors.jeg skjønte ikke bæret.jeg fikk panikk! Jeg har begynt på et dagsenter(jeg er uføretrygdet) her og jeg greier ikke tanken på at fullt av folk skal henge over meg og hjelpe meg.Da føler jeg meg dum! og så var d sånn at jeg måtte dele opp noen tråder,de fargene skulle være 2 tråder og de trådene skulle være 1 tråd.og d var også drittarbeid,de krøllet seg..Til slutt så holdt jeg på å tørne og jeg måtte opp å gå..Rastløs..

konsentrasjonen min er veldig dårlig.på skolen bare satt jeg og så på læreren og fikk ikke inn i hodet hva han/hun sa.Hadde ekstraundervisning i matte fra 2 klasse og til og med ungdomsskolen.Når jeg skal hjelpe min sønn på 101/2 med leksene,f.eks matte skriver jeg opp stykkene og han skal skrive svarene.Da må jeg se flere ganger på stykket i boka og sammenligne for å se om jeg har skrevet rett.uff,slitsomt! "Fremmedord" eller også vanlige ord som vanlige folk kan greier ikke jeg forklare hva er.

Hukommelsen min er også ganske dårlig! D tærer på forholdet mitt og sambo.Han klager over at jeg har glemt å kjøpt ditt og datt! Eller glemt å ta en viktig tlf..

og en annen ting som er VELDIG flaut og EKKELT,og d er at jeg kan plutselig si feil ord. Som nå en dag f.eks så skulle jeg si til noen at min eldste datter er 81/2 år,men istedetfor d sa jeg 8 1/2 klokka! Det har også skjedd meg flere ganger at jeg har sagt feil ord.Kansje d har noe med at jeg snakker så grusomt fort og ikke tenker over ordene jeg bruker..jeg vet ikke..

jeg snakker ikke bare fort,men mye også..Ei skikkelig skravlekjerring! og så snakker jeg om hundre ting oppå den ene tingen jeg egentlig snakker om.kommer aldri til poenget..

Jeg har veldig lav selvtillit.og veldig kort lunte,som deg! og d er mye som kan irritere meg.F.eks plagsomme lyder..og selvfølgelig andre hverdagslige ting og..

jeg er også ganske mørkeredd,d var jeg som liten og..innbiller meg at jeg både ser og hører ting...grøss..Har/hadde også ofte marerittog ekle/rare drømmer..og som deg: Greier ikke legge meg i normal tid om kvelden..D irriterer sambo.Og d irriterer meg.."Jeg kommer snart",den har han hørt mange ganger..Jeg trenger også mye søvn..Er trøtt omtrent hele dagen..Elsker og sove,men kommer meg likevel ikke i seng..

og ikke flink å komme presis til avtaler..veldig treg da.kan t.o.m glemme viktige avtaler.

Har angst for plasser der d er masse folk.Som f.eks å hjelpe til på julefesten på skolen til sønnen min..D har ingenting med latskap å gjøre.og når jeg er i selskap og d er leker sitter jeg svett og klam i hendene og er overnervøs..Men dette har sikkert ingenting med Add og gjøre!

Når d gjelder beskjedenhet er jeg Akurat som deg! MEN jeg fikk ikke beskjedenheten før jeg ble 11.Før d var jeg motsatt! D har min mor fortalt meg! Jeg var veldig rampete da jeg var 6-7-8 år.og gråt mye da jeg var lita(ikke bare da når jeg tenker meg om.jeg begynte å gråte pga at min stefar småertet meg.slik var jeg helt til ca 13 år).

Jeg lekte med dukker til jeg ble 13,he he..Jeg hadde kolikk i 6 uker da jeg var baby.Jeg tror jeg var litt tidlig ute i utvikling.Krøp ut av grindsenga bare 7 mnd.Gikk dagen etter 1 årsdagen..

