Gå til innhold

Hvorfor er noen keisersnitt i full narkose og andre ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje jeg burde vite dette, men...

Tenkte på det da jeg så "Jordmødrene" i kveld, hvorfor noen blir lagt i full narkose og andre bare får lokalbedøvelse (eller hva det er, iallfall at de er våkne under inngrepet).

Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan vel feks være etter eget ønske eller framgangen i fødselen. de virker vel ikke like raskt tror jeg. kna jo også være at noen ikke tåler den ene typen bedøvelse

Skrevet

Hadde full narkose første gang, men da var barnet ute 7 min. etter det ble ropt ks på latinsk. Fikk ikke tid rett og slett. Andre ks var akutt. Om anestesi legen er på plass og mor er rolig setter de en spiral bedøvelse. De trenger ikke så lang tid om de treffer raskt. Fikk forklart at det var praksis på syhehuset. Vet ikke hvorfor hun ble lagt i narkose, det stod jo ikke om minutta.. Kanskje noen sykepleiere her inne? :)

Skrevet

Planlagt keisersnitt og akutt keisersnitt får man som regel lokalbedøvelse.

Jeg har hatt 2 katastrofesnitt og da er det rett på operasjonsstuen og i full narkose.

De har visst 10 min på seg til og få ut barnet.

Skrevet

Kommer det ikke an på hvor mye det haster? Er vel raskere å gi mor narkose enn å gi spinalbedøvelse? Er det ikke?

Har ihvertfall hørt at hvis mor får narkose, så MÅ babyen ut med en gang, skjønner ikke hvorfor hun fikk full narkose jeg heller.. Trodde det var i meget spesielle tilfeller, men kan jo hende hun hadde angst e.l som vi ikke fikk vite om da.. Det hastet jo ikke i det tilfellet her.

Skrevet

Mener å ha hørt at ved alvorlig svskaprforgiftning så vil spinal/ epidural ha økende effekt på et allerede skyhøyt BT, og at de derfor ikke tør i enkelte tilfeller.

Hadde akutt KS selv, da sa anestesien at hvis de ikke traff med spinalen på første stikk ble det narkose. Hadde det travelt. Så tiden spiller nok en rolle.

Det kan se ut som de tar det rolig og ikke stresser men akutt er akutt, og da gjøres det så kjapt som mulig.

Skrevet

Jeg hadde akkutt KS for 4 uker siden, etter at lilletuppa ikke ville ut verken med vakum eller tang. var livredd og hadde full panikk, og skrek og hylte hele veien ned til operasjonsstuen etter narkose. Fikk klar beskjed av anestesilegen at det var bedre for baby med spinal, og at her var det ikke aktuelt å ta hensyn til mamman. =/ Må si det ødela min opplevelse en del, da jeg lå livredd på operasjonsbordet å skrek. Hun var ute under 10 min etter at vi ankom operasjonsstuen, så det var jo ikke lange tiden, men føltes som en evighet der jeg lå og hylgråt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...