Rakel80 Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Hei jeg lurer på om ikke terminen jeg fikk på ultralyd er litt uriktig. På sånn symfysemål ligger jeg bittelitt over normalen. Jeg har en ganske sterk mistanke om når barnet vart laget Så jeg lurer da på dette, hvis man vet datoen ungen vart laga, kan man da selv beregne termin med å telle 38 uker pluss 2dager fremover? Da blir i såfall egen beregnet termin 6 dager før ultralydterminen og det får jeg til å stemme med at jeg ligger litt over normallinja på symfysemål. Noen som vet noe om det?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 du kan selvsagt beregne mens-terminen, men fødeavd og ved kontrollene forholder man seg til UL-terminen, som regnes for å gi en bedre dato for fødsel. Ser at mange henviser til at de vet når ungen ble laget, men sædceller kan leve i livmoren i opptil 5 dager, og det kan i tillegg gå litt tid før det befruktede egget fester seg. Fostrene vokser likt frem til ca uke 19, derfor beregnes terminen da, og gir "riktigst" termindato. Man kan ikke beregne seg tilbake til unnfangelsen fra UL-terminen. Så UL-terminen din er nok riktig ut fra dette. Selv ble jeg satt to uker tilbake, og da skulle jeg nesten blitt gravid før jeg hadde siste mens;-) Jeg lå ca på symfysenormalen det meste av sv.skapet, og fødte nesten på termindato ut fra UL. Når dette er sagt kan en bitteliten feilmåling gi 1 ukes utslag på UL-termin:-) På babyverden.no står dette om beregningen: "En enkel metode for å anslå fosterets alder, og dermed termindato, er ut fra morens siste menstruasjon, men ved ultralyd beregnes alderen mer nøyaktig ut fra diameteren på hodet (BPD) og/eller lårbeinet til fosteret. Jo mer nøyaktig en vet fosterets alder og termin, jo bedre kan en vurdere veksten og utviklingen. Dette er særlig viktig ved for tidlig fødsel og vurdering av overtid."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå