NoDoubt Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Det som startet hele denne diskusjonen i går kveld var at det var ei som satt å så på jordmødrene som reagerte på uttallelsene til en jm. Du kan se det her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/287264 Hun snakker om det helt i begynnelsen. Episoden den 12.9.07. Sånn som jeg ser det så snakker hun nøytralt og ikke utfra kvinnen som får epidural. Jeg velger å tro at denne JM har et bedre utgangspunkt til å diskutere smertestillende fødsler opp mot naturlige fødsler enn hva du har. Personlig så syns jeg denne diskusjonen er dratt alt for langt. Jeg støtter for eksempel ikke politikere ved å bruke epidural eller ikke.
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Morn! Jeg har litt dårslig tid nå, må løpe.... Men jeg kan kort si at jeg tror du bør tenke litt på andre enn deg selv! At du ikke bryr det om meg under mine fødsler er så sinn sak, men kanskje du bryr deg om din datter eller fremtidige svigerdatter? Det er ikke slik lenger at vi blir oppdratt til å tåle masse smerte. Vi må ikke ha vondt i hode, trekke tenner uten bedøvelse osv, så vi er ikke vant til å ha det vondt.... Eu godkjent sand og polstrede stolper, steiner osv sørger jo for at våre unger aldri opplever store smerter og vi putter i de smertestillende ved behov. I tillegg får man nå kjøpt bedøvende plaster som gjør at de feks ikke kjenner sprøytestikk. Så i vårt hysteri over å ha det minste vondt eller at ungene våre skal kjenne smerte unngås dette nå i større og større grad, helt til man som dame skal føde.....? Da skal det gjøres uten smertestillende? Beklager, men verden er ikke på vei i den retningen og jeg tror man vil takle det dårlige og dårligere også. Vi føder dessuten også større og større barn, så utgangspunktet er heller ikke så greit. Og det kommer dessuten også stadig frem opplysninger om at flere og flere jm får planlagt ks OG at det blir vanligere og vanligere i USA..... Jeg synes fremdeles det er en interessant diskusjon og jeg synes ikke den er på vidda! Smertestillende er en menneskerett å få om man øsnker det i alle andre sammenhenger, men ikke under fødsel. Ja, mtp på barnet skal man være forsiktige med detet og det tar de fagkyndige seg av! Ingen trenger andre kvinnfolk til å synes noe nedlatende/negativt etc etc om dette! Hva om din datter føder en gang og for resten er skremt til vettet fra å få barn fordi hun ikke ble hørt når hun selv mente hun var på bristepungtet av hva hun kan tåle av smerte? Jeg kjemper gjerne for dagens og fremtidens kvinners rett til en verdig og mest mulig smertefri fødsel og barseltid! Skulle da bare mangle...... Og det burde AS Norge også gjøre, for vi er ikke lengre et folk som vennes til smerte fra vi er små og jeg tror derfor ikke vi vil takle dette godt når vi blir eldre heller. Og det AS Norge steller i stand, må de ta konsekvensen av også. Nå må jeg virkelig løpe!
NoDoubt Skrevet 27. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2007 Jeg har ikke skrevet at jeg ikke respekterer deg og dine fødsler. Har heller ikke skrevet at jeg ikke respekterer de som velger epidural under fødsel eller før viss ting ikke er normale! Men jeg respekterer ikke de som velger epidural før de har kjent på fødsels smerte bare fordi vennina syns det var jævlig å føde! Og vet du hva? Jeg tror ikke de kvinnene/damene har respekt for seg selv heller!
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Også må jeg vente til neste tog Så da kan jeg tilføye: At du "sparker" meg for retten til å diskueter smertefrie/smertefulle fødsler for at jeg ikke er jm på tv, diskvalifiserer i grunnen deg til å kunne mene noe om dette også! Men jeg tar meg den frihet til å kunne mene at kvinner som på forhånd bestemmer seg for epidural er like bra kvinner som hvem som helst andre og om jm eller du mener noe annet er det i grunnen deres problem! En jm med slike holdninger burde forøvrig ta seg en puse eller finne på noe annet, for det er ikke en slik støtte en livredd kvinne trenger når hun kommer inn på føden! Det finnes hundre andre mer konstruktive måter å møte denne kvinnen på enn en nedlatende og respektløs holdning..... Nei, har ikke sett filmen, men jeg håper virkelig ikke denne jm forfekter dine synspungter! Det høres ikke bra ut!
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Fy fader du fornekter deg ikke! "Men jeg respekterer ikke de som velger epidural før de har kjent på fødsels smerte bare fordi vennina syns det var jævlig å føde! Og vet du hva? Jeg tror ikke de kvinnene/damene har respekt for seg selv heller!" Sånt kvinnfolk som du fremstår som her mener jeg er rett og slett er helt hårreisende!!!! Slike holdninger er det INGEN som er tjent med, ei heller du i lengden!!! Du forstår deg virkelig lite for hva redsel for enkelte KAN være. Men å sette seg til dommer over de kvinnene, det gjør du!!! Jammen noe av det værste jeg har sett!
NoDoubt Skrevet 27. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2007 Hehehehe:-) Trodde du hadde gått nå:-) Denne diskusjonen går i stå så dette er siste svaret fra meg. For aller, aller siste gang: Det handler ikke om de som er livredde for å føde!!!!! Anbefaler deg å se på det som jordmoren sier. Det er faktisk en grunn for at de ikke står klar med epiduralen med en gang en kvinne kommer inn på føden. Ha en fin dag:-)
NoDoubt Skrevet 27. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2007 Som sagt en million ganger snart: Jeg mener ikke de som er redde for å føde!!!! Og nei, jeg tror ikke at de som bestemmer seg for fødselen utfra venniners fødsel har respekt for seg selv! For å si det på en annen måte så har jeg heller ikke forståelse (respekt, kall det hva du vil) for de som absolutt ikke skal ha smertestillende fordi vennine ikke har hatt det! Det handler om å lytte til sin egen kropp og ikke venninene sine kropper!
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 Nei, det er det jeg har sakt hele tiden også og takk, jeg er til samtaler med jm rimelig ofte om dagen så jeg vet veldig godt hva de mener om ting! Men at kvinner som deg skal se ned på andre kvinner for at de bestemmer seg for noe på forhånd sier mer om deg enn om de! Hva jm så gjør når de kommer på sykehuset blir noe helt annet, men man skal for fader ikke se ned på andre for hvordan de velger å takle sin egen redsel uansett! Og du vet jævlig lite om hvem som er redde/ikke redde for å føde! Finner man en trøst i å forhåndsbestemme seg er vel det greit vel. INGEN skade er skjedd med det!!!
NoDoubt Skrevet 27. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. september 2007 Som sagt så gjelder ikke dette de som er redde for å føde! Og nei, jeg er ikke i stand til å plukke ut de som er redde og ikke. Det er ikke av min interesse heller. Fødselsangst er en helt annen ting!!!!!
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #10 Skrevet 27. september 2007 Men du forstår vel at folk ikke bestemmer seg for slike ting på forhånd om de ikke er redde eller? I hvilken grad de er redde er så sin sak, men de er redde for smerten de har hørt om og vet det finnes en redning; epiduralen og har derfor på forhpnd bestemt seg for at den vil de ha....? Nå forstår jeg ikke noe av hva du mener! I det ene innlegget er du i mot de og i det neste for..... Er ikke rart dine diskusjoner går litt i stå for deg nei!
NoDoubt Skrevet 27. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 27. september 2007 Tror ikke at alle som bestemmer seg fordet er redde nei. Som hun jordmora sier:" Det har blitt til at vi skal ha det mest mulig behagelig i alle situasjoner også når vi føder". Så det handler ikke alltid om å være redd. Men du har ikke svart på det jeg skreiv lenger oppe. Om de som ikke vil ha smertestillende p.g.a vennine ikke hadde det.
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #12 Skrevet 27. september 2007 Nei, vel, så det at de øsnker smertestillende er ikke for å lindre en smerte? De er altså ikke redde for å få vondt? Dummeste jeg har hørt! Og jm har nok langt på vei rett ja, MEN da må hun se rundt seg ellers også! Det kan ikke være slik at første og eneste gang i livet vi skal oppleve smerte er når vi skal føde! Og hun kan se rundt seg på all informasjonen som flyter om fødsler og da mener jeg ikke av det konstruktive slaget, men av det slaget som du bla finner her inne. Hvem hadde det mest vondt under fødselen - debatter. Og sa hun at hun ikke respekterer disse menneskene like mye som alle andre, ja da skal jeg personlig melde dama!
Stratos med 3 barn Skrevet 27. september 2007 #13 Skrevet 27. september 2007 Og nå måtte jeg bare dobbeltsjekke her! Du stiller to forskjellige spørsmål.... *rister på hode* Den jenta som ønsker epidural fordi vennina hadde det vondt forstår jeg veldig godt! Kvinner er super flinke til å skremme livet av hverandre! Og den som ikke ønsker det fordi venninna ikke fikk det, hun har ei grei venninne! Og har ikke hørt på all annen skremselspropeganda. Og når det kommer til å ikke komme med svar på spørsmål, der leder du big time! Det eneste du gjør er å gjemme deg bak en jm og hevder hun mener det samme som deg, men finnes det ei eneste jm i dette landet som ikke respekterer en fødende kvinne uansett, bør hun minste jobben sin pronte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå