Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Jeg vasker bare sønnen min på 4 mnd med våtservietter i underlivet. Er det noen andre som gjør det??? Syns det er så mange som bruker klut og vann. Er det farlig å bare bruke våtservietter??
En liten mamma Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Vi bruker bare våtservietter. Stellebordet står på soverommet hennes, av praktiske årsaker, og har derfor ikke mulighet til å bruke klut og vann. Så våtserviettene har vært i bruk siden fødselen. Hedda er nå 7,5mnd, og har enda ikke hatt sår stump.
Gjest Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 Man vet ikke om det er farlig å bare bruke våtservietter, det forskes vel på det nå, så inntil videre foretrekker i hvertfall jeg å unngå våtservietter så langt det er mulig. Bruker det på turer om jeg må, men aldri ellers. Grunnen til at man er usikker er at våtservietter inneholder ulike stoffer, bl.a parabener som er hormonforstyrrende (men man vet enda ikke hvor mye som må til for et lite barn for at det skal ha innvikning og kanskje gjøre barnet sterilt i værste fall, dette gjelder da i hovedsak gutter, mengden i våtservietter regnes foreløpig for så liten at det er trygt, men alle er ikke enige i dette), noen inneholder parfyme, sitronsyre osv som på sikt kan gi skader. Det trenger ikke være her og nå man ser dem, men kanskje ikke før i voksen alder. Og våtservietteprodusentene anbefaler jo selv at man ikke skal bruke dem hver dag, de fleste i hvertfall. Nå tenker vel mange at om det var så farlig så hadde de ikke fått solgt det i butikken, vel, nå er det nå engang slik at det alt er blitt trukket tilbake produkter osm plutselig viste seg å ikke vre så bra og flere av de produktene som brukes av mange daglig nå er under lupen og blir kanskej trukket av markede om noen år fordi de er "farlige", så jeg ville ikke stolt blindt på at det er trygt bare fordi det selges i en butikk. Når alt dette er sagt, så må en selv vurdere hva en velger, jeg for min del har en "føre var" innstilling og unngår våtservietter og andre produkter til babyer som kan være potensielt skadlige, andre velger andereledes. Så lenge man bare velger ut i fra sin egen samvittighet og sunne fornuft så er vel det det viktigste.
Gjest Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Det går jo an å vri opp kluten først da :-) Vi steller ofte mini i stuen når han har bæsjet, gidder ikke gå opp på badet, da vrir vi bare opp en klut på kjøkkent før vi begynner å vaske, går fint det.
AnnCoglillepinky=) Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Jeg vasket bare med våtservietter i starten. Kjøpte noen litt dyre, for jeg tenkte at da var de bedre liksom. Men så leste jeg en test på TV2 sine sider. Til det programmet "TV2 hjelper deg". Etter det har jeg begynt å bruke klut og vann...hehe. Blir jo litt sånne skremmerier selvfølgelig, men det vise seg at de dyre, "fine" og parfymefri serviettene jeg kjøpte faktisk inneholdt parfyme! Så her går det i klut og vann. Det vet man i alle fall helt sikkert hva inneholder Mer miljøvennlig også. Har kjøpt inn en del sånn at ikke vaskemaskinen må gå hele tiden!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Vi bruker klut, og våtservietter kun på tur. Men dette er fordi jeg har prøvd disse våtserviettene på meg selv, og syns ikke det er så veldig behagelig..
vekt85 Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 Har bare brukt våtservietter på jenta mi. Bruker coop sine. Hun har aldri vært ordentlig sår, 8mnd nå. Har ikke mulighet å stelle på bad. Dere som fukter klut før stell å så steller en plass uten tilgang til vann, blir det ikke grisete, holder det med en klut? Må av og til bruke veldig mange servietter når jentungen har gjort stort, ser ikke hvordan jeg skulle klart å tørke ho ren med en klut?
2 trollunger :) Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 På eldstemann brukte vi kun Libero våtservietter og det fungerte kjempe greit. Men på den lille prinsessen her kan hun bare se på en våtserviett og bli sår på stumpen, på henne bruker vi papir servietter fra ica som vi selv bløter. Disse er kjempefine og veldig gode og myke. Når vi er på farten tar jeg noen i en brødpose som jeg da tar vann i.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 har ein dopapir tilgjengelig helde da me 1 klut v skittbleie:)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #10 Skrevet 27. september 2007 Vasker alltid lillegutt med klut og vann (ansiktet og nedentil) morgen og kveld. Når han bæsjer på dagen, så bruker jeg våtservietter. Bruker også våtservietter på tur.. Men dere som ikke har tilgang på vann ved stellebordet (og gjerne skulle ha brukt klut), kan dere ikke ha vann i en balje?
Bimmer´n Skrevet 27. september 2007 #11 Skrevet 27. september 2007 Jeg bruker vann i en liten balje. Så har jeg masser av kluter liggende klare. Easy peasy......:-)
vekt85 Skrevet 27. september 2007 #12 Skrevet 27. september 2007 Bruker dere tørt dopapir? må da være bedre med våtservietter da.. Må si jeg ser for meg kaos med en balje vann stående når jeg skifter på min aktive jente på 8mnd på gulvet, men er vel bare å passe på. Men funker bra med våtservietter her. Enten ferdikjøpt eller laget selv av fuktet kompresser.
babyandme Skrevet 27. september 2007 #13 Skrevet 27. september 2007 Jeg vrir opp en lunken klut i vann før bruk, går kjapt det:) vi har tilgang på vann rett ved siden av stellebordet da.. passer bare på å "klappe" han tørr med et håndklede etterpå så han ikke blir sår.. vi bruker de nye våtserviettene til Simple..de er megagode!
Gjest Skrevet 27. september 2007 #14 Skrevet 27. september 2007 morgen og kveld vasker jeg med klut, men sånn ellers iløpet av dagen bruker jeg coop sine våtservietter..
uuups:) Skrevet 28. september 2007 #15 Skrevet 28. september 2007 Bruker klut og vann hjemme og våtservietter på tur!
suseduse Skrevet 28. september 2007 #16 Skrevet 28. september 2007 jeg har også bare brukt våtservietter og aldri hatt sår stump med mindre han har hatt dårlig avføring.. straks 1 år
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #17 Skrevet 28. september 2007 Jeg er enig med hun som skriver at det kan være unødvendige stoffer i våtserviettene. Det overrasker meg at ingen argumenterer for miljøet. Det er da utrolig mye mer miljøvennlig å bruke klut og vann framfor våtservietter til hvert eneste stell, hver dag i flere år..... Tenk om alt vi brukte skulle vært engangs..... Det er ille nok med det som finnes allerede... Jeg gremmes når jeg ser alle engangsproduktene som finnes og som mange bruker som bare det... Sorry ordbruken, blir litt paff og matt og frustrert... Det meste får man til om man vil, uansett hvor viltre ungene er. Det er da bare å ha baljen/skåla med vann utenfor rekkevidde... Hvordan klarte man det i gamle dager når slike produkter ikke fantes?
Bægge dætern Skrevet 28. september 2007 #18 Skrevet 28. september 2007 enig med anonym, for meg handler det heller ikke om hvorvidt det går bra med stumpen og den ikke ser sår ut. de aktive stoffene trenger ikke sette umiddelbare synlige spor og miljømessig er det jo helt forkastelig, men det er vel engangsbleier også.........
M@mm@ Mi@ Skrevet 28. september 2007 #19 Skrevet 28. september 2007 På baby hyllene på apoteket får man kjøpt slike sterile kompress man bare fukter i varmt vann, vrir opp, og vasker med. De blir så myke og gode og jenta mi elsker og bli vaska med disse både i ansiktet og nedentil. Våtservietter bare griner hun av merkelig nok..de er jo heller ikke gode og varme da. En pakke med slike kompress koster alt fra 12 til 25 kr, og her i huset har det gått med 2 pakker bare på 2 mnd, så er jo ikke så dyre heller. Jeg er ikke noe glad i å henge opp masse små kluter hele tiden, så kommer helt klart til å bruke disse kompressene så lenge hu bruker bleie! De finnes i ulike mål, men 10x10 cm funker veldig bra!! Så da slipper man våtservietter som er tilsatt både det ene og det andre, og man slipper og vaske kluter hele tiden! (kluter er mere grove på huden til disse også..jeg er hudpleier og veldig opptatt av at hun ikke skal ha noe ubehag med dette..)
Lykkekløver Skrevet 28. september 2007 #20 Skrevet 28. september 2007 Henger meg på m@mmaMi@. Mesoft heter de kompressene. De bruker vi også til nedentil stell. De er gode og myke. For de som ikke har vask i nærheten så kan man ta disse i en pose/boks og ha vann eller ev. ha litt olje oppi, vips så har man gode og parfymefri våtservietter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå