Gjest Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Har lest litt om det, men skjønner ikke så veldig mye. Så er det noen som kan forklare kort og godt hva det er og hvorfor man kan få det? =)
junea Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Kroppen blir syk av fosteret eller noe sånt. Den vil helst bli kvitt det:)
Gjest Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Ahaa, takk, det var kort og godt ja... hehe
Mine 3 småtroll! Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 dette spurte jeg jormor om idag faktisk. Hun sa at utsatte grupper var de med overvekt, tvillinger i magen og førstegangsfødende. Hun sa det var usikkert eksakt hva som førte til svangerskapsforgiftning og at det ikke var noen særlige forholdsregler man kunne ta. Men symptomer var ihvertfall hodepine, plutselig kvalme (etter uke 22), smerter øverst i magen, hevelse i ben og gjerne fingre. DA skulle man ringe føden asap :-)
Gjest Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Ok. Og da kan det bli hastekeisersnitt slik som vi såg på tv/jordmødrene igår? Hvis man er langt nok på vei såklart da...
Gjest Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 Mamma'n blir ikke syk av fosteret, svangerskapsforgiftning er en morkakesykdom. Det vil si at hvis du får en alvorlig svangerskapsforgiftning, så er det på grunn av morkaken, ikke pga fosteret. Svangerskapsforgiftning er vanligst i første svangerskap, hvis man er overvektig, har et høyt sukkerinntak, har diabetes, hvis man er tvillinggravid eller hvis man er over 35 år. Men ingen vet med sikkerhet hvorfor noen får det, og andre ikke får det, men de overnevnte faktorene spiller inn.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 men dersom man ikke har andre symptomer enn hodepine, burde man likvell sjekke det?
Gjest Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 Man bør jo alltid sjekke hvis man opplever noe som ubehagelig i graviditeten, men hvis du ikke har eggehvite i urinen, høyt blodtrykk eller ødemer, så er det nok ikke svangerskapsforgiftning! Hodepine er i mange tilfeller et utslag av lav blodprosent sent i graviditeten.
mamman til leon og Noah Skrevet 27. september 2007 #10 Skrevet 27. september 2007 jeg hadde svangerskaps forgiftning når jeg gikk med nr 1.. og kroppen orker rett og slett ikke mer. den er sliten og vil ha barnet ut. men de tar ikke noe form for keisersnitt eller noe sånt så lenge barnet har det bra. jeg lå på sykehuset 1 mnd før fødselen og ble satt i gang pga lite fostervann... jeg er ikke overvektig eller noe sant, men jeg var førstegangs fødende men det er faktisk ganske alvorlig, så man burde følge med hvis man får noen av symptomene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå