pandabjørn Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 jeg og sambo er blitt bedt bort til et vennerpar til helga hun fyller 30 år og skal ha både bursdagfest og innflyttingsfest samtidig vi skal møtes på en restaurant og skal bli servert 3 rettes og det koster 545,- pr person + drikke i tillegg ! synes det er litt drøyt at vi har blitt bedt ut og skal betale for maten selv, ikke det at vi har dårlig råd for det er ikke snakk om penger, men prinsipp har man blitt bedt bort så synes jeg verten skal stå for betalingen også selv om vi blir 15 stk.... jeg vil høre hva dere hadde gjort??
Gjest Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Folk burde i alle fall da få bestemme hva de selv vil spise og hvor mye de syns de har råd/vil betale for maten. Ikke at det allerede er satt opp en 3rettersmeny og forvente at folk villig betaler den prisen. Burde nesten ikke forventet gave den som har bursdag da i alle fall. For et par kommer jo bare middagen her på over 1000 kr.
Stary Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 Hadde blitt med om jeg hadde hatt råd og lyst. Hvis ikke hadde jeg bare sagt at jeg har ikke penger til det, desverre...
kaalrot Høygravid!:) Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 synes det er litt i dyreste laget!!! er også ening med deg at når det er feiring av 30-årsdagen så burde de stå for betalingen.. Hadde kanskje sett litt annerledes på det om det var en invitasjon til en resturant der alle kunne stå for sin egen bestilling og dermede bestilt ut i fra sin egen lommebok.. kan ikke forvente at alle vil ta seg råd/ har råd til en 3 retters..
pandabjørn Skrevet 27. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2007 alle sammen skal ha samme meny det er bestemt ! slik at det blir lettere for kokken å lage lik meny til alle 15 stk har du hørt sånt våssss! kjenner jeg blir litt irritert når jeg skriver dette her jeg får ringe min kusine som også skal være med å høre med henne om hun kan ringe mannen til venninna å spørre om det virkelig er mulig at vi skal betale det selv..?? da burde de heller ikke ha bedt så mange som 15 stk da hvis de ikke hadde råd til å spandere, noe jeg vet at de har veldig god råd til! da jeg var 30 så hadde jeg bet 15 stk til meg og jeg spanderte gryterett + drikke på alle det var jo en selvfølge synes jeg!
yvve73 Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 At alle skal ha samme meny har nok restauranten bestemt. Det er faktisk vanlig at store grupper må velge en meny, hvor alle får samme. Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg når det gjelder hvem som skal betale. Kommer litt an på hvordan invitasjonen blir lagt frem. Selv har jeg aldri blitt bedt ut på restaurant i et 30-års lag, så jeg vet ikke hva som er vanlig heller. De fleste leier kanskje et lokale, og ordner med mat fra catering el. lager noe selv osv. De må jo i så fall regne med at ikke alle dukker opp, hvis man må betale mat selv.
Gjest Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 Vi ble invitert ut på en 30-årsfeiring for en stund tilbake. Forskjellen var kanskje at dette var en overraskelsesfest. Der skulle vi få en treretters middag, og vi måtte betale den selv. Vin var inkludert i prisen. Alt annet drikke måtte vi betale i tillegg. Når festen på utestedet begynte og nærme seg slutten, så kom bursdagsbarnets foreldre og betalte hele greia... Vi ble invitert også ved en senere anleding, da var det også overraskelsesfest...da valgte vi å ikke dra, for da hadde vi rett og slett ikke økonomi til å gå. Vi hadde valget med å gi gave eller gå på festen. Den middagen var enda dyrere enn den du nå skal på. En ting er hvis kjæresten overrasker deg med en superflott middag på bursdagen, men jeg synes kanskje det blir feil å be med folk ut på en slik anledning, hvor de må betale selv.. Dette gjør at flere må takke nei til å være med å feire! Jeg synes det er viktigere å få med alle venner enn å gjøre det så flott at folk ikke får være med.
Til2 Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 Bare prinsippet ville ha irritert meg i den grad at jeg hadde takket nei til å bli med. Hvis det var samvær med venner på dagen sin som var det viktigste, så hadde hun vel klart å lage en god, dog ikke så komplisert gryterett e.l. - invitert venner på det - og ikke forvente at hun skal bestemme hva andre skal betale for av mat og i tillegg forvente gaver. Selv om jeg hadde vært mangemillionær, ville akkurat det ha irritert meg. Det er gøy og koselig å treffe venner på dagen sin. Særlig er det koselig når man står litt på kjøkkenet og noen skjærer grønnsaker og andre gjør noe annet og man kan tilberede et godt måltid sammen mens man skravler om ditt og datt. Synes sånt er mye koseligere enn restauranter ute, jeg da. Men - for noen må jo alt være så veldig flott og fint og dyrt. Hver sin smak - og hver sin stil.....
mamma til 2 små:=) Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 hallo!! hehe....itilegg kommer gaven utenom! nei off jeg tror ikke jeg hadde tatt meg råd til det.Tror ikke jeg kunne tatt meg råd til det heller. Hvis dem skal være så fine på det så burde dem betalt middag til gjestene selv eller som du sier:lagt en gryterett hjemme +drikke Nei jeg syns at det var til drøyt! at hun tør :=)
Irisess 5MA & 4SA lagt på is.. Skrevet 27. september 2007 #10 Skrevet 27. september 2007 Det synes jeg er feil og jeg kan faktisk si litt da samboer fyller 30 i helgen selv og vi har bedt omkring 110 mennesker. vi serverer 2 retters middag til alle sammen, men drikke må de ha med eller betale for selv.(catering og baroppsett) de kunne i det minste betale maten selv eller store deler av den. kan komme til oss istedet da;) haha.... hele cateringen inkl. lønn til seritørene er 23 000,- og vi serverer hummer;)
Tweak Skrevet 29. september 2007 #11 Skrevet 29. september 2007 Jeg synes det er greit å invitere venner til 30 års lag, og si at en har lyst til å gå ut og spise på restaurant. Vi bruker å gå ut og spise på bursdager, og da betaler vi alltid selv. Synes det er for mye forlangt at verten skal betale alt, siden vi i min omgangskrets sjelden har råd til det! Men vår går jo alltid på steder der det ikke er så himla dyrt, og der en velger selv hva en skal spise, og dermed betale. Så jeg synes at i dette tilfellet, så har de lagt lista alt for høyt! Nesten 600 kr for en middag? Nei takk du... Men er det vanlig at en lager storselskap når en fyller 30? Å invitere masse folk til middagsselskap? Det kunne liksom ikke falle meg inn å bruke over 20 000 på en 30års dag... Vente til 50 års dagen kanskje!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 29. september 2007 #12 Skrevet 29. september 2007 Jeg syns dette var drøyt.. Syns også at vertsskapet skal stå for betalingen av maten, da bør de heller bestille fra et catering firma også holde det hjemme, eller lage maten selv. Syns det var dyrt jeg. Kan ikke forvente at alle skal ha råd til sånn. Jeg hadde iallefall ikke fått meg til å be folk i bursdagen min, også forvente at de skal betale så mye på restaurant.... Bedre med an god gryterett, med salat og brød til hjemme da. Minst like kjekt/koselig det.
pandabjørn Skrevet 30. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 30. september 2007 Sånn nå har vi kommet hjem fra Oslo, og vet dere hva hele regningen på 10143 skulle deles på seks sa verten til oss! så det var 2 stk som betalte 1690,50, men jeg sa klart i fra at de skulle dele på 7 vi var tross alt 7 par på middag! så etter at jeg sa i fra så delte vi på 7 og det ble 1449 pr par!! jeg og sambo drak kanskje en pepsi flaske hver, men de andre drakk både øl og vin! og det å synes jeg var kjempe urettferdig at vi skulle betale like mye som de andre ! maten for meg og sambo kom på 1090,- + 2 pesiflasker til ca 60 det blir 1150,- som vi egentlig skulle ha betalt men så betalte vi 1449,- helt uhørt spørr du meg.......da har vi betalt litt av vinen og ølen til de andre og det er urettferdig eller hva!??? det er snakk om 300,- mere enn hva vi egentlig skulle betalt..... når man er med i et stort lag så får man regne ut hvor mange kr hvert par skulle betale selv om det er ekstra jobb for de som jobber der*! det var mannen til kusina mi som arrangerte dette kusina mi viste ingen tingen siden det var overaskelseparty/bursdagsparty!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå