Gå til innhold

New York

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært i New York og har noen tips om hva man burde gjøre/se på en 3-dagers tur?

Tips til gode restauranter tas også imot. (Ikke nødvendligvis billige - har blant annet tenkt på Four Seasons...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste restauranten EVER er Union Square Café, befinner seg ved Union Square.

http://www.unionsquarecafe.com/

Vil anbefale deg å bestille bord i forveien da det er veldig populært.

Den er i øvre priskategori, men med dagens dollarkurs blir det ikke mye dyrere enn en middels restaurant her i Norge. Vi betalte ca 800 for 3 retter for to personer.

Skrevet

Vi var en uke i NY for et par år siden, og vil anbefale å starte dagen med en tur opp i Empire state building, en tur downtown og se på 9/11 ground zero, ikke langt unna finner du wall street. Og så en tur med staten island ferry for å se på frihetsgudinnen.

Kjøp lunsj til å ta med, og spis den i central park.

Ta taxi, for å ha prøvd det.

Kjøp verdikort på metroen, og legg merke til hvor fine mange av undergrunnene egentlig er (bare ikke ta borti noe, for det er grusomt skittent!).

Besøk central station (og se om du klarer å finne den lille flekken i taket som viser hvor skittent det var før renoveringen. Se på den lille flekken, og tenk på at den er ca 0,5 m2!)

Når det gjelder restauranter, så brukte vi bare å vandre gatelangs for å finne en. Men så var vi 11 stk som skulle spise sammen, og det var ikke bare bare! (PS, husk å tipse! :-)

For shopping, prøv Macys! Et himmerike med ørten etasjer med shopping!

Gå på et broadwayshow en kveld (husker ikke hvordan en får tak i billetter...)

Det blir kanskje litt lite tid til å gå på museum, der bruker en gjerne halve dagen! Vi hadde tenkt oss på MOMA (museum of modern arts tror jeg... :-) men rakk det ikke...

Misunner deg å reise dit! Kan jeg få være med? Jeg kan gjøre meg veldig liten og gjemme meg i kofferten!

Skrevet

Vi var på bryllupsreise i NYC i fjor og storkoste oss. Det var første gangen i byen for begge 2, så vi så empire state building, statue of liberty - like greitt å ta staten island ferja, den er gratis og du kan ta masse bilder, gikk en hel dag i central park og koste oss. Det er så rent og pent der at det er en fryd!

Vi bodde på Upper East Side, rett ved 5 avenue. Delvis fordi vi ville ha et bedre hotell, men også fordi jeg setter visse krav til et hotell og bor ikke hvor som helst. Four Seasons er kjempefint, de har også egen putemeny :)

Vi endte på Surrey Hotel som hadde store, flotte rom, de sendte en town car for å hente oss/kjøre oss til flyplassen. Og til min overraskelse hadde de også putemeny!! Mange tror det er bare tull, men for meg som har nakketrøbbel, så er det gull verdt å kunne bestille en tempur pute.

Hotellet har en tilhørende restaurant som er i en liga for seg selv. Det koster ja, men maten er fantastisk god. Den heter Cafe Boulud og vi spiste der første kvelden. Da var vi ikke klar over at den er ranket som en av de beste i NYC.

http://www.cafeboulud.com/

Jeg kan også anbefale restauranten Serendipity3 av hele mitt hjerte. Det er ikke store lokalet og alltid ventetid. Men vi satte oss på liste og det tok max 15 min! De har noe som heter Frozen Hot Chocolate - en sjokoladedrikk med 14 typer kakao. Den er magisk god!!!! Man kan kjøpe med poser med ferdigmix hjem, det er gull verdt.

http://www.serendipity3.com/main.htm - trykk på location for å se hvor det ligger. Det er kjempelett å finne, vi gikk vel max 5-10 min fra t-banen.

Generelt kan jeg si at porsjonene i NYC er store, jeg klarte aldri spise opp maten. Og vannet smaker vondt - man får alltid isvann ved ankomst, dette smaker klor.. Det er rent, men smaker dritt. Kloren preger det meste; brus, øl etc, så jeg drakk mye appelsinjuice uten isbiter.

Om shopping så har man de store som Bloomingdales, Macy's, Bergdorff Goodman etc. De er i en liga for seg selv. Man har Sephora som har alt av sminke, parfyme etc, Gap for jeans - de er knallgode.

Madison Avenue har alle designer butikkene, 5 avenue har alt egentlig, bare å gå til man ikke orker mer.

Metroen er enkel å ta og koster ikke så mye. Taxi er heller ikke så ille, jeg lærte meg å si f.eks "76th and madison" når vi skulle til hotellet. For man sier ikke bare 76th street, man må spesifisere stedet man vil til.

Ble jo ikke noe reisesyk nå, ønsker dere en flott tur!!

Skrevet

Tusen takk for masse gode tips. Skal definitivt notere meg hva dere har anbefalt.

Vi har fått barnevakt en langhelg (har en datter på 16 mdr, og er gravid) så vi syntes vi fortjente en luksusferie bare oss to. For å være litt kjærester. Og så har jeg fått sånn NY-dilla. Digger Sex og Singelliv (har nettopp kjøpt hele serien).

Det er bare å bli med - sikkert plass i kofferten (på vei dit hvertfall - er ikke sikker på hjemveien, får nok plassproblemer etter tre dager shopping :-)

Skrevet

Ville tatt turen innom den pizzaplassen i sex og singelliv, jeg.. Ser sååå deilig ut den pizzaen. Tror den heter Johns pizzeria, men er ikke sikker. Du finner det sikkert ut når du ser serien. Det er den pizzerian Steve tar med Miranda på når de skal på date, og den er en gjenganger i serien.

Skrevet

Shopping og pizzaria var de to øverste tingene kusina mi anbefalte når jeg skal reise dit selv:) og så en tur på times Square:)

Skrevet

He he, pakk en ekstra bag i kofferten, slik at du kan pakke alt du har shoppet i den!

Vi bodde på et skikkelig shabby hotell, alle rommene var ulike, og de hadde katter som gikk i gangene. I lobbyen var en gammel TV gjort om til et akvarium og det han en discokule i taket! :-) Vi skulle bare sove der, så det var helt ok. De serverte ikke mat der, men vi fant et fint sted som het PAX der vi kjøpte frokost hver dag, det var som en litt finere versjon av 7-eleven. Frokosten spiste vi ute hver dag, der vi fant det for godt. Skikkelig lavbudsjettur! :-)

Har skikkelig lyst tilbake!!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...