Gå til innhold

Hvor god fantasi kan en fireåring ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var snakk om faren hennes, og plutselig sier hun:

"Pappa skal sage av din arm, xxx" (xxx er stefar)

Spurte henne om det var pappa som hadde sagt dette, og da ble hun litt nølende og sa "Neeei. Men jeg tror ikke han klarer det."

Konfronterte faren og han sa selvfølgelig at dette hadde han ikke sagt. Men så sa han: "Sier ikke sånt foran henne."

Hvordan tolker man sånt?

Og kan en fireåring dikte noe sånt uten grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja barn har livlig fantasi, de leker å tester ut sannheter i leiken og, hun kan ha det derifra!

Vi har flere pinlige bevis på foreldres hysteriske tro på barns fantasi, og dradd det utover proposjoner, et godt eksempel er vel bjugnsaken feks.

Skrevet

En fireåring kan uten vansker dikte opp at noen skal sage av noens arm.

Skrevet

Enig. En fireåring kan absolutt dikte opp noe sånt...

Skrevet

Ja, helt klart! Jeg har en 2-åring som juger nesten hele tiden!

Skrevet

Barn kan si de sykeste ting, det det var langt fra det værste =)

Skrevet

Nå ja, gutten min er 4 og sier ting rett ut som de er sagt. De har ikke fantasi uten å ha noe å bygge på, dette har han hørt et eller annet sted! Basta.

Skrevet

Det kan jo hende at gutten din bare har litt lite bagasje når det gjelder fantasi.

Skrevet

Noe er nok kanskje fri fantasi, men det bunner som regel i noe. Faren til ene jenta mi ble syk, ikke alvorlig, men han måtte på sykehuset og operere.

I bhg presterer hun og fortelle alle at "pappan min er syk, han har kreft".

Da jeg hentet henne var alle litt ille berørt, styrer spurte meg forsiktig om hvordan det gikk med mannen min. Fortalte som det var at han måtte ha en liten operasjon. Da sa styrer.. "ja, men da har han ikke kreft da?" Jenta hadde skremt alle til å tro at faren hadde kreft, hun forbandt av en eller annen grunn sykdom med kreft.

Kanskje navnet til din samboer har blitt nevnt, hun har hørt bruddstykker, kanskje av to forskjellige samtaler og hektet de sammen?

Skrevet

Himmelblå

Du motsier deg selv i samme setning!

Skrevet

en fireåring kan fint dikte opp en sånn historie ja,,

-Hun kan ha hørt noe i bhg, snappet opp noe fra andre samtaler osv osv...

eller sett noe på tv, hørt på radio, +++

de får med seg bruddstykker av det uroligste

Skrevet

...kanskje hun ser på TV eller hører folk snakke på bussen eller i barnehagen...

Unger snapper opp ting over alt og setter sammen sine egne fantasi scenarioer. Er vel ikke akkurat så mye å spekulere i hvor det kommer fra, det er da for pokker bare sunt at de tenker sjøl! En 4-åring ser vel ennå ikke det makabre ved å sage av seg armen.

Skrevet

Så hissig da, anonym 20.55.

Selvfølgelig er det sunt at de tenker selv.

Poenget her er at barnefar har kommet med stygge kommentarer ang. meg og mitt liv, og jeg er redd de ikke skjermer jenten for å "slenge dritt" om oss.

Jeg sier ikke at han har sagt disse tingene, men jeg føler likevel på meg at noe skurrer her.

Takk for svar alle sammen.

Jeg vet de kan ha god fantasi, men det var noe med akkurat dette som gjorde at jeg fikk helt vondt inni meg...

HI.

Skrevet

Så så, ingenting å ta på vei for, og ikke torturer deg selv ved å være så paranoid. Prøv heller å se det positive i at ungen har god fantasi istedenfor å lete etter noe negativt å henge på faren, uansett hvor kjip og dust han måtte være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...