Gå til innhold

Ang. dette med smertelindring ved fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke komisk at det er de som HAR brukt smertelindring som henger seg mest opp i dette?

Jeg skjønner bare ikke problemet - selvfølgelig er man tøffest hvis man ikke bruker smertelindring! Om det er noe mål i seg selv er vel en helt annen diskusjon?

På samme måte som å borre hull hos tannlegen er mye tøffere uten enn med bedøvelse? Eller operasjon uten narkose? (Håper ingen gjør det da..)

Noen er større pyser enn andre, sånn er det jo bare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

yeah!

Skrevet

Jeg er ganske komfortabel med å være pyse.

Det som ergrer meg er den underliggende "jeg er bedre fordi jeg ikke trengte det". Men er enig i at de som klarer seg uten er noen tøffinger.

Skrevet

Litt enig ja, er nok litt tøffere de.

Men hvorfor lide når man ikke må??? ;))

Skrevet

Det er vel ikke det å være pyse det kommer ann på.

Jeg hadde ingen smertelindring, men hadde en nokså enkel fødsel som tok relativt kort tid. Jeg var innstilt på å ikke bruke smertestillende, og det tror jeg er veldig viktig. Fikk i etterkant beskjed om at det var bra at jeg ikke hadde brukt epidural- det hadde forlenget fødselen betydelig (hadde svake rier) og man hadde antagelig endt opp med å bruke sugekopp.

Men jeg føler meg ikke noe tøffere enn de som har brukt smertestillende, bare glad for at jeg slapp. Følte at jeg hadde kontroll når jeg presset henne ut og sprakk ikke i det hele tatt.

Jeg har all mulig respekt for de som har lange og tunge fødsler. Noen ganger er det bare mye bedre å få epidural slik at man har energi til å gjøre den jobben som fødsel tross alt er.

Det er viktig å huske på at noen av oss har høyere smertegrense enn andre, ingen er like.

Skrevet

Blir man aldri ferdig med dette temaet?????????

Skrevet

Nå har jo du bare opplevd dine egne fødsler, ikke sikkert du hadde tålt mine fødsler like bra? ;o)

Ser ikke poenget i å skryte av hvor tøff man er egentlig, trodde det var noe guttunger drev med på barneskolen? Ikke voksne damer født i 69. Men forøvrig driter jeg i om du syns jeg er ei pyse. Hvis det får deg til å føle deg tøffere så må du for all del bare syns det. :o)

Har forresten vært å borret hos tannlege både meg og uten bedøvelse, men det var to forskjellige opplevelser, den ene gangen var det så vondt at jeg måtte, den andre gangen gikk det helt greit uten. Følte meg egentlig ikke så tøff som borret uten, ikke fikk jeg ekstra skryt hos tannlegen heller. Tenkte ikke så veldig over det, men jeg er ikke så nøye på det å være tøff. :o)

Skrevet

dere blir rett og slett aaaaaldri lei denne diskusjonen?

skal vi oppklare den en gang for alle?

ÅPENBART at de som tåler mer smerte er tøffinger. sterke damer, og generelt mannfolk.

dem som er redd, og usikker, å som ikke tåler smerter er ikke tøffinger. men! dem kan oppleve å få bemeringer som pyser.

vi er alle mennesker, som aller viser vår styrke på ulike måter. vi er alle redd for ting, å vi er alle tøøffinger på vår måte. vi har alle en ting i livet vårt vi kan være stolt over, for akkurat da var vi tøff.

når noen kommer opp å mener noen er pyse, ved å gjøre noe som AKKURAT du har gjort, så føler du deg på en måte skamfull, og får et behov for å forsvare din handling der å da. noe som er helt unødvendig, og som fører til at denne diskusjonen aldri tar slutt.

samme med de som bare MÅ GNI DET INN at de er tøffinger...

kan ikke dere alle bare innse fakta med det samme? enten er du tøff, elelr så er du pysete i enkelte ammenhenger. uansett, så har du en indre styrke som kommer fram, når du måtte trenge den!!

