Gå til innhold

Samtale om fødsel...litt til ettertanke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

To gode venner av meg kjørte sammen med ei flyktningjente fra kongo vi har blitt kjent med. De satt i bilen og diskuterte fødslene sine (mine 2 veninner), og kongojenta, heretter X, satt bak og lyttet. Samtalen gikk i hvor vondt det var, hvor digg det var når epiduralen virka osv. X var helt med, så full av medfølelse og empati. Det virka ut som om hu oppriktig syntes synd på de som hadde hatt "såå harde fødsler".

Hu ene veninna mi spurte X om det var bra sykehus hun hadde født på (hadde ei jente på 7-8 år), og om hu fikk smertestillende, og i det hele tatt hvordan hennes fødsel var.

Hu fortalte at hu var på flukt, og gikk langs en landevei i Kongo når riene starta. Heldigvis kom det ei gammal dame der, som kunne hjelpe henne når pressriene kom. Hu måtte legge seg ned og føde på en støvete grusvei midt i Kongo, milevis fra vann og sykehus.

trenger vel ikke å fortelle at veninnene mine ble nokså flaue etter å ha klaget seg over smerter / norske forhold osv.

Vi er så utrolig heldige som bor i Norge, selv om vi tar alt for gitt så er det andre som har det utrolig bad i forhold til oss.

Bare noen ord til ettertanke. Til meg også, jeg snakker velvillig om hvor vondt det er osv. mener ikke at vi ikke skal ha lov til det, men trenger bare å bli minnet på at vi faktisk er nokså heldige som kan føde på rene fine sykehus med jordmødre som står parat osv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi er heldige:-)

Er faktisk litt enig med jordmora som kom med kommentaren om epiduralen. Vi er redde for smerte og skal ha det mest mulig behagelig i alle situasjoner. Før fikk ingen smertestillende men allikevel fikk de gjerne 10 barn. Man skal kjenne smerte under en fødsel.

Jeg respekterer de som velger epidural under fødselen. Men jeg forstår ikke de (spesielt førstegangsfødene) som bestemmer seg for epidural før de i det hele tatt har hatt en eneste ri. Det syns jeg er en rar innstilling!

Selv har jeg født 2 barn uten epidural. Fikk akupunktur på eldste. Har og vært i badekar med begge. Så jeg har ikke hatt epidural og det er jeg stolt over!

Skrevet

så sant så sant. fødte selv uten epidural og det er jeg mektig stolt over:)

Skrevet

Det er sant, vi er priviligerte.

Jeg har og født fire uten epidural. Jeg ville aldri hatt det om det ikke var nødvendig. Men nå føder jeg lett.

Samtidig skjønner jeg førstegangsfødende som er redd for smerter. Veldig lett for meg å si det gikk så flott, jeg har aldri vært redd fro fødselssmerter. Jeg har vokst opp med "eller fødsel enn mens" holdninger, og om hvor fantastisk fødsler er. Så jeg var selvsagt ikke redd, jeg gledet meg.

Men jeg har ingen problemer med å skjønne at andre kan ha helt andre utgangspunkt og redsler.

Men ja, vi er priviligerte, fagpersoner som tar imot ungene, passer på dem.... Kjempeflott!

Skrevet

Heller fødsler enn mens skulle det stå...samt masse andre skrivefeil fordi jeg tror jeg kan skrive raskt og ikke tar meg tid til å lese gjennom...

Skrevet

Joda, sant det dere sier..men vil nå si det er mange grunner til at man ender opp med epidural. Selv var jeg fast bestemt på at det ville jeg ikke ha...men fødselen min måtte bli satt i gang, fostervannet var misfarget,noe som gjorde at det å ligge i badekar var umulig (og det hadde jeg gledet meg til, så det var nedtur), hadde veldig sterke og tette rier, fikk ikke pause og tilslutt måtte jeg bare gi etter og be om epidural.. fødselen var lang og hadde ikke sovet på leeeeeeenge. Når det skal sies så var epiduralen for min del bare god i en 40 min ca, før dryppet ble satt opp..tro meg jeg fikk kjenne så det holdt på fødselsmertene (hadde pressrier i 1 time - virket lengre, hun hadde armen opp langs hodet noe som gjorde at det var vanskelig å få henne ut, samt at hun var 38cm rundt hodet og 4280 gram) ... uansett... dere er heldige som klarte dere uten epidural..var jo det jeg også ville..men jordmor og alle anbefalte meg det..jeg sa nei i flere timer før jeg ga etter.. kan vel ikke ha dårlig samvittighet for det!?

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Som jeg skreiv så syns jeg det er helt greit med de som får det under fødselen. Men syns det er veldig rart med de som innstiller seg på epidural før de i det hele tatt vet hva en ri er!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Vi er så grusomt heldige her til lands!

Anbefaler alle å besøke denne sida for å lese om fistel i Kongo, og evt. bidra: http://www.medhum.no/

Er jo en kristen organisasjon de samler inn til nå, så det går jo an å heller bidra til Leger uten grenser eller Unicef eller noe sånt hvis man ønsker det.

Skrevet

At mange steder i verden er verre enn Norge betyr vel ikke at alt som skjer i Norge er bra nok eller ikke kan bli bedre?

Og til alle som er stolte av at de fødte uten smertestillende:

Å ha mer vondt enn nødvendig syns jeg er bare dumt. Hva er vitsen med å lide mer enn man må? Man er ikke et bedre menneske eller bedre mor pga av det.

Skrevet

Å være stolt av det får hver enkelt være. Ikke noe galt i det.

Jeg ville ikke ha epidural, jeg ville ikke ødelegge pressveene mine. OG de ble ikke ødelagt heller;) Heller skikkelig vondt i en kort periode en en langdryg mindre smertefull fødsel.

Men hver sin lyst:) Vi er forskjellige.

Ikke noe galt i å ha epidural, ikke noe galt i å være stolt av å ikke ha brukt det.

Skrevet

Uff, herregud ja.

Noen har det ille.

Vi i Norge får føde barn på rene steder og har tilbud om smertelindring fra hårrota og ned.

Er også enig med hun jordmor på tv, som sier at vi mennesker som er priviligierte blir bortskjemte.

Å innstille seg på epidural før fødselen er latterlig.

Skrevet

Hvorfor kan ikke kvinner som har født helt uten smertelindring være stolte over det? Det er faktisk en kjempebragd å klare det. For å føde er vondt.

Det er generelt en bragd å føde!

Skrevet

Hvorfor kan man ikke ha litt vondt under fødsel? Er tross alt en baby som skal ut og det er klart det kjennes! Vi er skapt for å føde!

Man blir kanskje ikke et bedre menneske eller bedre mor av å ikke ha epidural men man lærer kanskje å takle ting på en litt annen måte.

Ut fra skrivemåten din så kan det høres ut som om du syta deg til epidural med en gang. Du hadde kanskje bestemt deg for å ha epidural lenge før du visste hva en ri var? Hvorfor gå inn i en fødsel (som du vet vil være vond) med en sånn innstilling. Er det ikke bedre å psyke seg opp litt og tenke at dette skal jeg klare!

Som sagt så har jeg født uten epidural og er stolt av det:-) Du må vel være stolt av at du hadde epidural!

Forstår ikke hvorfor man ikke får være stolt av en naturlig fødsel her på DB........

Min første fødsel var faktisk ganske tøff. Åpningsrier i 12 timer. Press rier i nesten 2 timer. Fundustrykk. Men helt ærlig så streifet ikke epidural-tanken meg en eneste gang.

Fødsel nummer 2 gikk jeg fra 2 cm til 10 cm på 30 min. Skal love deg at det kjentes! Kan ikke huske at jeg fikk tid til å puste. Hadde rier konstant og mange rier på en gang. Epidural kom ikke i tankene mine da heller.

Skrevet

Har hørt og lest en del om det Riga. Rett og slett helt tragisk:-(

Skrevet

Jeg har født med og uten epidural, og er SUPERstolt av begge fødslene. Alle må jo være stolt over fødslene sine, med eller uten smertestillende, men mener og at man må kjenne litt på riene før man får, man setter ikke sprøyten før det har begynt, liksom...

Og de som får epidural har nok sine grunner. Ihvertfall hadde jeg det!

Skrevet

Skjønner helt og holdent hva du mener og er enig me deg.

Men så er det jo også slik at under en fødsel tar man imot det man får.

Enten om man er på en landevei eller om man er på sykehuset i Norge.

Jeg syns ufattelig synd på alle kvinnene i Afrika ++ som ikke får det privilegiet som andre land har.

Det å være i trygge hender, bli fulgt opp av personell som vet hva de gjør og som har muligheter til å gripe inn for mor og barn og få begge til å overleve en veldig dramatisk fødsel.

Søsteren min holdt på å miste datteren sin, hadde det ikke vært for at jordmoren dyttet hele hånda si og holdt hodet inni bekkenet.

Hvis ikke så ville jenta dødd.

Jeg ville mistet Daniel hadde det ikke vært for at jeg fikk rekvirert et helikopter hadde det ikke vært for at jeg var så treg me å ringe ambulansen. Og ikke minst: Hadde det ikke vært for at jeg tok meg en tur i butikken.

Da ville jeg ringt etter ambulanse mye tidligere og de ville ikke hatt mulighetene til å se hvilken forfatning jeg var i og Daniel var i.

Mistet stadig vekk hjertelyden hans og jeg sluttet å puste ve mange anledninger.

Plutselig var jeg borte i noen sekunder, så kom jeg til meg selv igjen.

Jeg var helt musestille under fødselen me øynene lukket igjen også, så i ambulansen og i helikopteret så de ikke at jeg var borte..

Fikk tilbud om lystgass 15min etter jeg kom inn.

Bare minutter senere ble den tatt fra meg.

Fordi de så hva som skjedde.

På slutten var begge så dårlige, jeg var borte ofte og lenge og de mistet hjerterytmen til Daniel så de klipte meg i full fart og dro ungen ut av kroppen på meg...

Jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke bor i et u-land.

Er glad for at jeg er en norsk jente me alle de flotte privelegiene jeg faktisk har.

Men i andre steder har man ikke disse mulighetene om man føder når man må.

Det jeg mener er at, i noen tilfeller burde man være glad for det man har.

Men så er det det at man faktisk tar det man får også, under en fødsel.

MAnge kvinner velger epi. når de føder.

Som andre kvinner ikke kan fordi de bor ett annet sted.

Men, selv om andre kvinner i andre land føder uten smertestillende, syns jeg ikke vi skal stå "til ansvar" for det.

Ikke misforstå meg her..

Jeg fikk ikke lystgass mer enn et trekk jeg.

Så har ikke fått noen form for smertestillende og heller ikke da jeg ble klipt.

Det privilegiet jeg da hadde var jm som tok jobben og fikk ungen ut og at det er sterilisert og at verken jeg eller sønnen min fikk infeksjoner..

Vet ikke helt hvor jeg vil me dette heller,

Men.. Man må være glad for det man har, og det er TRIST at andre ikke får det vi har. For det skulle vært en menneskerett..

Skrevet

Enig, enig, og JA, jeg er glad!!! Heia Norge og all hjelpen vi får!! :)) Skulle vært sånn alle steder.

Skrevet

Vi tar i mot det vi vil ha, og vi kan (nesten) få hva vi vil. Poenget mitt er ikke at det er dårlig / ikke dårlig å ta i mot smertestillende. Ville bare minne OSS på at vi er bare så utrolig heldige som har det så godt. Ikke alle som har det nemlig.

Godt sånne stunder der jeg kan et øyeblikk være veldig takknemlig for det livet jeg har. Ikke ta alt som en selvfølge.

God natt. (akkurat nå ble jeg nettopp sur fordi kaka mi ble misslykket. Skjønner dere eller? det er to verdener vi lever i...)

Skrevet

Jeg tar ikke alt som en selvfølge..

Men, det er jo bare slik VI lever.

Og det ER greit å stanse opp i hverdagen og tenke over saker og ting.

Tenke på de som ikke har det så godt.

Men VI får ikke gjort noe me det heller da..

Annet enn å gi penger, men skulle ønske jeg kune gjort så mye mer jeg!

Skulle ønske jeg kunne sendt neover en masser av jm ++ så de fødende ville fått det LITT bedre.

Men jeg kan ikke det.. :(

Som sagt: Skjønner hva du mener.

Men.. Jeg syns heller ikke vi kan "klandre oss selv" for å ha det så bra heller..

På en måte...

Skrevet

Nei, jeg "syta meg ikke til epiduralen"

Jeg fødte sønnen min med ks. Noe jeg valgte bevisst. (og vennligst ikke begynn med diskusjon om å få et barn med ks er en fødsel eller ikke. hva ellers er det?)

Skrevet

Ja,det er nesten så vi bør skjemmes...

Skrevet

Enig med deg, sjøla.

Enkelte skjønner ikke hvor godt de har det... De klager og syter uansett.

Skrevet

Ja, det er forskjeller i verden, men jeg forstår ikke helt hvorfor ikke vi skal få lov til å klage vår nød for våre opplevelser forde. Man må vel bare være mer nøye på å velge sitt "publikum"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...