Gå til innhold

ER det frekt å....

1 Gulljente + gull i magen <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

ringe å spørre på sykehuset om personen jeg har fått UL time hos snakker godt norsk???

Jeg fikk innkallelse til den andre UL idag å skal til DR. Amiri et eller annet..vet verken om det er mann eller dame eller om personen snakker godt norsk, har veldig dårlig erfaring med utenlandske leger det fra før og vil ikke bli skuffet denne gangen da jeg gleder meg til å se jenta igjen.er jo selvølgelig mange flinke av di også men ble litt skeptisk...*absolutt ikke rasistisk ment*.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det synes jeg ikke er frekt. Ubehagelig å spørre om det, men alle bør forstå at du vil ha så "mye ut av ul som mulig". Det er ikke rasistisk å ville unngå språkbarrierer når man er i en situasjon med mye usikkerhet fra før. Lykke til på UL!

Skrevet

Sniker meg inn her for å svare for har det litt som deg.

Var først på en ul da jeg hadde bestemt meg for å ta abort var da 8+5 og fikk da en utlandsk dame som jeg ikke skjønte mye av hva sa.

Endte med at jeg ikke klarte å ta abort og bestilte meg time på volvat bare for å sjekke om alt så bra ut. Var da 13+3 og damen jeg fikk da var norsk og KJEMPE hyggelig, forstod alt hun sa og alt hun forklarte. Fikk så time til ordinær ul nåpr jeg da skulle være 17+3 og fikk da en finsk dame som jeg ikke skjønte et kvekk av hva sa.. Fikk med meg at hun mente jeg hadde fått time for tidlig for barnet var fotrsatt lite og hun kalte babyen min for tulling hele tiden.

Jeg vil ha en norsk neste gang så jeg forstår hva hun sier så synes ikke du er frekk i det hele tatt om du ringer dit.

Jeg vet ikke hvem jeg har fått time hos men om det er en jeg ikke fortstår da heller så kommer jeg til å be om at de henter en norsk en.

Stå på krava dine vi lever tross alt i Norge og det minste man kan forvente da er at man skal forstå hva dem forteller oss.

Jeg er heller ikke rasist og det finnes mange utlandske som er flinke så lenge man skjønner hva dem sier.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Det er jo svært viktig at det ikke oppstår kommunikasjonsproblemer mellom pasienter og helsepersonell! Når du har dårlig erfaring med utenlandske leger så er det selvsagt naturlig at du reagerer ekstra når du ser at du skal til en lege med et utenlandskt etternavn...akkurat som en som har dårlig erfaring med mannlige leger reagerer når hun får innkallelse til en mannlig lege. Det gjør jo ikke henne til en kjønnsdiskriminerende person.

Så jeg ser på det som helt greit å spørre om vedkommende snakker godt norsk slik at du unngår at det oppstår problemer når du skal på UL.

Skrevet

ja da trur jeg jeg ringer imorgen...for jeg gidder ikke kjøre 2timer til Ul hvis det blir bortkasta...åsså vil jeg høre om di kan ta 3d litt også...har vært på privat 3D men hadde vært så morro å få se det en gang til..Hater det dilemma med språk assa...off....

Skrevet

Husk at mange av legene med utenlandske navn gjerne er født og oppvokst i Norge. Begge de to legene jeg går til på legesenteret der jeg bor kommer i denne kategorien.

Det er forresten ikke rasistisk å lure på om noen snakker godt norsk :-)

Skrevet

ja jeg vet det ikke er rasistisk men det er så mange som "klikker" når noen sier noe ang. hudfarge,bakgrunn o.s.v så jeg bare forsikrer meg på forhånd så jeg ikke blir bombandert med kritikk av hormonfylte damer her...hehe

Skrevet

Dr. Amiri hørtest kjent ut... Jeg kommer fra et sted der vi hadde en Dr. Amiri. Han var fra Afganistan. Ikke alltid like lett å fosrtå hva han sa, og ikke klarte han å si r. Så den ble byttet ut med l. Iallefall, jeg hadde ikke villet ha han som lege vel UL! Dersom vi snakker om den samme mannen da..... Har egne erfaringer som med han, da han var fastlegen min i ca 2 år.

Skrevet

Hvis du forklarer at du har hatt dårlig erfaring med leger som ikke snakker bra norsk og at det gjør deg nervøs, så tror jeg ikke at de "klikker" på det.

Synes ikke det er rasistisk.

Enkelte norske dialekter synes jeg er vanskelig å forstå, men det har da ingenting med rasisme å gjøre.

Ring du og forklar problemet, så skal de høre på deg.

Lykke til!

Skrevet

Hmmm. Men ville du ha ringt sykehuset for å spørre om legen hadde en rar norsk dialekt, da? Jeg skjønner problemstillingen, og jeg er enig i at det er vanskelig å være redd for å bli kalt rasistisk fordi man ønsker seg best mulig oppfølging og riktigst mulig informasjon. Men jeg skulle samtidig tro at legene våre er klar over sine språkproblemer og at det er lov å spørre flere ganger, eventuelt å få hjelp av en tredjeperson slik at du vet informasjonen er riktig. Det er jo faktisk ganske problematisk dersom vi som pasienter skal "velge bort" leger vi tror ikke passer, da det vil forstyrre turnusordningen på sykehusene. Er vel bedre å få god tid med en lege som har vakt når du skal inn, enn å mase seg til en lege som ikke egentlig skal jobbe når du har time.

Skrevet

jeg ringer etter jobb for å høre...orker ikke ha sånn språkproblemer...er alltid uheldig med legene mine syntes jeg..dansker jeg ikke skjønner bære av hva sier å en gammel utenlandsk som bare rista å så ut som han trengte legehjelp ikke jeg...osv..så får vi se...syntes av å til at legekontorene eller sykehusene bør ha litt strengere kriterier på visse ting som språk å slik når di ansetter folk assa.... har hørt om MAAANGE her inne og andre steder som ikke skjønner hva legene sier..å det kan jo faktisk gå ganske ille....

Skrevet

Dansker er gode å ha. Jeg har et gammelt ektepar som jordmor og ul-lege. Hun snakker greit forståelig, og har alltid god tid til oss. Mannen derimot babler avgårde på kjapt dansk. Jeg liker han, da jeg forstår humoren hans, men han er ikke alltid like enkel å forstå. Da spør jeg han bare om å gjenta det han sa, og så går det ofte greit. Gubben forstår ikke tyttebæret av hva han sier, så jeg må oversette for han underveis.

De er superkoselige begge to, og har bestandig god tid til meg, men hadde jeg ikke forstått hva de sier, så hadde jeg byttet. Ikke for å være rasistisk, men for å få best mulig utbytte av det jeg kom for å gjøre.

Skrevet

ja det er jo det som er målet med en lege time..finne ut av "problemet" eller få den infoen man ønsker...

Skrevet

Nei, det er ikke frekt i det hele tatt! God kommunikasjon er viktig, særlig for vordende mødre.

Jeg og samboeren min tok 3D-ultralyd hos en lege/ultralydekspert som knapt snakket norsk. (Dette var på Majorstuaklinikken!!!). Det ble IKKE bedre av at jeg og samboeren er begge fra sunnmøre, og legen hadde i tillegg store problemer med dialekten vår.

Ingen behagelig opplevelse. Nå er det to uker igjen til termin, og vi er enige om å si i fra, dersom vi skulle få en jordmor/lege under fødselen, som snakker dårlig norsk.

Språkbarrierer er det siste vi makter å konsentrere oss om når prinsessa vår endelig skal komme til verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...