Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet foskjellen på spinal og epidural bedøvelse??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehh, Vet bare at man ved spinalbedøvelse blir "lam" fra livet og ned. Du klarer ikke å røre på bena for å si det sånn. Ved epidural blir du vel "bare" bedøvet, men har full bevegelighet. Epidural blir brukt under vanlig fødsel, mens spinal blir brukt under planlagt KS.... Har kun prøvd spinal, men ikke ved KS da - tror det går ut på det samme lell.

Skrevet

Spinal bedøvelse er mye sterkere , trenger mye mer overvåkning og er helt utelukket under vanlig fødsel. Du har da ingen mulighet til å trykke, er totalt bedøvet fra livet ned . Det er du forsøvet også ved epidural ( hvis man går ut i fra at det blir satt inn riktig ), men forskjellen ligger i det at ved spinal alle receptorene som er ansvarlige for bevegelse er blokkert, og da kjenner du ikke rier , har ingen mulighet til å delta aktiv i fødselen. Det brukes kun ved operasjoner, man får mye sterkere medisiner på det og trenger mye lengre og nøyere overvåkning.

Skrevet

??? Mye rart her...?

Forskjellen mellom spinal og epidural er hvor man sette den; man har to slags "rør" i ryggen; et med væske i (spinal) og et uten. Epidural blir satt i det uten væske, spinal i det med væske. Jeg har selv hatt spinal under fødsel (vanlig å bruke under setefødsel) og hadde full bevegelighet i beina hele tiden, kjente ikke riene på en stund, men følelsen av riene kom gradvis tilbake når pressriene nærmet seg, og jeg klarte fint å presse ut ungen selv.

Skrevet

Ja, enig med deg som sier det var mye rart her. Det stemmer ikke at man ikke blir lammet av epidural, det ble jeg sist. Var iskald fra rumpa og ned; kunne ikke bevege/stå på beina. Kjente dem ikke. Det har selvsagt noe med hvilken dose en har fått (som med all annen form for bedøvelse).

Skrevet

En liten forskjell til......

Spinal er mye tynnere nål og kan settes av annestesisykepleier, mens epedrual har nok så tykk nål og må settes av annestesilege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...