Puhh! Da tror jeg at jeg har fått med meg alt Nei,nå kom jeg på en ting til: jeg var/er veldig drømmende,tenker hele tiden..Dette ble megalangt,uff!

Skrevet

og jeg er også slik som du er: greier ikke fullføre en ting før jeg begynner på noe nytt( ang.husarbeid) !

Skrevet

Vi ligner nok en del på mange områder ja:)

Men jeg var mye bedre på konsentrasjon da jeg var mindre jeg da...var glad i å tegne og sånn..men merket raskt i oppveksten, at selvom jeg var flink, så holdt ikke konsentrasjonen.

Jeg har også sosial angst, og tror det er en slags konsekvens av tilstanden. Har lest det også, at man lett kan få både depresjoner og angst som følge av adhd/add.

Går derfor på angstdempende medisiner, som funker, heldigvis:)

Snakker mye ja...snubler i ordene ja...finner ikke riktig ord, og sier feil ord. Sånn kan jeg ofte holde på. Men jeg har mange dager der jeg er veldig stille, og eier ikke ordbegrep i det hele tatt også. Aner ikke om det har sammenheng med adhd, men svinger ihvertfall der også. Andre dager snakker jeg på innpust og utpust.

Jeg var også en veldig urolig baby, sov lite, skrek en del, krevde mye oppmerksomhet, og virket ofte utilfreds. Jeg var livredd folk frem til jeg begynte på skolen ihvertfall....

Jeg krevde henvisning ang utredning på ADD av legen min jeg. Gjør det du også! Jeg har ihvertfall ville sjekket ut dette, om jeg var deg.

Lykke til! Klem fra meg!

HI

Skrevet

jeg var hos legen i dag! jeg var drittnervøs,redd han skulle le av meg.Men heldigvis gjorde han ikke d.Han var bare alvorlig.skulle henvise meg sa han,jeg tror d var til voksenpsykiatien,husker ikke,men d var d sikkert.Er d der du utredes? Legen min sa d kunne gå lang tid før jeg fikk time,d var lang kø..Typisk! Gikk d lang tid fra du var hos legen til du fikk time der? Har du gått der lenge nå?

At du ikke eier ordbegrep,betyr d at du ikke greier å forklare hva et ord betyr? Slik har jeg d ihvertfall! Føler meg som et spørsmål vist jeg må forklare et ord..Og d er flaut og ekkelt..Da føler jeg meg dum!

Var du flink på skolen? I alle fag?D er kansje like vanlig d som å ikke være flink når d gjelder Add.

Er du slik at du noenganger kan snakke så mye at du aldri kommer til poenget?sier 100 forskjellige ting oppå d ene når du snakker om noe? Slik er jeg.Og så går d en dag eller 2,så kommer jeg på at jeg glemte å fullføre setningen..

Skrevet

Var du slik rastløs som jeg nevnte i d laaange innlegget? Må fingre med noe hele tiden,kan plutselig begynne å klø og krible i fingre og føtter?og MÅ vandre rundt.

Skrevet

Jøss, jeg blir helt skremt av å lese dette. Har det på akkurat samme måte.

Jeg er 36 år, og har i senere tid sterk misstanke om at jeg lider av ADD.

Har enda ikke turt å gå til legen med dette, men ønsker veldig å få noen å snakke med.

Lurer på hvem det er best å henvende seg til? Hvilke erfaringer har dere om dette?

Min eldste sønn har en spesial pedagog med seg i BHG, han er ikke utredet for noe, og det har heller ikke vært snakk om noen symptomer på hverken det ene eller det andre. Han trenger litt ekstra oppfølging, sliter med konsentrasjonen etc.

Gjennom ham har jeg lært meg selv bedre å kjenne, gått litt i dybden av ting jeg har fullstendig undertrykt.

Noen som er i samme båt?

Skrevet

jeg henvendte meg til legen da.Jeg har hørt at d var den beste plassen å henvende seg til først.D gikk visst fortere..Jeg håper da inderlig d,for dette orker jeg ikke mer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...