Gå til innhold

weekendtur til sverige, Ehh.....?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og knøtta skal på besøkstur til stolte oldeforeldre i sørsverige ilag med mine foreldre om ca 14 dager, da er knøtta ca. 4,5 mnd. Veide 7120 på 3månederskontrollen, så hun er tung å "drasse på":)

Skal ta fly fra Tromsø til Oslo, leie bil der å kjøre til sverige. Ca 4 timers biltur. Drar fredagsmorgen og er tilbake mandagskveld.

Har kjørt mye bil med henne tidligere, så den biten er grei!

Men hvordan blir det med fly egentlig?

Hun er for tung til å ha i bæresele, må hun da ha et slikt belte fastspent i mitt belte eller? Har lest at det kan være lurt å amme når man tar av/lander for å unngå propper i ørene. Er dette mulig om hun sitter fastspent? Hvor i flyet bør vi sitte?

Har de pampers/libero i Sverige? Eller noe tilsvarende? Gidder ikke pakke med en drøss med bleier liksom:)

Er det noe jeg børr tenke på, spesielt ang. flyturen?

Setter stooor pris på svar;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, bruker bæresele på minsta enda jeg, og ho nærmer seg 11 kg :-)

Mest sannsynlig får du et belte fast i ditt belte, om du ikke vil betale for en ekstra plass til ho og bruke bilsete....(vi fikk ekstra belte når vi dro til italia med eldste, men han var 10 mnd)

Anbefaler at du ammer, har en flaske klar eller smokk når dere letter og lander for å unngå propper i ørene :-O

Og ja, de har pampers og libero sverige, t.o.m billigere :-)

Skrevet

7 kg er da ikke for tungt for bæresele! Både sjal, ergosele og meitai kan brukes opp til de er flere år.

Og det går fint å amme mens de sitter fastspent, det er ikke så veldig stramt.

Skrevet

Signerer andrea..! Om du bærer i BabyBjørn, ville jeg kuttet den ut umiddelbart, og skaffet meg en Mei Tai, sjal eller slynge :-) De er enkle å bruke og mye bedre å bære i :-)

Skrevet

Først av alt, bruk Mei Tai eller Ergo, da er det veldig greit å bære. Dersom du er garantert plass til bilsetet (da må du mest sannsynlig bestille egen plass til det) så hadde jeg tatt med det, ellers hadde jeg leid bil med bilsete i Oslo. (Selvom ting sendes som spesialbagasje så betyr det ikke at de behandler den fint, ville ikke turt å bruke et sete man ikke vet om har vært utsatt for slag etc etc selv i allefall). Hun må sitte på ditt fang under takeoff og landing, med et eget setebelte som festes i ditt. Iflg min svigerfar som er flyver så skal du IKKE amme under takeoff eller landing (har også fått denne beskjeden uavhengig om bord), dette med mindre du klarer å amme med babyens rygg mot din... Årsaken til dette er at babyen din må "sitte" med sin rygg mot din, og ikke ligge. Dersom de skulle få enten en bråbrems eller en goaround når man lander så kan den lille ryggen få store skader og i verste fall brekke dersom den "ligger" (vanskelig å forklare skikkelig). Jeg har alltid brukt smukk evt en flaske.

Med tanke på turbulens og sånne ting så er det greit å sitte forholdsvis langt bak i flyet evt over vingen.

I Sverige har de både Pampers og Libero, no problem :-)

God tur :-D

Skrevet

Vil bare si at de har bleier i sverige også, men de er ikke billigere enn i Norge. Vi bruker Libero 5-8 kilo, her koster de 54,50 på butikken, der koster de nærmere 80 svensek kr.

Skrevet

hmm... synes jeg har lest en plass at babybjørn bæresela er for opp til 8 kg, men der har jeg nok tatt feil.. ammetåke?(hehe)

Har ei av den gammle typen, med kun kryss i ryggen. å¨den trykker veeeldig på skuldrene mine iallefall. men knøtta så ut til å like den dinglende tilværelsen bra:)

Noen som har noe peiling på hvordan barneseter de leier ut, de som leier ut biler? er det av nyere type? akta graco, maxi cosi og slikt eller?

Noe peiling på ca. pris på leie av sete?

Skrevet

BabyBjørn er ikke bra verken for deg eller babyen, da babyen henger etter hoftene og belastningen blir altfor stor... Det blir heller ikke en ergonomisk riktig bærestilling for deg, så jeg ville byttet umiddelbart :-)

De leier nok ut bilseter, og i Sverige er de mye flinkere og strengere på bilsikring enn i Norge, så sjansen for at du får et knallbra sete er nok stor :-)

Skrevet

takk for mange svar:)

leier bil i oslo, så det blir nok et norsk bilsete.

har kun brukt bæresele en gang, en liten vandretur hjemme i stua, men fikk den så sent at jeg syntes hun var alt for tung å bære på den måten.

svinesund/strømstad, babyproffsen eller nordby? vil stoppe en plass å shoppe litt, men hvordan butikk er det "alle" snakker om?

Skrevet

babyproffsen er på nordby, og det er vel svinesund alle snakker om ja:-) der er også happyland. Hvor skal dere i sverige? (mulig du skrev det??). Hvis det er gøteborg har de kjempefin babyproffsen der:-)

Skrevet

Det heter vel så mye som Åsensbruk der vi skal, er vel nesten to timer å kjøre ifra grensa, sånn cirka;)

har de stooort utvalg på happyland?

Skrevet

(jeg som svarte deg tidl her, og skrev om gøteborg)

jeg har ikke vært på de på svinesund:-) men pleier å sende søsteren min på babyproffsen på nordby når hun er på svensketur:-) tror de har bra utvalg der og på happyland også, det er vel massevis som handler der;-) www.happyland.se, www.babyproffsen.se for utvalg og merker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...