Gå til innhold

Jern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tvillingene mine er regnet som premature, født i uke 37 og hadde en fødselsvekt på 2200.

De får jevnlig tilskudd av multivitaminer, folsyre, tran etc. Forrige uke begynte de med jern og dette går veldig tregt igjennom systemet, og jentene blir veldig urolige.

Hvor viktig er dette med tran ? Tar gjerne imot gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tran er viktig for utviklingen av hjernen. Kjøp laktulose og gi ungene for å få fart på systemet. Vi slet frem til 6 mnd, da kutta vi jernet fordi jernlagrene var så fine. I samråd med barnelegen vår. Laktulose brukte vi frem til hun var året ca for å holde orden på magen.Laktulose er ikke avhengighetsskapende. Hvor mye du skal gi må du prøve deg frem på men mener vi ga 10 ml i døgnet.

Skrevet

hei! guba mi født i uke 30 hadde problemmer også. men når jeg begynt å blander det med mors melk og 10ml multiv det gikk fint. har hørt at vi skal ikke gi barn tran og jern. tran er god men det har ikke alt som finnes i jern. du kan få råd med jordmor..

Gubinha tar alt to ganger dag jern 2x( 2,5 ml ) og multivi 2x( 5 ml). det går veldig bra nå. noe ganger får ho i flaske med melk eller samme med grøt.

Må si gratulere med tvillingene.

Skrevet

Prinsessa mi slet også med jern i begynnelsen, men heldigvis gikk det seg til. Pass på å gi godt med melk/mat før du gir jern. Det kan hjelpe. Da trenger du ikke å gi tran. Fikk beskjed av sykehuset at jeg skal gi 10 ml med multivitamin fram til hun er et år. Kan erstatte multivitamin med 5 ml med tran og folsyre (husker ikke hvor mye). Jeg prøvde med Tran. Det var så vanskelig å få gitt henne at det blei bare krøll. Jeg ga opp. Gir henne kun Multivitamin. Skal prøve på igjen med tran når hun er året.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Gutten min født 34+1 ble helt forstoppa av jerntilskuddet, så etter samråd med barnespesialist er det nå kuttet ut. det bekymrer meg litt, og jeg venter spent på blodprøvene som skal si noe om jernlagrene nå... har ikke fått sjekket ennå fordi han ble forkjøla/virusinfeksjon og dermed ikke kunne testes.. er nå 5,5 mnd og har ikke fått jern siden han var ca 3. Fikk også beksjed om først å forsøke å dele opp jerndosen i 3 doser utover dagen, deretter halvere dosen og kombinere med lactulose (som vi med hell brukte på vår fullbårne førstefødte som slet med magen til hun var året), men ingenting hjalp. Bedre uten jern, men fortsatt strever han med magen, så vi prøver lactulose og sviskesaft til mor ennå han fullammes!

tror vi skal begynne med grøt nå for å se om tarmene rett og slett nå vil ha noe annet..

vokser ellers fint og får folsyre (til 6mnd) og d-dråper (styra mye med tran m førstemann og bestemte nå for bare å vente med det til han begynner med mer fast føde)

dere som tar multivitaminer, hva tar dere? og er det etter anbef sykehuset?

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

jeg fikk en gutt i uke 34+2 og vi fikk beskjed om å gi han sanasol i stede for tran (han har reflux) legen sa at vi kunne vente med tran til han ble litt over ett år.

gutten min er frisk som en fisk=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...