Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Jeg har vært hjemme fra jobben i 3 uker nå. Formen er skikkelig dårlig, og jeg tilbringer dagene på sofaen. Har likevel lagd middag og vasket klær hver dag, men det er i overkant av hva jeg klarer. Skal også unngå kynnere så godt jeg kan, så jeg må ta det med ro. Men jeg savner en bekreftelse eller oppmerksomhet fra sambo. Vet ikke jeg, men at han kom hjem med en liten blomst eller iallfall spurte en kveld om det var noe jeg hadde lyst på. I stedet er han bare sliten, og viser LITEN forståelse - og vil ligge inntil meg og bli stryki på hele tiden. Han stryker ikke på meg i det hele tatt. Jeg er bekymret for egen og babyens helse nå, og har akkurat startet på 3. tri. Så det er lenge igjen. Skulle bare ønske han kunne stryki meg på kinnet og sagt at han skjønte at ting ikke bare er lett. I stedet får jeg bare høre hvor heldig jeg er som er hjemme og kan sove og slappe av - og får høre sure kommentarer når det ikke er ryddig når han kommer hjem. Puh - noen synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Du har vel sagt til sambo hvordan du har det, går jeg ut fra. Få han til å lese litt om svangerskap. Kan hjelpe når han ser at det ikke er uvanlig med plager. Be han bli med til legen på kontroll hvor du forteller legen hvordan du har det og få samboer til å høre hva legen har å si. Opplevde selv veldig lite forståelse forrige svangerskap, men kom fram i ettertid at samboern var redd. Han fikk rett og slett hetta. Jeg sa ingenting for jeg forventet at han stilte opp og han visste ikke hva han skulle gjøre fordi jeg fortalte for lite. Prøv å få han til å forstå at du ikke har det så bra og at du kanskje trenger litt ekstra kos av og til. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 Synes det virker som et komunikasjonsproblem. Han hadde nok ikke sagt at du var heldig om du hadde vært flink å formidle hvordan du har det. Synes du er heldig som har en som vil ligge ved siden din å bli stryki på. Det har ikke jeg. Men jeg er fornøyd alikevel. Jeg har vært sykemeldt siden uke 26 og har ligget mye. Jeg skjønner at mannen min er sliten og forventer ikke så mye av ham. Jeg er klar over hvor energitappende det er å se en slapp kropp ligge på sofaen å late seg. Man får ikke lyst til å gjøre verken husarb. eller oppmuntre den andre. Hold ut til etter fødselen du, så skal du se komplemangene kommer. Da blir du nok dronninga hans!!!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Fortell han hvordan du føler det. Jeg tror ikke det er så lett for de fleste mannfolk å sette seg inn i hva man faktisk går igjennom både fysisk og psykisk de månedene man går gravid. Det er i alle fall svært få mannfolk som tar hint eller leser tanker, så det beste er vel å bare fortelle han hvordan du har det. Fortell ham at du faktisk trenger oppmerksomhet du også, og at du er ikke hjemme på "ferie" men fordi du ikke er i form. Tviler på at han farer rundt å vasker hus og varter opp med middag når han er hjemme fra jobb pga sykdom..
Pimienta Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Han er jo bare en stakkars mann og skjønner nok ikke hvordan du har det. Det må du fortelle ham, helst på en veldig konkret og u-emosjonell måte. Evt ta han med på kontroll hos jordmor/lege og få de til å forklare litt om hvorfor man blir sliten av å være gravid - selv om man ikke gjør så mye i løpet av dagen. Og hvorfor man kan bli lei seg, selv om ingenting egentlig er galt. Er vanskelig for gutta dette.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Takk for svar, jenter! Jeg har en veldig konkret grunn til å ikke få gjort noe, litt utover svangerskapsplager. Er veldig oppgitt, jeg. Virker som om han ikke orker å synes synd på meg en gang. Og det er faktisk ganske synd på meg;) Han kunne iallfall nevnt det i en setning de tre ukene her.
Willy Wonka Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 kommunikasjon kommunikasjon kommunikasjon... - eneste jeg kan komme med. Viktig at du setter ord på hvordan du har det, føler det osv...ellers er det UMULIG for en han å vite hvordan du har det. Han kan vel ikkelese tanker...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 jeg føler at jeg har sagt det... han har også vært med til jordmor, som snakket om hvor viktig det var at jeg holdt meg i ro, ikke bærer noe, at han må være med å handle osv. jaja.
Mamzen Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 Hei! Jeg er også hjemme pga dårlig kropp.. Mannen min jobber steinhardt på jobb og må også jobbe når han kommer hjem. Jeg prøver å skryte av han og la han få slappe av når jeg kan ta ungene..ikke lett. Men vi glemmer av og til hverandre i hverdagen, så da sier jeg rett ut hvordan jeg har det og at nå vil jeg ha blomster og gave og trenger oppmerksomhet ellr tid sammen. Kanskje jeg er barsnlig, men det fungerer. Ingen vits å sitte å hinte eller bli sur uten å si noe. Jeg sier også kom å kos med meg osv, og husk det er like viktig at du gir han oppmuntring, forståelse og kroppskontakt tilbake. Det er en slitsom periode akkurat nå, men ofte kommer mannen litt mer på banen igjen en stund etter graviditet og fødsel..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #10 Skrevet 27. september 2007 Jo, men jeg tror det er slik for mange. Hvilken konkret grunn du har fremfor andre vet jeg ikke og greier heller ikke å svare deg så godt når jeg ikke vet, men vi er mange med ulike plager, både utover savngerskap og andre ting, så det blir komunikasjon er nok cluet. Om ikke er det noe som skurrer i forholdet...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #11 Skrevet 27. september 2007 Samma problem her. Bare at jeg har vært sykemeldt i 5 mnd, og får overhodet INGEN hjelp, bare mas om kos fordi han er så "sliten".. Blir forbanna jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå