Gå til innhold

Barnetrygd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg får snuppa mi i begynnelsen av november, når blir første utbetaling av barnetrygd da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du den i desember; måneden etter barnet er født ;o)

Skrevet

Må jeg kontakte trygdekontoret med opplysninger om kontonr mm etter fødsel eller skjer alt dette mens vi er på sykehuset?

Skrevet

De har vel muligens kontonummeret ditt om du skal ha fødselspenger fra trygdekontoret, viss ikke må du på kontakte de og få registert kontonummer. Husker ikke hvordan dette er jeg, men så lenge du mottar for andre barn tidligere, er dette noe som skjer automatisk når du får barnet ditt!

Skrevet

Man får barnetrygd fra mnd etter barnet er født, det er IKKE automatikk i det, alle må fylle ut søknadsskjema.

Skrevet

Sikkert lurt å bare svare på ting man faktisk VET noe om - hmm...

Ifølge NAV så trenger man ikke søke, den kommer automatisk, med noen få unntak. Dette er saksa fra deres nettsider:

Barnetrygd gis som hovedregel automatisk for barn som fødes i Norge. Moren får vedtak fra NAV lokalt og barnetrygden utbetales til henne, med mindre foreldrene gir beskjed om at faren skal ha barnetrygden utbetalt til seg.

Søknad må likevel settes fram hvis:

moren ikke er registrert som bosatt i Norge

barnet er eldre enn seks måneder når retten til barnetrygd inntrer

du kan ha rett til utvidet barnetrygd

barnetrygd skal vurderes etter EØS-avtalens regler eller andre trygdeavtaler.

Så dersom du er norsk og føder på et norsk sykehus, så er det bare å slappe av. Dersom du er alene med omsorgen, må du søke for å få dobbel barnetrygd.

Skrevet

jeg måtte søke om ALT !!! ellers hadde jeg ikke kommet til å få noe, automatisk...5 skjema måtte jeg fylle ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...