hilsen en av verdens tøffeste pyse, som selvsagt er

Skrevet

jeg skulle ikke bruke epidural fordi det gjorde vondt.... dah..... for det er noe å tenke på når en står mitt i en fødsel.... he he.... jeg føler meg ikke noe dårligere fordi jeg brukte det..... det var hekt fantastisk å få sove litt.... var totalt utslitt....

men det irriterer MEG er bedrevitere.... prata med ei ang fødsel... jeg hadde født, ikke ho... så ble det snakk om epidural.. jeg sa at jeg hadde ikke tenkt å ta, men gjorde det likevel.... men ho skulle IKKE ha, for det kom BARE ann på smerte terskelen..... prøvde å diskutere det, men nei.. det gikk ikke.. ho visste best....

men gjett hvam som hadde endt opp med epidural under fødsel likevel.... :o)

Skrevet

Her er jeg helt uenig med deg. Det betyr ikke at man er tøffere hvis man ikke bruker smertelindring. Alle fødsler er forskjellig, og noen som har født med smertelindring kan faktisk ha hatt en tøffere fødsel enn de som ikke har fått smertelindring.

Jeg har født to barn, den første uten smertelindring og den andre med epidural. I den første fødselen var det pressingen som var værst og da hadde det faktisk ikke hjulpet med epidural. Riene den gang var faktisk ikke så ille i det hele tatt.

Fødsel nummer to derimot var riene så vonde at jeg valgte epidural. Det blir en helt annen fødselsopplevelse med mye slanger og div. Jeg hadde en mye bedre fødselsopplevelse denne gangen, men hadde jeg kunnet velge hadde jeg tatt fødsel nummer en igjen når som helst.

Jeg kjenner jeg blir irritert når noen mener at de er tøffere som ikke bruker smertelindring. Det er faktisk ikke mulig å sammenligne fødsler på denne måten. Jeg føler meg ikke feig selv om jeg valgte epidural andre gangen. Det var bare det som var det beste akkurat da.

Derimot er jeg helt enig at det er "feigt" å bestemme seg for å få smertelindring før man i det hele tatt har prøvd å se an fødselsforløpet.

Skrevet

En fødsel er vel tøft uansett om man har smertelindring eller ikke.. selv hadde jeg lystgass ,hadde sikkert fått noe annet også,men det var ikke tid for fødselen var nær. Vet ikke hvordan neste blir,. har tenkt lite og ingenting egentlig over hvordan jeg ønsker det. må nesten ta det som det kommer.

Skrevet

å beklager alle skrivefeil i dette innlegget:

bemeringer = bemerkninger

tøøffinger = tøffinger

elelr = eller

ammenhenger = sammenhenger

Skrevet

Jeg syns det høres helt tullete ut å kalle de som brukte epidural for pyser!!

Jeg fikk epidural,men det var mot alt jeg hadde "planlagt" på forhånd.Jeg hadde seteleie og da sa de at alle får epidural siden det er mer klipping og revning,og at det mest sannsynlig endte i ks.Noe det gjorde for meg.Og da måtte alt skje fort.

Og er jeg en pyse pga dette?Og er det rart de som hadde epidural tenner når det kommer slike innlegg som dette??

Skrevet

Dette er en tåpelig diskusjon.

Er man tøffere når man føder et stort barn kontra et lite barn?

Er man tøffere om man f.eks har blitt misbrukt og klarer å føde barnet sitt?

Er man tøffere om barnet forløses med tang eller vakum?

Er man tøffere om man er omskjært og føder barn?

Det er helt klart at mange av de som deltar i diskusjonen ikke har kunnskaper om smerte utover hva de selv har opplevd, og tror alle andre er og opplever smerte som dem. Smerte handler om så mye mer enn det. Men så er vel ikke så mange av dere helsepersonell heller.

Hvem som er tøffest kan diskuteres igjen og igjen, men til syvende og sist handler smertelindringdebatten KUN om å være tøffest i kjeften!

I barnehagen sier de: Pappan min er sterkere enn din!

Skrevet

Jeg driver ikke å sier at jeg er så forbanna tøff fordi jeg ble tvunget til en fødsel uten annen smertelindring enn badekar.

Jeg syns det er skikkelig ille at man ikke kan velge! GRRRR!

Og alle som fikk velge burde være glad de fikk lov til det!

Skrevet

At det går an! Jeg brukte ikke epidural og hadde sagt på forhånd at jeg i utgangspunktet ikke ville ha det men at om det ble virkelig ille så ville jeg be om det. Altså: gikk inn i det med et åpent sinn.

Min fødsel var så kjapp at det ikke var tid til å sette noen epidural en gang så den saken er grei. Jeg føler meg ikke tøffere enn de som fikk epidural men heldigere fordi fødselen min gikk så kjapt (vondt ja).

Synes at du som skriver dette innlegget er noe umoden som legger ut en slik tråd åpenlyst bare for å provosere.

Skrevet

å få den sprøyta tykt langt inn i beinmargen er 10000000 ganger verre enn å presse ut en liten unge, spesielt når lokalbedøvelsen ikke virker!! Får vondt i beinet bare jeg skriver om det her!

Skrevet

Herregud,hvor gamle er dere?Skjønner ikke helt poenget med å diskutere i det vide og det brede om hvem som er tøffest??De pysete som får smertelindring eller de utrolige superdamene som klarer seg helt uten?

Er ikke begge like tøffe da?Alle fødsler er forskjellige,med varierende grad av smerter,varighet,tetthet på rier osv...

Kanskje er det noen av disse tøffingene som roper etter epidural neste gang de er til pers?

De to første fødte jeg uten smertestillende,og det var helt jævlig vondt.Gikk så fort,og riene var konstante,uten opphold.

Sistemann,som kom 7 år etter tok seg bedre tid.Men riene kom like tett,og etter timevis med vanvittige smerter,uten fremgang,ba jeg om epidural.Da følte jeg meg helt utslitt.Hadde 4 cm åpning når den begynte å virke,en halvtime etter var gutten ute.Så for min del sinket den heller ikke riene,men fikk fortgang på det.Pressriene føltes nesten med en gang den var satt:-)

Og jeg syns jeg var like tøff alle tre gangene,det er alle andre også.MED eller UTEN smertelindring!

Skrevet

He-he, så sant som det er sagt... Så enkelt er det bare...

Skrevet

Dte teiteste jeg hører!

Har ikke noe med å være pyse!! Kjenner jeg blir sint langt inni meg. Det har nemmlig mye med at ALLE og absolutt ALLE føldsler er forskjellige, slik er det bare. Har selv født en med (men ble satt på drypp etter fm minutt av epidural-så vil ikke si jeg fikk nytte av det) Ellers fødte jeg minstemann uten bedøvelse.

Poenget mitt er at ingen av dere kan bestemme hvem som er pyser.

Alle er vi forsjellige, og bra er det.

Lest så mange av disse, men har aldri giddet å svare for det er bare helt usmakelig. Men nå fikk jeg da sagt min mening.

Skrevet

Dere er jammen morsomme! ;-) Selvfølgelig er det forskjell på fødsler, men hvis du sammenligner to forholdsvis "like" fødsler - da mener jeg at den som føder uten smertelindring er tøffest, for å være skikkelig barnslig. Og det må da være lov selv i en alder av 38. ;-)

Selv om jeg fødte uten, så ser jeg virkelig ikke ned på de som føder med. Men jeg synes jeg er skikkelig tøff som fødte uten! Barnslig? Det er helt greit! :-))

Skrevet

Heldigvis var det ingen mål for meg å være tøffest mulig for "showoff" under fødselen altså, he he..

Ba om epidural når jeg kom inn døra, hadde ikke engang vonde rier når jeg fikk det. Og når nabokjerringa gaula som en gris på dødsleiet, satt jeg der så behagelig med min smertelindring!

Kommer vel an på holdningene til folk også, jeg ser ingen grunn til å ha smerte når jeg kan slippe.

Så kall meg pyse den som vil, det bryr meg midt i rumpa:o)

Skrevet

Er det forresten ingen som tenker på risikoen ved epidural, både for mor og barn? Det er jo en grunn til at jordmødrene helst vil at vi skal føde uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...