LilleBanan blir storebror Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Hørt at det ikke er bra under svangerskapet. Men også hørt at hvis man fryser det ned først så er det ingen fare. Driver å spiser på ei pakke spekemat som har vært fråsset men er så usikker Men det er jo sååå godt.
Mams`n & Lillegutt & Lillevenn Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Hei! Jeg hiver det i fryseren i et par døgn. Og så spiser jeg med GOD samvittighet!
mamma til to skjønnel :-) Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 http://matportalen.no/Emner/Gravide her står det hva mattilsynet anbefaler gravide å holde seg unna :-)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 åi.. dette har ikke jeg hørt, og jeg har spist det.. er i uke 20 nå.. tror dere det går bra hvis jeg slutter nå?
Måånestråle Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Jeg spiser spekemat, men kun i små mengder slik at jeg får i meg kun små doser av eventuelle gufne bakterier. Jeg passer også på å ikke spise spekemat fra pakker som har vært åpne i kjøleskapet lenge.
Jewel m/jente får gutt Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Jeg har spist røkelaks gjennom hele svangerskapet, og babyen er aktiv som bare det. Så det har nok ikke skadet noe. Så lenge det er så ferskt som mulig, skal det ikke gjøre no.
Leirha Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 det står jo på matportalen at mat som er laga i Norge har VELDIG strenge krav, så det er liten sannsynlighet for å få noe som gravid her til lands (så lenge varen er norsk). Men det står videre at spekemat bør oppbevares 3dager i frysen før vi spiser det. Og da KAN man spise det uten fare.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 Ja, jeg spiser både røykelaks og spekemat jeg.. Røykelaks står det jo ingen ting om så vidt jeg har fått med meg. Vet at man skal være forsiktig med spekemat, men jeg spiser ikke mye av det, og jeg spurte lege og jordmor, og de sa at å spise norsk spekemat skulle være nok så trygt. Før så testet de alle gravide for toxoplasmose (skrives det sånn da tro..), men de sluttet med det, for andelen som testet positivt på det var omtrent lik null.... Og om man tenker på at man har levd helt til nå, uten å fått i seg bakterien, hva er egentlig sjansen for at man skal få det akkurat disse månedene da? Det er selvsagt opp til hver enkelt, hva de gjør, men jeg velger å leve omtrent normalt, og spiser spekemat med god samvittighet..
linevims Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 Slett ikke noen av delene. I første svangerskap spiste jeg litt røkelaks et par ganger, før jeg fikk vite at det frarådes i svangerskap. Det bare så så godt og fristende ut. Jeg var full av uro etterpå, i hele svangerskapet. Men det ser da ut til at det gikk bra, den gangen ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #11 Skrevet 28. september 2007 Heisann! Jeg er gravid for første gang og var i starten litt i tvil om hvor "hysterisk" jeg skulle være med alt det som blir skrevet og fortalt fra forskjellige media og familie/kjente... Jeg har gjort som så mange andre- jeg hører på mor Jeg tar selvfølgelig en vurdering mtp. alt som blir skrevet i legetidsskrifter og på internett- men jeg er blitt enig med meg selv. Alt med måte. Jeg spiser fersk spekemat- fra kilder jeg stoler på, og jeg spiser røykelaks. Helt uten dårlig samvittighet. Raket fisk derimot- det spiser jeg ikke! Sunn fornuft er det viktigste tror jeg. Hvis en skal være hysterisk på alt og høre på det alle sier om så mye- ville en ikke få tid til annet enn å bekymre seg... Bon appetit
M*A*S*H* Skrevet 28. september 2007 #12 Skrevet 28. september 2007 Følger rådene som står på www.matportalen.no jeg - for gravide. Det kaller jeg ikke å være hysterisk:-) Det er helsemyndighetenes råd til oss for å forebygge sykdom og skader hos fosteret. Det eneste jeg slurver med er koffein, det hender det blir noen kopper te/kaffe i løpet av en dag. Angående spekemat; så er det toxoplasmose som først og fremst er problemet - og det er først og fremst i fårekjøtt i Norge. (men veldig sjelden!) Toxoplasmose drepes ved enten varmebehandling eller nedfrysning to-tre dager minus 18 grader. (Toxoplasmose er IKKE en bakterie - det er en parasitt!!!) Jeg spiser derfor både spekeskinke og salami - etter å ha fryst det ned noen dager. Når jeg så tiner det - spiser jeg det fortest mulig - dette fordi alt pålegg (også fersk kokt skinke etc) som ligger og koser seg i kjøleskapet blir utsatt for listeriabakterien - som også kan være farlig for fosteret. Og listeria drepes IKKE ved frysing - der må det varmebehandling til. Anbefaler folk å lese gjennom rådene på matportalen - og ikke nødvendigvis høre alt for mye på velmenende venninner og slektninger som ikke egentlig vet hva de snakker om:-) Lytt til ekspertene i stedet. Også tar man sitt eget valg utfra de rådene man tar - og gjør så godt man kan:-)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #13 Skrevet 28. september 2007 Hadde egentlig bestemt meg for ikke å være helt fanatisk, men bruke sunn fornuft. Har nok heller ikke vært av de mest fanatiske, men når man nå engang har lest at noe ikke er bra eller potensielt farlig, så frister det ikke så mye å prøve. Resultatet er bare at jeg går og angrer og bekymrer meg etterpå allikevel. Har spist litt spekeskinke før jeg var klarer over det - det samme med salami som jo også er spekemat. Røkelaks (som jo faktisk er rå fisk), har jeg derimot klart å holde meg unna... det samme med sushi - som jeg elsker! Og selv om det ikke er advart mot det... dvs. det står hvis alle pålagte rutiner er fulgt osv osv så skal det ikke være farlig, men da ville jeg ha spurt om å se alle godkjenningsskjemaer og nedfrossingsbevis fra bedriften først! Spørs om det ikke blir sushi til julemiddagen hos meg altså... så må vel innse at jeg har blitt litt mer fanatisk enn jeg hadde planlagt :-)
bettyliss Skrevet 28. september 2007 #14 Skrevet 28. september 2007 Jeg holder meg unna røyk og alkohol, spekemat og røykelaks..Ellers bruker jeg sunn fornuft..
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 28. september 2007 #15 Skrevet 28. september 2007 Jeg spiser det ikke. Er ikke så glad i det uansett, så jeg gidder ikke å fryse, og styre. Klarer meg fint uten
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 28. september 2007 #16 Skrevet 28. september 2007 Jordmor sier at man kan spise all spekemat uten å trenge å fryse den først... Men spiller ingen rolle for meg, er ikke så glad i det
mrss83 Skrevet 28. september 2007 #17 Skrevet 28. september 2007 Jeg holder meg unna. klarer det til januar! men i februar skal jeg jammen ha et fenalår som jeg kan gå å småspise på!
Ildfluå Skrevet 28. september 2007 #18 Skrevet 28. september 2007 Som nevnt over, kan spekemat fryses først for å unngå toksoplasmose. Røkelaks skal spises fersk. Jeg for min del synes røykelaks er helt nydelig nå når jeg er gravid. Smelter på tungen :-)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #19 Skrevet 28. september 2007 Rømmegrøt og risengrynsgrøt smaker absolutt best med spekemat! Jeg visste ikke at man kunne fryse den i 3 dager for å gjøre den ok, men det skal jeg i alle fall gjøre nå. Det er ikke det store strevet. Ellers tror jeg nok at jeg også skulle klart å spise den uten å gjøre det også, hvis den hadde god dato, og åpnet samme dag. Røykalaks liker jeg ikke.... Vestlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå