Gå til innhold

Norges lover...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne ut om det stemmer at etter forfallsdato på en regning,så har du 14 dager på deg før de kan sende deg purring...noen som vet om dette stemmer? Har prøvd å finne det ut på norgeslover.no,men fant ikke...samboeren min mener at dette stemmer,at de ikke har lov til å sende purring før det har gått 14 dager. Hjelp meg,noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikke loven, men jeg tror at de kan sende deg kravet når de vil, men at du har 14 dager på deg å betale etter at forfallsdato på orginalregningen er gått ut.

Uansett er det ofte lurt å ringe og snakke med de du skylder penger. Ikke lurt å gamble med å ikke betale i tide. Jeg jobber i forsikringsselskap og har sett alt for mange saker der folk har håpet på at ting skal ordne seg uten at de har tatt kontakt.

Skrevet

Tror ikke det er noen lov på det. Men prøver å regne litt her...

La oss si du betaler regningen med posten, eller en annen treg bank akkurat på forfallsdatoen, så tar det 3-5 dager før pengene er inne..

Så bruker deres prosedyrer forskjellig mengde tid før de oppdager at betalingen er for sen. Deretter skal påminnelsene lages osv og sendes i posten.

Tror ikke det er minimumsdager, for hos noen formaer kan man få påminnelsen etter en ukes tid, hos andre etter 4-5 uker...

Skrevet

oki,takk for svar. Neida,hadde bare en diskusjon med sambo i går,da jeg ikke har fått inn lønn enda,og en regnig har forfalt for noen dager siden. Men da er det sikkert ikke krise om jeg ikke har fått betalt den enda da...

Skrevet

Det skal ha gått minst 14 dager etter forfall på opprinnelig regning, før purring med purregebyr kan utstedes - du kan imidlertid sende purring UTEN purregebyr før 14 dager har gått. Jfr inkassoforskriftens § 1-2

Skrevet

ok,takk for det! Var det jeg trengte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...